Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvalitetsproblem vid Konvertering av VHS-C till MPEG4 format

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-12-31 17:00

Hej på er!
Jag har ett stort antal VHS-C band som jag önskar digitalisera och överföra till min dator. För detta ändamål köpte jag nyligen en Pinnacle Video Capture och jag har nu påbörjat konverteringen från VHS-C til MPEG 4.
Konverteringen fungerar men jag upplever att bildkvaliteten på den digitaliserade filen som klart sämre än den jag får när jag tittar på orginal videon på TV.

- Är detta vad jag kan förvänta mig?

- Finns det någon annan utrustning som kan göra denna konvertering med ett resultat som är lika bra som det jag ser när jag spelar upp videon direkt i tv:n?

- Min avsikt är att digitalisera alla mina VHS-C ( ca 50 st x 30 min) och därefter redigera samman detta material till en film om ca 60 min. Har detta betydelse för vilken digitaliseringsmetod jag skall använda?

Tacksam för återmatning!

Classe

Vad klarar din konverterare av i kvalitet? Det är avgörande för resultatet. MPEG4 är inte rätt val för att redigera video med.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-01-01 20:53

Konverteraren ger , vad jag kan läsa mig till, 640x480 resolution.......? hmmm....

Behövs mer info för att hjälpa dig...
Datahastighet? Kan du ladda upp ett exempel att titta på?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-01-01 22:00

Jag har laddat upp en lite snutt på min hemsida. Filen är på 6 MB. Kommentera gärna.

http://web.mac.com/clasjensen/Webbplats/Video.html

/Classe

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-01-01 22:05

Har hittat följande konverteringsenhet för analog till digital video:
CANOPUS VIDEOREDIGERING ADVC 55...skall funka för både Mac o PC

Det kanske är en sådan som krävs för att inte tappa kvalitet i konverteringen?? Någon som har erfarenhet av denna??
/Classe

Sorry, men jag tror det *är* bra kvalitet. VHS gav väl inte mer än 240 linjer, alltså knappt hälften av kvaliteten från en vanlig analog TV-utsändning.

Det som jag tror får dig att tycka att det är dålig kvalitet är nog att du ser det på en betydligt skarpare skärm som därmed visar alla skavanker och den låga upplösningen. Om du kört ut din konverterade video från datorn till en gammal tjock-TV, hade du nog tyckt den såg OK ut.

Tänk även på att det är inspelat interlaced och på datorn så visas det progressivt.
Kan du labba med fields?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-01-02 02:10

Om du vill klippa det senare i tex iMovie borde du nog inte konvertera det till Mpeg 4, försök med DV-PAL eller något annat "klippformat".

VHS är ganska uselt och ser ofta crap ut på en ny bildskärm. Prova även Hummels förslag på om du kan spara det i interlaced.

Om du har riktigt många filmer, skulle du nog också investera i en bildstabilisator. Det är en burk som rensar bort alla störande signaler och spänninger och ger dig en renare bildsignal. Den plockar av en händelse också bort macrovisiontramset som består av en störfrekvens.

Liknande den här: http://www.quasarelectronics.co.uk/velleman/vm106-video-signal-cleaner-module.htm

  • Medlem
  • 2009-01-25 22:38

Tänker också överföra VHS till dator. Total nybörjare. Hittade följande kort på Tradera,apple,övrigt.

EasyCap DC60+ som ska fungera med mac.
Specification
1.Complies With Universal Serial Bus Specification Rev. 2.0.
2.Supports NTSC, PAL, Video format
3.Video input: One RCA composite Gold, One S-Video.
4.Audio input : Stereo audio (RCA Gold)
5.Dimension (L)88mm x (W)28mm x (H)18mm
6.USB bus power 7.Supports high quality video resolution
8.NTSC: 720 x 480 @ 30fps
9.PAL: 720 x 576 @ 25fps

Det viktiga är tydligen att ett videokort ska spara i DV-Pal. Kan detta kort fungera?

Kom också ihåg att PAL-video ser för j-igt ut på datorskärmen - men på en teven ser det ok ut. Bränn en DVD av en snutt och kör i DVD/TV-riggen så blir du förvånad.

1
Bevaka tråden