Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strand Consult anser att iPhone är dålig för operatörerna

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-09 11:40

Enligt John Strand från Strand Consult så är iPhone en dålig affär för operatörerna. Hans antagande baserar i vissa fall på gammalt info som inte stämmer t ex att operatörerna måste dela av deras intäkter med Apple. Även om det är rätt att telefon operatörerna i iPhone fallet reduceras till att endast ge tillgång till nätet och själva inte tjäna mycket på vare sig data trafiken eller extra tjänsterna så är det bättre för kunderna. Kunderna vill inte betala dyrt för dåliga tjänster som är för dyra och är väldigt inskränkta t ex egna internet portaler istället för att komma åt alla sidor direkt. Vilket är något som iPhone verkligen är bra på där man verkligen har internet i fickan.

//Rob

Han måste vara ubersmart som kommer med denna "Kejsaren har inga kläder"-teori. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig, hittills har jag bara sett sågningar av honom.

Jag antar att Robo-X syftar på denna artikel hos IDG: "Iphone en mardröm för operatörer" - IDG.se

Hursomhelst, IDG är ena riktiga muppar när det gäller sin journalistik. Mest sidvisningar vinner, mest sensationalism är bäst, typ. Att kritisk granska sina källor och vad dom påstår är ju bara jobbigt, tar tid, bättre skriva en till artikel!

Vem är John Strand? Jo det är samma kille som förra året tvärsäkert sa:

- Att Apple kan göra en mp3-spelare betyder inte att de kan göra en mobiltelefon. Apple vet inte ett skit om mobilbranschen, och det är för många obesvarade frågor för att man ska kunna säga att de lyckas. Apple har inga relationer till mobiloperatörerna. Merparten av distrubutionskanalerna för mobiltelefoner säljer inte Apples Ipod. Dessutom har Apple inte resurser för att ge användarna service på samma sätt som till exempel Nokia och Sony Ericsson, menar John Strand.

Senast redigerat 2008-12-10 20:37

Analytiker är ett märkligt släkte! Där andra ser intressanta möjligheter och potential för framtiden, ser de endast nackdelar och att företag kommer att gå i kras med ekonomiska kriser som följd.

Vad jag inte kan förstå är varför det skulle vara en negativ sak att vi som kunder faktiskt använder det nätverk operatören tillhandahåller. Ska vi sitta och inte ringa, SMS:a eller surfa på våra telefoner för att nätverket inte klarar av det? Eller menar Strand att det borde vara dyrare att använda tjänsterna? Vore det kanske bättre om man skulle betala ungefär 1000kr/MB för att tjäna "nog" på tjänsterna?

Nej, nu blev jag negativ igen! Analytiker gör alltid så med mig och speciellt Gartner med sitt nonsens de mal ut på löpande band. Fast nu verkar de ha fått sällskap på tronen över icke-trovärdiga analytiker som gör mig upprörd, av det "fina" danska företaget Strand Consult.

Ursprungligen av Bluestreak:

Vad jag inte kan förstå är varför det skulle vara en negativ sak att vi som kunder faktiskt använder det nätverk operatören tillhandahåller. Ska vi sitta och inte ringa, SMS:a eller surfa på våra telefoner för att nätverket inte klarar av det?

Ja hela den där analysen faller på sin egen orimlighet på flera punkter känns det som, även om man inte kände till Strands "track record" av träffsäkra uttalanden

För det första är operatörerna knappast blåögda idioter som tror att iPhone är en "Jesustelefon" som ska frälsa världen. Operatörer om några är ju alldeles för duktiga på att ta betalt och de lär inte teckna avtal med Apple utan att veta exakt vad dom får för pengarna. Strand verkar leva i myten om att alla som gillar Apples produkter är lurade och inte har en fri vilja.

För det andra, om användningen av datatrafik i nätet var ett gigantiskt problem, en "mardröm" så skulle knappast operatörerna marknadsföra några 3G-modem för bärbara datorer, men det är ju precis vad dom gör för fullt. De har antagligen sålt 3G-modem så kassaapparaterna glött i sommar och är säkert nöjda med det.

1. The iPhone attracts a limited market segment, Apple's goal was a global market share of 1% and on some markets they have achieved even higher results. But despite this, the iPhone is not a mass-market product; it is a product that attracts a niche segment.

Men det är en mycket lönsam nisch att ha att göra med, generellt sett. Jag kan tänka mig att man som operatör är rätt nöjd med att få in den typen av aktiva kunder som är beredda att satsa lite i sitt nät.

8. There are already a number of operators that have issued profit warnings related to their iPhone ventures and our research shows that there is not one single Apple partner in the world among the mobile operators that has increased their overall turnover, profit and market share due to the iPhone.

Det skulle vara intressant att veta om detta verkligen stämmer. Inte en enda iPhone-operatör som haft några positiva konsekvenser av iPhone?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-12-10 21:07
Ursprungligen av Adrian B:

8. There are already a number of operators that have issued profit warnings related to their iPhone ventures and our research shows that there is not one single Apple partner in the world among the mobile operators that has increased their overall turnover, profit and market share due to the iPhone.

Det skulle vara intressant att veta om detta verkligen stämmer. Inte en enda iPhone-operatör som haft några positiva konsekvenser av iPhone?

Det skulle också vara väldigt intressant att få veta vilka operatörer som har vinstvarnat...med tanke på hur på viss massmedia och vissa börsanalytiker i USA är när det gäller att kritisera Apple så är det märkligt att ingen av oss har hört talas om detta förut...

Ursprungligen av Adrian B:

Ja hela den där analysen faller på sin egen orimlighet på flera punkter känns det som, även om man inte kände till Strands "track record" av träffsäkra uttalanden

Nu får han mothugg: Analytikerstrid om Iphone - Computer Sweden

Magnus Rehle, en analytiker på Greenwich Consulting, som iofs kan sägas vara part i målet har hjälpt operatörer att lansera iPhone och han har en helt annan bild:

Bland annat hävdar Magnus Rehle att de operatörer som valt att samarbeta med Apple har förbättrat sin image avsevärt.

– Telia är lite Volvo, lite folkligt. I och med Iphone har Telia lyckats ändra sin profil till att vara en operatör som är först med det senaste. Det har förbättrat deras image rejält. Det samma gäller för de andra operatörerna som jobbar med Apple, säger Magnus Rehle.

Det tror jag faktiskt stämmer, gamla tröga Telia har blivit lite trendigare, lite hetare. Inget som förändrar synen på Telia över en natt, men aningen bättre har nog deras image blivit.

Och det där med att fast pris skulle vara en mardröm stämmer inte:

Han anser även att Strand Consult har helt fel i sitt påstående att operatörerna förlorar pengar på storkonsumenter av data när data säljs till fast pris.

– Operatörerna har lyckats få kunderna att teckna dyrare abonnemang än vad de annars skulle ha gjort.

Det tror jag är mycket sant. Hur många har inte börjat betala 2400 kr per år (12 x 199 kr alltså) för att få fri trafik som aldrig skulle gjort det innan dom skaffade iPhone? Rätt många tror jag.

Och *så* mycket surfar inte snittanvändaren, så det är nog en riktig kassako för Telia. Speciellt som Telias interna kostnader för datatrafik rimligtvis blir lägre och lägre i takt med teknikutvecklingen.

Och det där med att operatörerna subventionerar telefonen och sen tjänar Apple pengarna på App Store? Inga problem heller:

Han ser heller inget problem med att operatörerna subventionerar Apples hårdvara, medan Apple behåller alla intäkter som Iphoneägarna genererar genom köp av musik och program. Tvärtom.

– Apple hjälper till att få fart på marknaden för mobila tjänster. Operatörerna behöver draghjälp från andra aktörer, som Apple. Då måste man vara beredd att dela med sig av vinsterna, säger Martin Rehle.

Slutligen säger Telia själv att de är mycket nöjda (fast det är ju inte helt oväntat att dom skulle säga det oavsett hur det gått):

Teliasonera, som säljer Iphone i Sverige, anser att samarbetet med Apple bara har inneburit fördelar.

– Vi är väldigt stolta och nöjda. Iphone är en försäljningssuccé och har starkt bidragit till att förbättra vår image, säger Charlotte Züger, kommunikationschef för mobila tjänster på Teliasonera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-10 20:44

Man ska inte missa hur många av dessa analytiker som är köpta. Inte alltid direkt men indirekt. Det finns ju överallt, vet folk som jobbat på datortidningar på 90-talet och som fortfarande får saker att "testa" från tex Microsoft.

Att folk fortfarande orkar. Häpnadsväckande.

Vadå, jag håller med Strand, iPhone är en flopp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 09:23

en artikel utan fakta, bara massa antaganden - som garanterat inte stämmer.
En tjej på telia sa till mig att PR värdet att få iPhone är ca 10.000.000 och det sa hon innan dom fick den.

Hennes resonemang var följande, om vi får iPhone kan vi minska marknadsföringskostnaden med minst 10 Mkr under innervarande år.
Och jag är övertygad om att det stämmer.

Om Telia dessutom kunde hantera fråga så är jag ganska övertygad att man kan öka den siffran gånger 3.

/Tangen

Men givetvis kommer dom inte att minska någon pr-budget kommande år. Det funkar inte så. iPhone kanske ger pr-värde för 10 MKr - det är omöjligt att veta/räkna ut - men några besparingar görs inte - marknadsavdelningen avstyr diplomatiskt och skickligt alla sådana idéer (jag tror inte ens sådana idéer framförs - det blir isåfall en förödande konflikt inom koncernen). Vad man tjänar på är försäljning - om man tjänar något alltså.
Tjejen du snackade med har ingen susning om vad hon pratar om. Hon svamlar i nattmössan.

Ursprungligen av Tangen:

en artikel utan fakta, bara massa antaganden - som garanterat inte stämmer.
En tjej på telia sa till mig att PR värdet att få iPhone är ca 10.000.000 och det sa hon innan dom fick den.

Hennes resonemang var följande, om vi får iPhone kan vi minska marknadsföringskostnaden med minst 10 Mkr under innervarande år.
Och jag är övertygad om att det stämmer.

Om Telia dessutom kunde hantera fråga så är jag ganska övertygad att man kan öka den siffran gånger 3.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 11:15
Ursprungligen av Zimmerman:

Men givetvis kommer dom inte att minska någon pr-budget kommande år. Det funkar inte så. iPhone kanske ger pr-värde för 10 MKr - det är omöjligt att veta/räkna ut - men några besparingar görs inte - marknadsavdelningen avstyr diplomatiskt och skickligt alla sådana idéer (jag tror inte ens sådana idéer framförs - det blir isåfall en förödande konflikt inom koncernen). Vad man tjänar på är försäljning - om man tjänar något alltså.
Tjejen du snackade med har ingen susning om vad hon pratar om. Hon svamlar i nattmössan.

Tjejen jag snackade med sitter med budgeten

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-12-13 14:59
Ursprungligen av Tangen:

Tjejen jag snackade med sitter med budgeten

Det är möjligt att hon kan räkna men marknadsföring kan hon tydligen inte så mycket om - att döma efter vad du refererar till. iPhone har naturligtvis stärkt Telias varumärke men det innebär inte att inte företag måste berätta om och marknadsföra allt annat de sysslar med. Telia har fått gratisreklam för en produkt - inte för alla (enkelt uttryckt).

Ursprungligen av Northwiz:

Det är möjligt att hon kan räkna men marknadsföring kan hon tydligen inte så mycket om - att döma efter vad du refererar till. iPhone har naturligtvis stärkt Telias varumärke men det innebär inte att inte företag måste berätta om och marknadsföra allt annat de sysslar med. Telia har fått gratisreklam för en produkt - inte för alla (enkelt uttryckt).

Det där är ju omöjligt att veta, antagligen har allt kring deras varumärke stärkts på något vis, men det gör ju knappaste att de sparar in 10 milj(eller vad som nu nämndes) i kommande marknadföringsbudget.
Jag tror inte ens Telia har som mål att stanna där de är. I sådana fall använder de väl pengarna för att sälja ännu mer.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-12-13 19:38
Ursprungligen av theplague:

Det där är ju omöjligt att veta, antagligen har allt kring deras varumärke stärkts på något vis, men det gör ju knappaste att de sparar in 10 milj(eller vad som nu nämndes) i kommande marknadföringsbudget.
Jag tror inte ens Telia har som mål att stanna där de är. I sådana fall använder de väl pengarna för att sälja ännu mer.

En enkel formel/regel är att räkna exponering och sätta det i förhållande till vad du fått betala för den. iPhone har gett Telia en hel del gratisexponering och deras varumärke har stärkts men att ta det som argument för att sänka marknadsföringsbudgeten är ett allvarligt strategiskt misstag, för att uttrycka det milt. Speciellt när konsumtionen sjunker och vi är på väg in i en lågkonjuktur.

Sedan när det gäller John Strand finns det ingen anledning att ta honom på allvar. En analytiker som tvärsäkert fastslog att iPhone skulle bli en flopp så sent som i maj i fjol har idag förlorat all trovärdighet. Analyser bygger på bedömningar och ibland på tro men att missa så grovt som han gjorde i det fallet borde ge hans kunder anledning att omvärdera hans råd och i alla fall fundera på om de ska betala för dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-13 19:55
Ursprungligen av Northwiz:

Det är möjligt att hon kan räkna men marknadsföring kan hon tydligen inte så mycket om - att döma efter vad du refererar till. iPhone har naturligtvis stärkt Telias varumärke men det innebär inte att inte företag måste berätta om och marknadsföra allt annat de sysslar med. Telia har fått gratisreklam för en produkt - inte för alla (enkelt uttryckt).

givetvis måste de fortsätta kommunicera, det tror jag hon fattar med, hennes reklambudget är nog en bra bit över 100 mkr, men jag är som henne övertygad om att det är billigare i år, alternativt så är effekten större.

Helt övertygad…

Och jag arbetar inte med något annat än just marknadsförnig

/Tangen

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-12-14 17:43
Ursprungligen av Tangen:

givetvis måste de fortsätta kommunicera, det tror jag hon fattar med, hennes reklambudget är nog en bra bit över 100 mkr, men jag är som henne övertygad om att det är billigare i år, alternativt så är effekten större.

Helt övertygad…

Och jag arbetar inte med något annat än just marknadsförnig

/Tangen

Billigare?
Större effekt?

En budget är en budget. Den blir inte billigare. Däremot kan den bli lägre och i så fall väljer Telia att sänka marknadsföringsbudgeten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-14 23:20
Ursprungligen av Northwiz:

Billigare?
Större effekt?

En budget är en budget. Den blir inte billigare. Däremot kan den bli lägre och i så fall väljer Telia att sänka marknadsföringsbudgeten.

Givetvis, märk på ord surgubbe

Det är klart att hon menade det som du skrev nu inte att budgeten blir billigare.

Det är givetvis omöjligt att kvantifiera effekten på iPhone lanseringen hos telia, även om dom gjort försök - så är det ett hypotetiskt resonemang… Att vara säker är omöjligt…

Jag hade en lång diskussion med min kompanjon idag om marknadsföring, det enda vi kom fram till med säkerhet är att information, undersökningar och gruppintervjuer gör bara en enda sak.

Det är att den person som ska fatta beslutet om vad man ska göra har lättare att gissa…

/Tangen

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-12-16 12:34
Ursprungligen av Tangen:

Givetvis, märk på ord surgubbe

Det är klart att hon menade det som du skrev nu inte att budgeten blir billigare.

Det är givetvis omöjligt att kvantifiera effekten på iPhone lanseringen hos telia, även om dom gjort försök - så är det ett hypotetiskt resonemang… Att vara säker är omöjligt…

Jag hade en lång diskussion med min kompanjon idag om marknadsföring, det enda vi kom fram till med säkerhet är att information, undersökningar och gruppintervjuer gör bara en enda sak.

Det är att den person som ska fatta beslutet om vad man ska göra har lättare att gissa…

/Tangen

Ändå kunde hon dra slutsatsen att tack vare iPhone så kunde de skära ned budgeten med 10 miljoner. Tja, det är ju upptill Telia det.

Jag måste säga att även om det är mycket svammel i artikeln så låter den där jämförelsen mellan datamängd - "ät-så-mycket-du-vill" faktiskt rätt logisk och rätt.

Förr satt "Analytiker" i skitiga cirkusvagnar med en kristallkula och berättad eom "mörka främlingar på tåg"... osv

Idag sitter de väl i skyskrapor och häver ur sig "trender", "analyser", "Framtidsforskning" till höger och vänster.

Hur skulle det vara med regeln "tre fel ger näringsförbud i fem år" ....
Då kanske de tänkt en bit till innan de öppnade käften.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-12-14 17:46
Ursprungligen av Goflorp:

Förr satt "Analytiker" i skitiga cirkusvagnar med en kristallkula och berättad eom "mörka främlingar på tåg"... osv

Idag sitter de väl i skyskrapor och häver ur sig "trender", "analyser", "Framtidsforskning" till höger och vänster.

Hur skulle det vara med regeln "tre fel ger näringsförbud i fem år" ....
Då kanske de tänkt en bit till innan de öppnade käften.

Jag tror att en del av dem fått jobb i diverse olika tv-program där de stolpar runt i gamla hus och snackar med döingar. Är inte det analytiker det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-14 23:22
Ursprungligen av Goflorp:

Förr satt "Analytiker" i skitiga cirkusvagnar med en kristallkula och berättad eom "mörka främlingar på tåg"... osv

Idag sitter de väl i skyskrapor och häver ur sig "trender", "analyser", "Framtidsforskning" till höger och vänster.

Hur skulle det vara med regeln "tre fel ger näringsförbud i fem år" ....
Då kanske de tänkt en bit till innan de öppnade käften.

Tack för den klarsynta texten. Det finns för många analytiker, det enda vi vet är att väldigt få analytiker har rätt…

1
Bevaka tråden