Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man kolla upp ett serienummer?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-02-01 21:25

Jag har anledning att tro att en säljare av iPhone är ute i ogjort väder, men han har gett mig ett serienummer på telefonen. Kan man kolla upp det nånstans?

Ring och var trevlig till en Apple ÅF.

De kan läsa ut en himskans massa ur ett serienummer, t o m färgen på t ex en iPod.

• Medlem
  • 2009-02-01 22:27

Det är väl IMEI som är intressant ur stöldsynvinkel?

Då får du väl kontakta polisen.

Du sa faktiskt "Serienummer" och Apples ÅF har en databas de kan knacka in nummer i och får ut en väldig massa nyttigheter ur.

Borde inte Serienumemr på enheten och IMEI ligga kopplat i samma databas.

Att IMEI är en "egenskap" likaväl som "svart" under serienumret ?

Ring ngn kullander / MacForum etc och hota med fikabröd?

• Medlem
  • 2009-02-01 22:32

Jo, jag vet. Jag fick ett PM av en ÅF som sa att serienummer inte ger så mycket.

Ursprungligen av Baron:

Jo, jag vet. Jag fick ett PM av en ÅF som sa att serienummer inte ger så mycket.

OK....

Har hört tvärtom...

men ... Saxat från Poisens hemskesida:

Anmälan om mobiltelefon
. ©
Har du förlorat eller fått din mobiltelefon stulen ska du göra din anmälan via Internet eller på telefon 114 14.
Det är viktigt att du fyller i eller lämnar telefonens IMEI-nummer till Polisen. Mobiltelefonen blir då sökbar i anmälningssystemet och vi kan spåra den om den lämnas in till oss som till exempel hittegods.

IMEI–nummer

IMEI–nummer är mobiltelefonens 15 siffriga ”personnummer”. Numret finns på kvittot eller på mobiltelefonens kartong. Du kan också få fram din telefons IMEI-nummer genom att slå *#06#, då visas numret i displayen.
Spärra telefonen

Notera numret på din anmälan till exempel. 0300-K…..-06, kontakta sedan din mobiloperatör för att spärra mobiltelefonnumret och hela mobiltelefonen för totalt användande. Din operatör behöver veta telefonens IMEI–nummer, anmälanssnumret och det telefonnummer som ska spärras. Polisen spärrar inga mobiltelefoner.

Försäkringsbolaget vill ha numret på den registrerade anmälan. Det numret finns på kopian av polisanmälan, målsägandekopian, som du får hem med posten. Behöver du omgående uppge ett anmälansnummer till försäkringsbolaget kan du använda det nummer du får i kvittensen på Internet.

[2006-09-26]

Alltså borde man ju kunna kontakta operatören och fråga dem hur man kollar?
Kanske försäkringsbolagen har ngn länk till "IMEI-registret" ?

Det borde ju ligga i deras intresse att man inte kan använda stöldgods i deras nät? (Eller?)

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-02 08:36
Ursprungligen av Goflorp:

OK....

Har hört tvärtom...

Mycket kann vi läsa ur serienumret, men det går tyvärr inte att lägga in någon notis om att enheten är stulen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-02 22:17

IMEI-numret är det som spärras, och det brukar gå att kontakta en operatör för att få veta om det är spärrat. Vet inte om det bara är Telia som kan stöld-spärra iPhone.

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-07 19:18

Å andra sidan så går det att byta IMEI-nr.

Ursprungligen av zappee:

Å andra sidan så går det att byta IMEI-nr.

Undrar om det går utan att vara förbaskat insatt i hur en iphone fungerar.
Småtjyvar och Pundisar har nog inte tillgång till sådana verktyg.

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-08 00:35

Det gick att ändra imei numret med ziphone men sen firmware 2.x går det inte eftersom som tur är kom det aldrig en ny version utav ziphone.

//Rob

• Medlem
  • 2009-02-08 09:00
  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-08 16:16
Ursprungligen av Robo-X:

Det gick att ändra imei numret med ziphone men sen firmware 2.x går det inte eftersom som tur är kom det aldrig en ny version utav ziphone.

//Rob

Jodå, det går med lite trixande fortfarande att byta imei.

Dock får ni googla själva för jag tänker inte bistå med olagligheter

1
Bevaka tråden