Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Orkar min dator med Aperture?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Gusten68:

Utveckla det lite tack..jag är en nikongubbe..

OK.

Om vi nu tar på oss karikatyrmössan en stund så kan vi SKÄMTSAMT (så vi inte startar ett krig då..) säga som så här.

Historiskt finns det två kameramärken som varit bittra konkurrenter länge. Ena stunden ledde det ena, än det endra. Det var/är Nikon och Canon.
Canongubbarna hävdar att Nikonfreaksen inte fattat nåt öht.
Nikongubbarna hävadar att en Canonkamera är helt bakvänd.

Båda har sneglat på Pentax och Olympos och skrattat och känt sig väldigt överlägsna.

Det är väl samma sak med Aperture versus Lightroom. Man kan göra ungefär samma saker - men man gör det på olika sätt. Är man van vid det ena så gillar man INTE det andra.
Lightroomsnubbarna framhåller sitt och får huvudvärk av Aperture. Apertures fans hävdar migrän och spontant sönderfall av rumtidsväven om de skulle hamna framför en dator med Lightroom.

Båda "gör" bra foton.

Själv använder jag Pentax - det är en kamera som inte ifrågasätter min intelligens och jag använder Lightroom för att dess flöde och upplägg passar mitt sätt att tänka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-23 21:42

Hm, ska minsann ta och testa Aperture 2 i helgen och se hur det är... Så har man testat det och kanske kan jämföra lite själv... Bara för skojs skull.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-23 22:19

Några kommentarer angående Aperture. Jag använder själv en MBP 2.2GHz, 8600M GT 128 MB med 4 GB ram. Har dock inte märkt en stor skillnad mellan 2 och 4 GB ram när man använder Aperture.

Angående Aperture och seghet beror det mycket på vilka justeringar man gör. Många av de justeringar som kom med från Aperture 1 gör att det segar till. Men om man inte misslyckas totalt med exponeringen så behöver man oftast inte det justeringar som gör Aperture slött. Slöheten blir med andra ord bildberoende och märks mest då man har zoomat bilden och vill flytta bilden på skärmen.
Två enkla sätt att undvika slöhet är att 1. Ha ett genomtänkt arbetsflöde eller 2. Undvika att använda de justeringar som gör Aperture slött.

Annars skulle jag vilja påstå att det mest handlar om enstaka justeringsmöjligheter som det ena eller andra programmet har samt vilket gränssnitt man tycker bäst om.

Jag paralellkörde Aperture och Lightroom i 6 månader innan jag valde Aperture. För mig är programmen likvärdiga i funktion. Varför jag valde Aperture? Jo, det är snyggare.

Spelar inte estetik eller pengar någon roll så kan man kasta krona/klave om vilket man ska välja. Det är som med Cubase och Logic :-D. Likvärdiga (fast Logic är snyggare så klart - jag kör alltså Logic :-).

Nu i efterhan är jag glad att jag valde Aperture. Det lirar klockrent med en massa andra saker i Macen, iPhone och MobileMe. Det är grymt integrerat...det är som sagt Apple's eget professionella fotoprogram - samma firma som gör OS och maskin.

En annan fördel med Aperture som jag tycker glöms bort är plug-ins, finns många bra 3e parts för Aperture men hur ser det ut för Lightroom, verkar som utvecklarna satsar på PS och struntar i LR klar fördel Aperture. Och som grädde på moset bara att slippa Adobe updater/installer......

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-24 09:03

Ett sätt att minska laddningstider i Aperture är att växla till "Preview mode". Tryck på "p", så visas en nedsamplad JPG istället för RAW-filen. Detta läge är utmärkt då man vill sortera, gallra, betygsätta etc och Aperture blir blixtrande snabbt.

Vad gäller prestanda, så använder jag Aperture dels på en Mac Pro Dual Quad Core (8 x 2.8 GHz) med 16 GB ram och ett Nvidia GeForce 8800 GT, dels på en Macbook Pro Core Duo (2 x 1.83 GHz) med 2 GB ram. Det är helt klart en trevligare upplevelse på Mac Pro:n, men det funkar helt ok på Macbook Pro:n också. Så det borde inte vara några problem med din iMac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-24 18:48

Hm... Försöker hitta en demo-version av Aperture, så att jag kan testa programmet. Men det finns ju bara "Updates" att hämta... Någon som vet var man kan hämta en pröva-på-full-version-program?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-24 22:47
Ursprungligen av Snoopy:

Tack Snoopy för länktipsen! Ska testa i morgon. Sitter och pysslar med annat just nu.

Efter lite om och men så blev det en postorderbeställning i veckan, valet föll till slut på aperture, och hittills är jag mer än nöjd och tycker redan att jag "producerar" bättre bilder än med adobe bridge/camera raw/ elements som jag använde tidigare för att hantera mina raw bilder, och vilken skillnad i lättheten att organisera bilderna!

Med andra ord är jag väldigt nöjd med mitt val!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-30 21:20
Ursprungligen av Gusten68:

Med andra ord är jag väldigt nöjd med mitt val!

Är du nöjd, så är jag nöjd!

Ursprungligen av Reisan:

Är du nöjd, så är jag nöjd!

Du då Reisan, blir det Ape-programmet för dig med nu ?

Moaahahahhahaha

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-30 22:20
Ursprungligen av Goflorp:

Du då Reisan, blir det Ape-programmet för dig med nu ?

Moaahahahhahaha

Nej, jag är nöjd med LR. Har dock inte hunnit testa Aperture än. Får se om tid ges i helgen. Jag testar gärna saker en gång.

Ursprungligen av Reisan:

Nej, jag är nöjd med LR. Har dock inte hunnit testa Aperture än. Får se om tid ges i helgen. Jag testar gärna saker en gång.

Vad var det Monty Python sade: Once a poet, Twice a pervert

Bevaka tråden