Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur frilägga ett ljud från bakgrundsljud, om man har en massa kopior?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Föreställ er en massa inspelningar av en ljudeffekt , ett stycke av den här kyrkklockan
http://resources.bravenet.com/audio_clips/sound_effects/sound_effect_-_church_bell/download/
eller bildörren i början på KW's "Autobahn", eller vad som helst.

Samma ljudeffekt ligger ett tiotal gånger över en musikbakgrund, på slumpvisa ställen.
Finns det då något jägarknep inom ljudtekniken, f där man drar nytta av att man har flera inspelningar av ljudet, för att kunna eliminera den störande bakgrundsmusiken?

Tänk er det analoga (duh) fallet inom bild: man har ett antal kopior av samma logotyp eller så, i samma storlek och vinkel, men med lite olika bakgrunder. Om man då överlagrar "svaga" versioner av tio bilder, så kanske man kan få logon att stå ut mot en homogen bakgrund.... eller nåt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-12 17:51

Att ha flera kopior av samma ljudkällor på flera lager hjälper nog inte ett dyft i detta fallet .. käns som det bara blir grötigare då ..

Den enklaste tekniken jag vet om är att fasVända - phase invert - ljud mot sig själv i 180° då släcker man den ljudande källan mot sig själv...[det vill säga bakgrunden om den e någolunda repetativ\stabil -- inte så rörig] men det får andra berätta om som är mer pedagogiska per text

Fast det kommer väl i det här fallet innebära att jag... ööh... blir av med kyrkklockan, men har kvar bakgrundsmusiken, väl?
(vilket är motsatsen mot vad jag vill)

Fast sedan kan du fasvända DET, och addera till ursprungssignalen, för att bara få kvar kyrkklockan.
Teoretiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-12 19:18

Fasvändningstricket fungerar bara för att ta bort det som är centerpanorerat, man kan inte fasvända tillbaka för att släcka ut allt annat och bara få centerkanalen. Det har gåtts igenom i nån gammal tråd har jag för mig.

Vad jag skulle testa är brusreducering som tar ett "noiseprint" på bruset och sen filtrerar bort det. Finns i cooledit/audition bla. Du markerar bara de delarna av musik utan klockan som brus och så försöker den filtrera bort den. Brukar vara svårt att få bort det helt utan tydliga artefakter men det brukar gå att sänka nivån rätt mycket utan att det låter så illa.

Om det ska funka bra att använda redundansen i att ha många inspelningar så bör de låta exakt lika och helst vara samma sampling i grunden. I så fall så räcker det med att helt enkelt medelvärdesbilda över alla inspelningarna, fast då måste du matcha dem tidsmässigt också, helst på sampeln när, vilket kan vara lite jobbigt.

Ursprungligen av makari:

Fasvändningstricket fungerar bara för att ta bort det som är centerpanorerat, man kan inte fasvända tillbaka för att släcka ut allt annat och bara få centerkanalen. Det har gåtts igenom i nån gammal tråd har jag för mig.

Är väl bara att sätta upp em M/S matris (eller ta ner en gratis vst som gör det) och sänka S?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-12 19:25
Ursprungligen av kottenkotten:

Är väl bara att sätta upp em M/S matris (eller ta ner en gratis vst som gör det) och sänka S?

Kanske, jag vet inte riktigt hur en sån gör för att räkna ut kanalerna.

Edit: Makari hann först.. men iaf.

Om du använder en vettig fft-baserad noise reduction tjohej (typ den i adobe audition) så kan du använda de flera inspelningarna av klockan för att skapa en så tydlig profil som möjligt med exakt de frekvenserna den vill ha och dumpa resten.

Du kan också helt enkelt lägga några varianter på olika kanaler samtidigt så tight som möjligt och sen splitta upp i småbitar (i tid) och mute'a bort alla utom den renaste i varje bit... Ett pill men kan funka, kan behövas lite xfades såklart. Svårt att säga vad som går men det är bara att testa allt man kommer på.

M = L+R
S = L-R

Dvs.. gör en monomix (M), samt en mix där kanalerna är fasade mot varandra, S, mixa ihop lagom, tar man bort S helt blir det såklart spikmono.. Sen typ samma procedus baklänges för att få tillbaks från M/S till normalstereo där hittade jag en fin illustration:

Sen för att hela fasgrejen ska vara nån poäng så förutsätter vi ju att bakgrundsbruset är brett och klockan lite mer mono.

Allting inspelat i mono, med en kond. mick, ljudet är ett pling från ett handhållet TVspel.

Dvs: det är ju samma sampling från spelet, men inspelningarna av det är väl inte helt identiska i nivå, men skillnaden är nog inte på hörbar nivå.

"Bakgrundsbruset" är tjompig japansk generalmidi-funk.

Brusreducering i Audacity och cool edit tycker jag sällan brukar ge några önskvärda resultat (fast alltså, inget jag kräver, jag förstår hur svårt problemet är rent datatekniskt) och i synnerhet inte med påtagligt bakgrundsljud, men jag skall prova!

För att lägga upp samplingar i "linje" med varandra så har jag tillgång till Acid 5 eller Vegas, som jag väl tror kan jobba på sample-ackuratt nivå. Förstår dock inte riktigt medelvärdes-grejen.

Tack för tipsen hörrni!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-12 20:25
Ursprungligen av sybariten:

För att lägga upp samplingar i "linje" med varandra så har jag tillgång till Acid 5 eller Vegas, som jag väl tror kan jobba på sample-ackuratt nivå. Förstår dock inte riktigt medelvärdes-grejen.

Lägg upp varje sampling som ett separat spår, pilla så de hamnar rätt i tiden och mixa ner.

Nej skit i krånglet allt det där förutsätter en stereoinspelning. Acid/Vegas funkar utmärkt. lycka till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-12 20:23

Aha, då förstår jag vad du menare, men jag ser fortfarande inte att det skulle funka.

Vänster = v+c
Höger = h+c
M = v+c + h+c= 2c+v+h
S = v+c - (h+c)= v-h

Om alla reglarna är samma så blir det ju:

Vänster ut 2c+v+h + v - h = 2c + 2 v = 2*Vänster
och samma för höger, dvs originalmixen. Jag ser inte att det går att sätta nivåerna så att man får ut c ensamt. Vilket ju är vad man vill ha om man bara vill ha centerkanalen.

Ja sorry med "skit i krånglet" menade jag mitt krångel, såg inte att Makari skrivit nämnt medelvärdet. Som du säger, mixa ihop dom kan mycket väl funka i det här fallet då det handlade om en repeterad ljudeffekt.

Makari: Nej, det blir inte renare än vad man skulle gjort genom att bara göra en monomix dvs enbart saker som är ur fas mellan kanalerna försvinner.. vilket kan dämpa en hel del klang och sånt men att börja pilla med M/S i det här fallet där var jag mest ute o cyklade!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-12 21:27

det ni glömmer e att splitta en stereo\multikanalare mot flera mono e inte så svårt heller -- och panorera\monofiera -- det blir ju samma sak i slutändan

såg att ACID används .. bara att panorera eller monofiera efter att man fasVänt saker!! det blir ju inte helt rent men närmare iaf!

Ursprungligen av sybariten:

Tänk er det analoga (duh) fallet inom bild: man har ett antal kopior av samma logotyp eller så, i samma storlek och vinkel, men med lite olika bakgrunder. Om man då överlagrar "svaga" versioner av tio bilder, så kanske man kan få logon att stå ut mot en homogen bakgrund.... eller nåt.

Ljud funkar inte på samma sätt som bild.

Det är få ljud som prydligt håller sig inom ett visst frekvensband, så motsvarigheten till bilder är snarare genomskinlighet än olika bakgrund. Dvs två ljud som spelas samtidigt överlappar (oftast) varandra frekvensmässigt, och det är bara efter diverse avancerad signalbehandling i hjärnan som man uppfattar det som två olika ljud.

Så även om man lägger 10 olika kopior på varandra så blir det inte en komplett helhetsbild, till skillnad om man pusslar ihop 10 bilder där alla har lite olika delar som är skymda. Det blir förmodligen bättre slutresultat, men gissningsvis ändå med en massa brus från de ihopslagna versionena.

Så jag tror att det är lättare att fixa en kopia på spelet och antingen bara spela in plinget separat eller försöka dumpa ut ljudfilerna på något sätt.

1
Bevaka tråden