Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnespinne

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2009-01-31 15:21

Jag har behov av att föra över data från min Mac G4-syst.10.4.11 till PC. Det handlar om program av typ Powerpoint.

Köpte därför en minnespinne från Kjell &Co
Enligt uppgift skall den fungera för Mac från syst X och uppåt.
Den är på 2GB. och heter Cruzer Micro USB2 Flash Drive. SanDisk.
Det var lätt att ansluta den till USB-utgången på tangentbordet men det går inte att kopiera över till den.
“Objektet xxx kunde inte flyttas eftersom “U3 System” inte kan ändras.”
Konstigt egentligen för att en kompis som har PC var här hos mig och hämtade filer vid ett annat tillfälle och det gick bra.

Det ligger redan några filer på minnespinnen, nämligen autorun.inf, LaunchPad.zip och LaunchU3.exe
När jag kollar i skivkontroll så är denformaterad för MS-Dos FAT16

Jag har aldrig använt en minnespinne tidigare så därför mina dumma frågor.
Skall man formatera den först, i så fall med vilken version?
Kan man ta bort de där filerna som ligger på pinnen?

Jag har ett lika dant minne från sanDisk fast 8gb det funkar kalasbra på osx... Det där U3 grejen som ligger på minnet är för PC, Vista ska kunna använda det programmet som extra ram minne till pc:n! Jag raderade allt från mitt USB minne.

På SanDisks hemsida finns ett program som hjälper dig ta bort just "LaunchU3.exe".
Men den filen skall inte göra så att du inte kan lägga till filer på minnet. Jag använde ett exakt likadant minne ett bra tag utan att ta bort filen, och det gick bra på min MacBook.

Kanske testa en annan USB port? Eller formatera om i annat filsystem?

1
Bevaka tråden