Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony MiniDisc och Mac - Substitut till SonicStage?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 16:38

Jag har länge funderat på att köpa mig en ny MD... men då dom nya modellerna har USB-anslutning (NET MD) och enbart program på Windows-sidan... alltså möjlighet att överföra musik från dator till MD via ett program som heter SonicStage så har jag varit lite avvaktande. Vad jag hört på ryktesvägar och även från en kille som jobbar i en Sonybutik här i Spanien att det någonstans på nätet ska finnas ett program som ska kunna köras under Linux/OSX som i princip har samma funktion som Sonys egna SonicStage. Han visste dock inte vart, bara att det ska finnas något.

Det vore ju en grym lösning om det finns...

Och min fråga är då... är det någon i forumet som hört talas om detta program eller till och med vet vart man kan hitta mer information?

Tack på förhand.

/Michael

letade också efter en sånt program när jag hade md men hittade aldrig något. jag tycker verkligen du ska fundera på om du verkligen ska köpa en ny md, en ipod är ju alltid fin och väl värt pengarna.

Nej, något sådant program finns nog inte. Däremot ska det visst finnas ett program där man kan editera spåren på MDn (alltså klippa, ändra låtnamn osv). Men även om bara det kan vara nog så användbart så tycker jag personligen att det känns som slöseri med NetMDs kapacitet..

Ska man bara ha apparaten till att lyssna på så är kanske iPod att föredra men ska man också spela in på den så är inte det något alternativ. Då är det MD som gäller.

Dock är det inte att rekommendera att köpa en NetMD idag utan vänta två månader! Då släpper nämnligen Sony sina (nyligen lanserade) HiMD-apparater (i USA - när det kommer till europa vet jag inte..) och dessa har ett antal stora fördelar.
* Diskarna rymmer 1 GB data ( -> lååång speltid)
* Man kan spela in okomrimerat (upp till 95 minuter)
* Både download och upload av musik (tidigare NetMD hade bara download)
* Apparaten kan också användas som extern HD (använder FAT så det borde funka till mac också)
Nackdelen är att programvaran fortarande bara är Windows så ska man ladda ner (spelbar) musik till spelaren så måste man nog använda VirtualPC eller nåt sånt...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 19:14

Jag funderar på att vänta tills dom släpper dom nya MDna, jag var till Sonybutiken här i Granada igår och pratade lite med dom, han sa att i slutet av februari så skulle dom till en Sonypresentation i Sevilla och kika på allt nytt som släpps, inklusive MD. Så jag väntar... priserna på dom nuvarande lär ju också sjunka en del.

Hursomhelst. Efter lite letande hittade jag ett program för Mac som heter Xmd i version 0.1 där man tydligen ska kunna hålla på med en del med sin NetMD.

Länken är: http://www.macupdate.com/info.php/id/10066

Det jag främst är ute efter är ju möjligheten att koppla in en mikrofon och spela in intervjuer, sampla ljud till musikproduktioner och annat smått o gått.

Om det sedan går att föra över musik från min PowerBook så blir jag ju extra lycklig.

Dock verkar dom där HiMD-apparaterna intressanta. Ska kika upp dom lite närmare.

Hasta luego.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 13:00

XMD når inte fram

Ursprungligen av Agent Cooper:

Hursomhelst. Efter lite letande hittade jag ett program för Mac som heter Xmd i version 0.1 där man tydligen ska kunna hålla på med en del med sin NetMD.

.

Tyvärr når XMD inte ända fram. Killen som har gjort det verkar vara sölig på gränsen till irriterande sölig. Hans senaste version är från våren 2003. Jag testade programmet med en Sony Nz-1 då och det fungerade några gånger men inte hela tiden. Idag har jag en senare MD-modell från Sony och den funkar inte alls med XMD, som ju är ett hemmabygge. Två bra funktioner hade programmet i alla fall: man kunde skriva och redigera låtlistorna (slapp alltså fibbla med MD:s funktionstangenter för att skriva bokstäver) samt möjligheter att fjärrstyra vissa saker på MD:n, t ex lyssning på låtar.
Egentligen är det inte mycket mer de flesta begär, förutom att kunna flytta låtar fram och tillbaka som om MD-skivan var en extern hårddisk.
Kanske skulle en e-postlobbying mot Pete Bentley <[email protected]> som skrivit programmet ge resultat. Jag har försökt skriva till honom men utan att få svar.
Direktlänken till XMD är http://www.sorted.org/Xmd/
Det är märkligt att ingen lyckats göra ett vettigt MD-program för Mac. Orsaker som brukar anges är att Macen och MD:n inte förstår varandra. Men om man kopplar en MD till en MAC via USB och sedan kollar systemuppställningen->enheter eller vad det nu heter så visar det sig att Macen mycket väl tycks veta vad en MD är för något.
Finns det ingen som känner en bra hackare? Det borde finnas en marknad....
/JanW

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-11 19:17

Köp en MP3spelare med inspelningsfunktion istället!
MD är död!!!

Kan vi möjligen få se (dvd) MDs då, kanske.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 19:30

Creops > Några bra tips på MP3-spelare med bra inspelningsmöjligheter via mikrofon? Möjlighet att spela in... i kanske lite högre kvalité än... ren mp3?

Ett alternativ, om man nu ska en MP3-spelare som kan spela in via mikrofon, är den här;
http://www.irivernordic.com/products.php?pid=24

Verkar faktiskt ganska bra! Nackdelarna jämfört med MD är att den är dyrare, större och klumpigare och har sämre batterikapacitet... Givetvis har den en del fördelar också

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 18:32

Nu har jag kikat lite på det där med HiMD i bland annat Sonys pressrelease men också lite beskrivningar av dom olika modellerna på http://www.minidisc.org/ Toppmodellen MZ-NH1 (http://www.minidisc.org/part_Sony_MZ-NH1.html) har rejäla prestanda och som "thomasti" nämnde... så hoppas jag verkligen att det kommer att vara kompatibelt med Mac...

Fast när jag tittade på modellerna verkar det som om dom snålat in på en del finesser.. som egentligen borde varit standard på alla. Typisk marknadsföring...

Men visst, kan man plötsligt lägga över 1 GB på en MD så är det rätt praktiskt ju.

Smidigast är Minidisk, men det är tyvärr en utdöende teknik. Idag finns bara en Sonymodell kvar på marknaden, Semiproffsmodellen MZ-RH1. Av vad jag -kunnat få fram- har den, på samma sätt som gamla semiproffsmodeller, inbyggd klocka så att man får en löpande tidsstämpel (verklig klock-tid) under hela inspelningen. Fördelen med minidisk är att skivorna är busbilliga och att man därför kan gödsla med inspelningstid utan att behöva ha tillgång till dator. Lite dyrare är Hi-MD-skivorna som rymmer 1 GB, men då får du med några få skivor redig kapacitet....

Alternativet är någon av de MP3-spelare som har mikrofon och linjeingång. Tyvärr kräver de att man dumpar över inspelningen till dator med jämna mellanrum. Nu är gu-bevars det inbyggda minnet rätt stort i nya MP3-spelare, och om inspelningen kan göras direkt i MP3-format så ryms en hel del prat. Kolla t.ex. iAudio D2 på teknikmagasinet. Görs inspelningen i WAV-format blir inspelningstiden däremot kraftigt begränsad.

Psst! Gammal tråd.

Fyra år har gått, undrar hur många av er som fortfarande kör md? Jag har en kvar faktiskt, som extraspelare om nåt händer min vanliga.

> Psst! Gammal tråd.

Å-fasen! Den dök upp som ny, oläst, hos mig, och jag svarade rent reflexmässigt utan att riktigt kolla datum....

Nämen, Va-sjutton... !
Det är inte ens rätt tråd som mitt svar hamnade i.
Svaret skulle in på ett annat ställe!

Hmmmmm....!

1
Bevaka tråden