Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa undermappar i mail

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar hur man kan skapa undermappar i mail på min iPhone?
Det finns ju möjlihet att flytta mail men jag vill kunna spara en del viktiga mail in en spara mapp. är det någon som vet hur man kan göra det.

Har provat att skapa via finder men mappen kommer inte upp?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-12-06 13:09
Ursprungligen av helgonet12:

Jag undrar hur man kan skapa undermappar i mail på min iPhone?
Det finns ju möjlihet att flytta mail men jag vill kunna spara en del viktiga mail in en spara mapp. är det någon som vet hur man kan göra det.

Har provat att skapa via finder men mappen kommer inte upp?

Kör IMAP och skapa mapparna i datorn. Nästa gång du connectar med iPhone kommer mapparna upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-07 16:00

F'låt men hur kör man IMAP i datorn? Kan man skapa undermappar i gmail? Iphone 3G. Vore väldigt bra med separara spara mappar. En primitiv variant är att flytta mail till skickade i gmail. Vore bättre med separata mappar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-12-07 17:29
Ursprungligen av jonasolof:

F'låt men hur kör man IMAP i datorn? Kan man skapa undermappar i gmail? Iphone 3G. Vore väldigt bra med separara spara mappar. En primitiv variant är att flytta mail till skickade i gmail. Vore bättre med separata mappar.

I ditt mailprogram fick du välja POP när du skapade ditt mailkonto. Där väljer du IMAP istället.
Jag tror inte du kan byta i efterhand, utan du måste nog skapa ett nytt mailkonto i ditt program.
Jag tror säkert du kan skapa mappar i Gmail, men jag använder inte det. Men det står säkert på deras hemsida hur man gör. Har du lagt in kontot i ditt mailprogram gör du om det igen och väljer IMAP.

Kan inte riktigt allt här men vet att undermapparna skapas i datorn och inte i iPhone.
Kolla under Brevlåda i Mail. Tryck på Ny brevlåda och fyll i Plats och Namn på undermappen. När det gäller Plats så kan du välja om breven ska sparas på datorn eller på en IMAP-server. IMAP innebär att du kan komma åt dina brev från alla datorer. Det finns också Smart Brevlåda där man kan välja olika kriterier för vilka brev som hamnar i vilka undermappar. Sök även på Undermappar i Mail på Google så finns det säkert mer att läsa.

Ang IMAP för Gmail:
Logga in på Gmail och tryck på Inställningar (uppe till höger). Tryck på Vidarebefordran och POP/IMAP och tryck på Aktivera IMAP under IMAP-åtkomst. Jag har också markerat Avaktivera Vidarebefordran under Vidarebefordran men är inte säker på om det behövs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-07 18:05

iPhones mail tycker jag är en smula outvecklat. Fortfarande överlägset alla andra mail-program jag sett i telefoner men saknar flexibilitet och vissa funktioner. En sådan här funktion som tas upp i tråden är ett exempel.
Självklart förstår jag att detta har med hur pass mycket GUI man kan smälla in på en sådan liten skärm. Å andra sidan är det ju detta som Apple är så bra på. Nu när grundplåten (1.0) och enterprise (2.0) är släppt så ser jag fram emot var 3.0 kommer att komma med.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-07 21:47

Gmail använder inte folders utan labels:

Gmail labels and filters - a knol by gravi_t#

Saken har inget med IMAP inställningar att göra. I gmail på desktop finns till höger om Archive en rullgardinsmeny där det står More actions och pil nedåt . Det finns en undermeny Apply label. Antingen använder man en befintlig eller så kan man göra en ny label. För att kunna åsätta ett mail en label måste man markera det först.

upprättade labels finns i en box under kontakterna till vänster på PC och på kontosidan på iphone.

Upprättade labels förs över tilliphone nästa gång man hämtar mail från det kontot till iphone. Ny mail som kommer i iphone kan flyttas till befintlig egenskapad folder (eg. åsättas en label som skapats tidigare.) Nya labels kan ej skapas i iphone så vitt jag kan se.

Har man flera gmailkonton är det lätt att upprättta dem också på iphone under settings.
På PC kan man göra en slölösning för att det ska funka enkelt med cookies. Ett konto i internet explorer, ett i firefox och ett i safari.


Vad säger man på svenska för labels? Att man indexerar med anotationer? eller sätter på taggar?

Alla nya mail som kommer i outlook på maildatorn skickas automatiskt vidare till ett av gmailkontona och jag kan fördela dem på olika kategorier där.

jonasolof:
Men det du beskriver är väl inte hur man skapar undermappar (som frågan handlar om) ?
Det motsvaras väl närmast av Smart Brevlåda i Mail där man skapar etiketter/regler för olika brev.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-08 11:53

Nu vet jag inte vad smart brevlåda är men det handlar inte om att inkommande mail sorteras automatiskt enligt olika kriterier utan att man kan välja att lägga vissa mail i fördefinierade kategorier. I praktiken är det samma sak som att flytta dem till undermappar i outlook. Hos gmail sker det genom att mailet indexeras enligt ett klassificeringssystem som användaren upprättar. Sedan återfinnes mailen under respektive etikett.

Det förefaller som om ett mail kan indexeras på flera vis. Ett mail, flera etiketter.

Jag kan göra en etikett för spara och en etikett för spara o åtgärdas. På så vis kommer mailet att ligga kvar i spara när jag raderat det efter åtgärd i den andra kategorin. Dvs, det är inte raderat, det är bara etiketten som avlägsnats.

Jag uppfattade mig ha likartade behov som frågeställaren och fann att gmails lösning funkar för mig. Eftersom jag inte kände till gmails indexering sökte jag också en lösning med undermappar.

Vill man ha undermappar i vad som ursprungligen var pop mail får man väl göra som anförts tidigare, dvs skapa folders på servernivå i IMAP.

Man kan ju också göra forward av mail från ett befintligt pop konto till serverhuserad mail som IMAP eller gmail och sköta kategoriseringen efter vidarebefordran. Fördelen med att sköta mailen i gmail är att man slipper spam pga den utomordentliga spamfiltreringen i gmail. Sedan får man väl gå och rensa en masse i det ursprungliga popkontot vid behov.

Info för oss win användare: Apples smarta brevlåda:

Mail 2.0 Help: Skapa en smart brevlåda

Senast redigerat 2008-12-08 17:49
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-12-08 17:42

Jag vet inte hur GMail hanterar mappar/etiketter, jag sköter mitt GMailkonto från Macens Mail-program. Och väljer jag där att skapa en ny mapp på mitt GMailkonto, så gör den det. Sedan hur GMailservern sköter det internt har jag ingen aning om. Men både på Macen och iPhone visas de som mappar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-17 15:28

Vill inte ha kvar breven i inkorgen

när jag gjort en smart brevlåda och inte vill ha kvar breven som kommer i inkorgen utan bara i den smarta brevlådan, hur gör jag då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-17 15:57
Ursprungligen av Qeso:

när jag gjort en smart brevlåda och inte vill ha kvar breven som kommer i inkorgen utan bara i den smarta brevlådan, hur gör jag då?

"Smart brevlåda" är inte en brevlåda egentligen, utan bara ett sökresultat.
Skapa en "vanlig brevlåda" och en Regel som flyttar brevet till den brevlåda där du vill ha det.

1
Bevaka tråden