Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook startar inte

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sålde nyss min Macbook från 2007, som har fungerat felfritt för mig så när som på en hårddiskkrasch för lite mer än ett halvår sedan. Köparen återkom dock efter att ha använt den "en timme" och sa att den hade kraschat och inte vill starta. Han tror att det beror på att ett av RAM-minnena ser lite ihoptryckt/buckligt ut enligt honom. Spaken sitter också fast så att det inte går att få ut det. Datorn startar inte, allt som händer är att lampan till höger om kameran lyser lite grand. Nu till mina frågor:

1. Kan ett trasigt RAM-minne resultera i att datorn inte startar? Framför allt lustigt eftersom att den har fungerat felfritt för mig så länge. Givetvis finns det ett till minne i datorn.
2. Hur mycket kan det tänkas kosta att få ut RAM-minnet om man går till något serviceställe?

Mycket tacksam för hjälp.:)

Senast redigerat 2009-01-12 18:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 21:04

Låter som att din köpare också är medlem här?

http://www.99.se/garantier-service/257841-macbooken-dog-efter-timme.html

Men för att svara på fråga två tror jag att de flesta service center skulle debitera efter timkostnad, dvs. 695-995kr/påbörjad timme beroende på var du går. Sen är det ju bara att hoppas att det bara tar en timme att lösa det.

Japp, det låter väl inte helt orimligt.

Senast redigerat 2009-01-11 19:27

Ni får väl mötas på halva vägen.
Båda två hävdar att ni har "lagen på er sida".

Ersätt tillbaka med 50% då, delat 50/50.

Båda vinner och slipper dra skiten till Tingsrätten, som kan slå åt vilket håll....

Bättre förlora 3250 än 6500 ....

Köparen får nog hellre tillbaka 3250 än ingenting.

Båda två får er en rejäl läxa.

Köparen att man inte skall köpa utan mkt noggrann kontroll.
Säljaren att man skall ha ordning på sina saker och veta om deras status.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 22:25
Ursprungligen av Goflorp:

Ni får väl mötas på halva vägen.
Båda två hävdar att ni har "lagen på er sida".

Ersätt tillbaka med 50% då, delat 50/50.

Båda vinner och slipper dra skiten till Tingsrätten, som kan slå åt vilket håll....

Bättre förlora 3250 än 6500 ....

Köparen får nog hellre tillbaka 3250 än ingenting.

Båda två får er en rejäl läxa.

Köparen att man inte skall köpa utan mkt noggrann kontroll.
Säljaren att man skall ha ordning på sina saker och veta om deras status.

Men om man utgår ifrån att köparen fortfarande vill ha en fungerande Macbook, och säljaren fortfarande vill sälja, kan de mötas halva vägen på en servicekostnad istället. Borde ju inte bli mer än en timmes arbete för en tekniker?

Ursprungligen av odelsteken:

Men om man utgår ifrån att köparen fortfarande vill ha en fungerande Macbook, och säljaren fortfarande vill sälja, kan de mötas halva vägen på en servicekostnad istället. Borde ju inte bli mer än en timmes arbete för en tekniker?

Jag håller med.... Inte ska ni behöva gå till tingsrätten... Det kommer att kosta mkt mer då plus att en av er kommer att förlora på det... Bättre att mötas halva vägen var och båda ska vinna på det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 23:49

Hej JAndersson,
Det är jag som köpt datorn. Vill bara säga att jag beklagar att det blivit så här tråkigt. Verkligen.

Ursprungligen av soma:

Hej JAndersson,
Det är jag som köpt datorn. Vill bara säga att jag beklagar att det blivit så här tråkigt. Verkligen.

Ni är iaf såpass överens att ni pratar med varann. Bra.
Fortsätt med det.

Kan det vara en idé att säljaren visar god vilja och att han står för en koll av maskinen hos ett serviceställe ?

Jag har själv rotat i gamla moderkort och då böjt rätt de där hållarna, det brukar gå fint med en näbbtång och lite jävlar-anamma ...
De skall trots allt bara hålla kretsen på plats

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 00:01

När man googlar på macbook dead så återkommer titt som tätt Ram minnes problem ett exempel är det här:

Citat:

this is my first day with my new macbook pro (first few hours in fact) and my first mac ever so i was already pretty nervous. the same catastrophe happened to me when i tried to install some new RAM. I installed it badly, not realizing how hard i had to push that guy in there. anyway, the standby light started blinking and the screen was dead. i took the new ram out, no change, still dead. MADDENING.
i did finally get it working again though. Making sure the power was off by holding the power button down for several seconds, I took the original RAM out of it's slot, left that slot empty and then placed it in the other slot and rebooted. Success! I shut down again, then i took that RAM out again put it back in it's original slot and placed the new RAM in the top slot (nice and tight this time). turn back on.
Working and with all the RAM! i can't explain this problem. but this solution worked for me. i hope you have similar luck!

(http://forums.macnn.com/69/mac-notebooks/296225/macbook-dead-after-installing-ram/)

Ursprungligen av JAndersson:

Sålde nyss min Macbook från 2006, som har fungerat felfritt för mig så när som på en hårddiskkrasch för lite mer än ett halvår sedan. Köparen återkom dock efter att ha använt den "en timme" och sa att den hade kraschat och inte vill starta. Han tror att det beror på att ett av RAM-minnena ser lite ihoptryckt/buckligt ut. Spaken sitter också fast så att det inte går att få ut det. Datorn startar inte, allt som händer är att lampan till höger om kameran lyser lite grand. Nu till mina frågor:

1. Kan ett trasigt RAM-minne resultera i att datorn inte startar? Framför allt lustigt eftersom att den har fungerat felfritt för mig så länge. Givetvis finns det ett till minne i datorn.
2. Hur mycket kan det tänkas kosta att få ut RAM-minnet om man går till något serviceställe?

Mycket tacksam för hjälp.:)

Om du har haft en hårddiskkrasch tidigare, så kanske du minns hur datorn uppförde sig den gången? Det kan ju hända att det handlar om en hårddiskkrasch även denna gång. Som ett tips alltså

Ursprungligen av phalsiphy:

Om du har haft en hårddiskkrasch tidigare, så kanske du minns hur datorn uppförde sig den gången? Det kan ju hända att det handlar om en hårddiskkrasch även denna gång. Som ett tips alltså

Jo, tyvärr har jag inga detaljerade minnen av hårddiskkraschen, mer än att den plötsligt la av och sedan inte startade igen, vilket väl påminner väldigt mycket om symptomen nu. Men eftersom att de två personer jag frågat inte heller tror att det har med minnena att göra utan att det sannolikt är hårddisken, så kommer därav min fråga om det överhuvudtaget kan vara minnena. För eftersom att de ser ut sådär, förutsätter jag att de har gjort det under en längre period och därmed är det lustigt att de bara ska lägga av sådär efter att ha fungerat felfritt.

Men nåja, vi får väl se vad som händer

Om hårddisken lagt av p g a ålder är detta knappast grund att häva avtalet från köparens sida. Likaså om minnet gått sönder av detta skäl. Man kan inte ställa samma krav på en flera år gammal vara som en nytillverkad.

Om en vara säljs i "befintligt skick" får man se detta som ett varnande besked från säljarens sida om att varan kan vara behäftad med okända fel. I detta fall är kraven på köparen att undersöka varan större än om varan inte sålts i sådan befintligt skick. Man kan alltså inte jämställa det med hur en butik säljer en ny vara till konsument. Försäljningspriset bör vara proportionerligt till denna extra risk.

Men en ny hårddisk eller nytt ramminne är ju ganska billigt? Behöver det verkligen bli en så stor sak av det hela?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 14:23

Kanske konstigt att jag skriver inlägg här då jag är köparen.
Hursomhelst så såldes datorn inte i befintligt skick utan i Mycket fint skick (enligt annonsen).
Minnena är intryckta så pass att de inte går att få ut (har inte försökt med våld) och "flärpanrna" som ska komma ut automatiskt för att kunna plocka ut minnena kommer inte ut utan sitter fast inne i datorn.

Hittade denna tråd som handlar lite om samma problem:

http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/243519-problem-med-minnen-till-macbook.html

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-12 13:24
Ursprungligen av soma:

Hursomhelst så såldes datorn inte i befintligt skick utan i Mycket fint skick (enligt annonsen).

Det är detta som ÄR befintligt skick.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-12 21:04
Ursprungligen av DaPhox:

Det är detta som ÄR befintligt skick.

Trodde också det men man ska tydligen säga att den är i befintligt skick för att hävda att den är i just befintligt skick.

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-01-12 13:16

Angående macbook som inte startar. Flärparna kan sitta väldigt hårt + inte komma ut riktigt. Man ska inte vara rädd för att ta i med kraft. Jag hade samma problem - datorn piper två gånger och bootar inte. Löste det genom att byta ett av minnena. Man får testa att ta ur ett minne (och vice versa), och starta. Om det funkar så är det troligen det ena minnet som är orsaken.

1
Bevaka tråden