- exzero
- Medlem ●
Skrevs ursprungligen av flexable
Men om man som jag i min PBG4 har 1Gbit Ethernet? Borde väl gå lite bättre? (I vilken utsträckning finns detta i pc-datorer?)
Kan man köra Wine direkt i Windows eller är Linux ett krav?
Gigabit-kort finns till win/linux också.
Wine i Windows? Vad ska du då med Wine till?
Det är ju liksom istället för en Windows-installation.
Skrevs ursprungligen av flexable
Ok, men det borde ju finnas nåt sätt att sända ut dessa "signaler" direkt från windows, typ som apple remote desktop eller nåt. Vore enklare att kunna köra pc-spel i OS X inloggad mot windows, än att behöva installera linux
¿
VNC kanske?
Jag har inte särskilt stor erfarenhet av det själv så jag vet inte men det kan ju fungera. Men i ärlighetens namn så är det nog enklare att bara sätta sig vid windows-burken om man ska lira, om man ändå har gått så långt att man har windows installerat.
Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det verkar som om vi pratar om två olika saker i den här tråden:
1. Att med hjälp av Wine och en separat Linux dator få upp Windows (och Linux-) program direkt i OS X. Det går via nätverket och, ja det blir nog för slött för att köra tunga spel.
Wine i sig är ju gammalt.. men att köra det ver ethernet grafiskt är nytt (för mig)
men hur stor är igentligen förlusten i hastighet?
Skrevs ursprungligen av exzero
VNC kanske?
Skillnade mellan att köra X11-program över SSH och att köra med VNC är att VNC skickar allt i form av skärmbilder. Det går långsammare och det har vissa bieffekter.
Kan också påpeka när det gäller att köra X11 över ssh via Internet att det kräver att port 6000 är öppen på datorn där du sitter (och att port 22 - SSH - är öppen på datorn som programmen körs på). I övrigt funkar det på samma sätt som Cyrion beskrivit.
Men det finns väl även X11-tillämpningar för Windows som är open-source/shareware?
Minns att vi på Saab körde något som hette eXcursion. Det är dock inte gratis.
Men om man installerar något sådant, får man då fristående Windows-fönster, windows-fönster i Aqua-ramar eller hela windows-skrivbordet i en Aqua-ram?
Kan man inte deinstallera HELA Microsoft (från jorden) ?
Mycket intressant diskussion. Vi sitter två stycken här och undrar en sak.
Skulle det fungera att köra Wine på en mac med Yellow Dog installerat och på detta sätt kunna köra Win program och spel?
Då behöver man ju inte köra allt via nätverk och behovet av en PC burk försvinner.
Om en sådan här konfiguration skulle fungera, vilket är troligt, skulle då winprogrammen köras lika snabbt på Macburken med Linux(yellow dog)/wine som om man skulle köra det på en PCburk med Linux/wine, med tanke på att hårdvaru arkitekturen är olika. Processorer och grafikkretsar med mera?
Skrevs ursprungligen av Randall
Mycket intressant diskussion. Vi sitter två stycken här och undrar en sak.
Skulle det fungera att köra Wine på en mac med Yellow Dog installerat och på detta sätt kunna köra Win program och spel?
Då behöver man ju inte köra allt via nätverk och behovet av en PC burk försvinner.
Om en sådan här konfiguration skulle fungera, vilket är troligt, skulle då winprogrammen köras lika snabbt på Macburken med Linux(yellow dog)/wine som om man skulle köra det på en PCburk med Linux/wine, med tanke på att hårdvaru arkitekturen är olika. Processorer och grafikkretsar med mera?
Wine emulerar bara sytemfiler och behöver då köras på en dator me x86 cpu.. (VPC emulerar cpu också)
så nej, du måste ha en dator me x86 processor och detta blir därmed en pc
För att återuppta denna diskussion.
Är det någon som testat att köra VM-ware www.vmware.com på en Linux burk och styra äver X-window systemet till macen genom ssh -X ? Hade ju varit ett trevligt sätt att få full kompatiblitet likt VPC fast med en helt annan hastighet.
Kan man exportera ett program som körs i X11 på en Mac till skärmen på en annan Mac?
Anta att jag vill köra igång dc_gui på min G3:a, och sedan kontrollera det via min iBook?
Nog för att jag kan använda VNC, men det går rätt slött som sagt.
konstigt nog har jag aldrig testat att utnjutja xservern på detta sättet, även om det på sätt och vis är det som den är utvecklat till..
men hur funkar det med config av skärm osv, att konfigurera videokort och "screens" har man ju slösat bort alldeles för tid på genom tiderna.
Hur funkar det när man kör en remote session (eller vad det kan tänkas heta) mot en xserver på en annan burk, skiter den totalt i allt vad heter vidkort/monitor config eller måste man ända gå igenom det..
(kan tyvärr inte leka redan nu, ingen av mina *nix burkar har X)
Skrevs ursprungligen av nillon
Kan man exportera ett program som körs i X11 på en Mac till skärmen på en annan Mac?
Anta att jag vill köra igång dc_gui på min G3:a, och sedan kontrollera det via min iBook?
Nog för att jag kan använda VNC, men det går rätt slött som sagt.
Jepp, alla program som körs genom X11 skall du kunna köra på detta sätt. Jag vet dock inte om Apples SSH server stödjer X11 forwarding per default. Du kan vara tvungen att installera en annan eller konfigurera om den. Jag har bara testat mod sun och Linux burkar.
En god vän till mig körde Photoshop 3 från en Silicon Graphics maskin på detta sättet. Totalt lönlöst men ganska tufft.
Skrevs ursprungligen av tompab
Det fina med det hela är att xservern körs lokalt. Det är bara kommandot för vad som skall ritas upp som skickas över nätet. Därför skiter den i vad du kör för grafikkort och skärm på servern.
aha! Av nån oförklarlig anledning har jag alltid trott det var tvärtom!
Vad jag inte hajjar är om wintendo™-programmet körs på pecen eller på macen...
Det vill säga ifall X11 agerar remote desktop eller om det verkligen är macens prestanda som utnyttjas...
Skrevs ursprungligen av johan dansk
aha! Av nån oförklarlig anledning har jag alltid trott det var tvärtom!
Det är ju så underbart begreppsförvirrande med X11
X11servern är det hos klienten och X11klienten ligger på servern...
(Eh... eller hur det nu är )
Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Vad jag inte hajjar är om wintendo™-programmet körs på pecen eller på macen...
Det vill säga ifall X11 agerar remote desktop eller om det verkligen är macens prestanda som utnyttjas...
Programmet körs på PCn och den sköter alla beräkningar och sånt.
Det är bara bilden som visas på Macen. Som remote desktop ungefär.
Kanske jag missar något men varför inte använda Microsofts "Remote Desktop Connection Client 1.0.2 for Mac OS X" - tycker att detta förefaller vara enklaste sättet att utnyttja PC-program på en mac... men OK vad vet jag...
Olle
Remote Desktop Connection Client for Mac allows you to connect to a Windows-based computer and work with programs and files on that computer from your Macintosh computer. To connect to a Windows-based computer, you need network access and permissions to connect to the computer, and the computer must be running Terminal Services or Remote Desktop Services. The following Windows products support Remote Desktop connections:
* Windows XP Professional
* Windows Server 2003
* Windows 2000 Server
* Windows 2000 Advanced Server
* Windows 2000 Datacenter Server
* Windows NT Server 4.0, Terminal Server Edition
What's New: Remote Desktop Connection Client 1.0.2 for Mac provides improved stability when used on Macintosh computers with PowerPC G5 processors. Stability is also improved for users of Mac OS X 10.3 and later.
Released: 12/19/2003 10:14:07 AM
Ah... OK, hmm... men hur kan ett windowsprogram installeras på en PC som inte har något OS... får läsa hela tråden 1 gång till och se om jag fattar mer då..
Uppdatering: Hmm.. se där va blind jag var fast Linux hoppar jag över... sorry att jag skrev helt i onödan, får allt skärpa mig
Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Kanske jag missar något men varför inte använda Microsofts "Remote Desktop Connection Client 1.0.2 for Mac OS X" ...
Ännu ett tips från 99macs kreativa användarskara - och jag som just petat in en gammal PC i garderoben m XP på: laddar hem, installerar och...
...det funkar!
Min tanke med garderoben var först att rippa mina gamla CDs på en maskin med mer kräm än min iMac233 och hej vad det går undan (om man jämför alltså), sen tänkte jag att det kan väl vara schysst att få en backup möjlighet för alla dokument och det lät sig ju göras enkelt med SMB - sen detta: nu kan jag köra Officepaketet (om det nu skulle behövas...) i garderoben utan att lämna min gamla trotjänare!
Topp! Tack, Olle (och övriga inspiratörer)
Apropos att köra X11 program från någon server. Personligen brukar jag köra netscape genom SSH för att komma åt www-sidor + ftp som bara är tillåten access om datorn sitter på interna nätverket. Är det bara info och formulärinteraktion så är allt klart med det. Är det FTP så hamnar den på mitt konto där jag sftpear hem det med FUGU.
en parentes:
OSX tillåter dig att ungefär som X11 starta MSword på en annan burk som du loggar in dig på som vanligt. Inte som förr när programmet startade i lokalt minne utan word startar "därborta", fungerar ju ungefär som x11, men det visste ni ju