- allanos
- Medlem ●
Hej !
jo hade nu tänkt att lägga ner lite pengar på att köpa en rolig leksak " iphone " men vet inte om jag ska vänta på den Nästa versionen av telefonen ?! det känns som att apple släpper dem nya versionerna lite då och då och är rädd och investera så mycket pengar och inte veta när den nästa upplagan eller nya modellen kommer , så vad tycker ni ?
och är det bättre och köpa den hoss telia eller en iphone som är upplåst från "början" exemplevis dem på blocket ?
Tack på förhand =D
Hej, om du ännu inte har upptäckt det så är Apple det mest hemlighetsfulla Fortune 500 företaget, undantaget några vapenjättar (men bara knappt)
Hurvida vi skulle veta är i princip omöjligt, även om vissa medlemmar här har lyckats gissa? sig till nyheter -och då stora sådana.
Vad jag TROR är att iPhone som den är idag inte kommer att uppdateras innan hösten, men jag kan lika gärna ha helt fel. Men jag är ganska övertygad om att man kommer att kunna ha samma programvara i en ny som i den som säljs idag.
Möjligen kan det komma en 32 giggare som speedbump, kanske med en något snabbare processor, men ingen ny modell.
bara mina 50 öre.
Köp en 3G idag. Ha kul. Accceptera att det kostar. Vill du ha luren så köper du en.
Du kan säkert sälja den och få tillbaka större delen av din insats.
Det vill ju bara till att köpa själva luren så dyrt som möjligt, med så lite bindning som möjligt.
Inte kul sitta på 48 månader fastsurrad när det kanske kommer en ny till sommaren....
"Gissningsklubben" här suger, det är som Tangen säger. Apple gör som de vill och de är BRA på att hålla truten. Det brukar börja sprudla av tjöt och rykten en vecka innan det händer ngt men hälften av ryktena är helt fel.
Nästa iPhone kan ju ockdså vara ett komplement, inte ersättare till den nuvarande. Det har ju spekulerats i en "iPhone nano". Så kanske den "stora" (nuvarande) ifånen bara får en smärre uppgradering enligt Tangens gissning ovan. Bara His Steveness vet...
Det är det vanliga som gäller. Om du köper den nu så ger du dig in i svängen och kan använda telefonen nu... Det kommer alltid att komma nya modeller och man behöver inte alltid ha den senaste. Om du räknar med att byta telefon vart annat, vart tredje år så är det ju inte heller ett beslut som du behöver leva så länge med.
I princip: tycker du att du behöver den/vill ha den. Köp den nu...
När jag stod i duschen (där jag kommer på mina bästa ideer:)) så slog det mig att frågan är egentligen felställd...
Vad vet vi?
Jo, att det kommer att komma en ny modell och att vi inte vet när och vad den kommer att innehålla eller hur den kommer att se ut.
Då blir frågan: Vad är det i dagens modell som jag saknar och inte klarar mig utan eller som är hårdvaruberoende och kräver ny hårdvara?
Som jag ser det (utan prioriteringsordning) och min personliga lista:
MMS: Ren mjukvarufunktion, kommer det så kommer det att vara tillgängligt på min telefon
Video: Hårdvaran klarar av att spela in och spela upp video. Det är bevisat genom diverse jailbreak applikationer. Det är en ren mjukvarubegränsning. Kommer det, så kommer det troligen också som en uppgradering till 3G-modellen
Videokonferens: kräver en kamera riktad mot mig. Hårdvara
Bättre kamera: kan komma, den som finns nu är rudimentär. Den fungerar men inte så mycket mer. Dock så är det många begräningsar som ligger i mjukvaran till kameran.
Svenskt tangentbord (det eviga trätoämnet bland många:cool:): ren mjukvara
Copy&Paste: ren mjukvara
Bättre SMS funktionalitet: ren mjukvara
Sedan så står det stilla... Så den enda hårdvarubegränsningen som jag hittar är en videokonferenskamera riktad mot dig. Personligen är detta en av de funktioner som jag aldrig använt i mina telefoner så den känns oviktig. I övrigt så är reset mjukvara som troligen kommer att erbjudas 3G modellerna i form av en uppgradering.
Sedan så kan ju formen ändras men 3G formen fungerar bra och jag är väldigt nöjd. Det är klart att det kan komma en bättre form men då tar jag den när jag byter telefon.
Så hur ser din lista ut? Vad är det som du saknar och vill ha?
Till sist: detta är konsumtion, inte en investering:)
--Jalle
--Jalle
Har för mig att för att ngt skall kallas en investering så måste det generera en avkastning.
Alltså: Jag pöttar undan 350 miljoner för att bygga en fabrik i Moskva. När den är igång efter 3 år kommer den skapa 100 miljoner i vinst varje år. Schysst.
Kalle Banan som "investerar" i en ny bil.... Öh?
Att köpa en iPhone är ingen investering, det är precis som Jalle säger, en pryl man köper och använder. Att ens avlägset tro att man skall tjäna på att använda den är bara självlureri.
Ännu roligare är de som köper en VÄSKA till sin mobil för "att skydda den så de får mer för den när de säljer den"....utan att ägna en tanke åt att INGEN vill ha en modell som gick ut för 3 år sedan....
Jag har en Ericsson GH337 liggande nånstans, i absolut nyskick, inte en repa! Bud någon?
Jag har en Ericsson GH337 liggande nånstans, i absolut nyskick, inte en repa! Bud någon?
Vi diskuterade just det där på jobbet här om dagen (jag jobbar med mobilsystem) och blev nostalgiska på tanken på en 888:)
När jag stod i duschen (där jag kommer på mina bästa ideer:)) så slog det mig att frågan är egentligen felställd...
Vad vet vi?
Jo, att det kommer att komma en ny modell och att vi inte vet när och vad den kommer att innehålla eller hur den kommer att se ut.
Då blir frågan: Vad är det i dagens modell som jag saknar och inte klarar mig utan eller som är hårdvaruberoende och kräver ny hårdvara?
MMS: Ren mjukvarufunktion, kommer det så kommer det att vara tillgängligt på min telefon
Video: Hårdvaran klarar av att spela in och spela upp video. Det är bevisat genom diverse jailbreak applikationer. Det är en ren mjukvarubegränsning. Kommer det, så kommer det troligen också som en uppgradering till 3G-modellen
Bättre kamera: kan komma, den som finns nu är rudimentär. Den fungerar men inte så mycket mer. Dock så är det många begräningsar som ligger i mjukvaran till kameran.
Sedan så står det stilla... Så den enda hårdvarubegränsningen som jag hittar är en videokonferenskamera riktad mot dig. Personligen är detta en av de funktioner som jag aldrig använt i mina telefoner så den känns oviktig. I övrigt så är reset mjukvara som troligen kommer att erbjudas 3G modellerna i form av en uppgradering.
Sedan så kan ju formen ändras men 3G formen fungerar bra och jag är väldigt nöjd. Det är klart att det kan komma en bättre form men då tar jag den när jag byter telefon.
--Jalle
Vet "vi" verkligen helt hundra att det kommer komma en ny?
Har Apple uttalat sig om det?
Vet "vi" verkligen helt hundra att det kommer komma en ny?
Har Apple uttalat sig om det?
Ok då... Det kommer att komma en ny modell förr eller senare eller så kommer Apple att lägga ner iPhonen...
Jag sa aldrig "när" utan att "vi vet inte när..."
Vad vet vi?
--Jalle
Duschen var alltså kall...
Ni som är insatta, så det stämmer att den fortfarande saknar svenskt tangentbord och copy/paste. Det trodde jag bara var i första generationen. Och detta från Apple? Huh?
Personligen litar jag aldrig på när tillverkare/försäljare säger att det kommer i en framtida mjukvaru-uppgradering. De brukar alltid komma för sent om ens överhuvudtaget.
Prylar är som sagt alltid konsumption, ta det för vad det är. Jag bara ryser när någon kallar det för investering...
Duschen var alltså kall...
Ni som är insatta, så det stämmer att den fortfarande saknar svenskt tangentbord och copy/paste. Det trodde jag bara var i första generationen. Och detta från Apple? Huh?
Personligen litar jag aldrig på när tillverkare/försäljare säger att det kommer i en framtida mjukvaru-uppgradering. De brukar alltid komma för sent om ens överhuvudtaget.
Prylar är som sagt alltid konsumption, ta det för vad det är. Jag bara ryser när någon kallar det för investering...
Nej då, jag duschar alltid mycket varmt....:)
Jag blir lite fundersam över dina frågor (i denna tråd och i den som du startat själv). Det mesta som du fråga efter är välkända fakta och borde vara ganska lätt att läsa sig till... så jag har lite svårt att frigöra mig från misstanken att du är ett mer förfinat troll än normalt
Men... nej, iPhonen saknar inte ett svenskt tangentbord men den har inte ÅÄÖ på egna tangenter, vilket är en brist. Jag borde väl ha varit mer tydlig. (Å andra sidan så kör jag ett hack som ger mig just ÅÄÖ på separata tangenter och det fungerar... helt utmärkt)
Copy och paste finns inte... och om det är en ur-iPhone eller en iPhone 3G är rätt ointressant eftersom alla mjukvaruupgraderingar har fungerat för bägge modellerna så här långt.
Apple har aldrig sagt att de funktioner som jag nämner ska komma i en mjukvaruuppgradering. De var exempel på funktioner som jag saknar men om de kommer inte är beroende av hårdvara och därför skulle fungera på min telefon (3G)
Däremot så kan det ju givetvis vara så att de kommer med en funktion som är hårdvaruberoende och som jag inte ens visste om att jag saknade... Den dagen så får jag se vad jag gör.
Jag blir lite fundersam över dina frågor (i denna tråd och i den som du startat själv). Det mesta som du fråga efter är välkända fakta och borde vara ganska lätt att läsa sig till... så jag har lite svårt att frigöra mig från misstanken att du är ett mer förfinat troll än normalt
Apple har aldrig sagt att de funktioner som jag nämner ska komma i en mjukvaruuppgradering. De var exempel på funktioner som jag saknar men om de kommer inte är beroende av hårdvara och därför skulle fungera på min telefon (3G)
Däremot så kan det ju givetvis vara så att de kommer med en funktion som är hårdvaruberoende och som jag inte ens visste om att jag saknade... Den dagen så får jag se vad jag gör.
Som jag skrev i min tråd så är jag inte insatt i iPhone överhuvudtaget och har undvikit hela biten tills nu för att jag inte har behövt byta telefon tidigare. Det måhända vara välkända fakta för dig som är insatt men jag blir skeptisk när något framstår som det är lösningen på världens problem. Det är ju helt ologiskt att jag skulle undra över hur en produkt, enligt vad man kan läsa sig till, som har en hel del uppenbara brister till trots blir så superpopulär? Kan vi släppa det nu?
Vad gäller uppdateringar så är det inte heller självklart att nyare versioner går att installera på äldre hårdvara. Kommande MMS programvara kanske kräver ett nyare "bibliotek" som i sin tur kräver det nyaste iPhone OS yadda yadda.
Tills vi väl är där, om det nu blir klart så kanske många har bytt telefon iaf och då finns det ingen anledning längre att släppa något till äldre modeller. Kommer ihåg hur det lät från Telia när Coastlink/ADSL kom och vilka löften de kastade ur sig då. Därav min kommentar.
Som jag skrev i min tråd så är jag inte insatt i iPhone överhuvudtaget och har undvikit hela biten tills nu för att jag inte har behövt byta telefon tidigare. Det måhända vara välkända fakta för dig som är insatt men jag blir skeptisk när något framstår som det är lösningen på världens problem. Det är ju helt ologiskt att jag skulle undra över hur en produkt, enligt vad man kan läsa sig till, som har en hel del uppenbara brister till trots blir så superpopulär? Kan vi släppa det nu?
Vad gäller uppdateringar så är det inte heller självklart att nyare versioner går att installera på äldre hårdvara. Kommande MMS programvara kanske kräver ett nyare "bibliotek" som i sin tur kräver det nyaste iPhone OS yadda yadda.
Tills vi väl är där, om det nu blir klart så kanske många har bytt telefon iaf och då finns det ingen anledning längre att släppa något till äldre modeller. Kommer ihåg hur det lät från Telia när Coastlink/ADSL kom och vilka löften de kastade ur sig då. Därav min kommentar.
Jag har valt att "fria framför allt fälla"
Jag resonerade utifrån vad vi vet och har sett. Givetvis kan det komma ny funktionalitet som kräver ny hårdvara och det har det gjort (gps) men de funktioner som räknat upp kräver inte ny hårdvara. Det vet vi eftersom den finns som jailbreak applikationer ( så det är ren mjukvara) och eftersom apple gör funktionstillägg genom att släppa uppdateringar av os:et så är det givet att det kommer att krävas att du laddar ner den aktuella uppdateringen (som på alla telefoner som du vill uppgradera)
Jag har då aldrig påstått att iPhone är lösningen på alla världens problem;)
Men hur som helst. Telefonens begränsningar är väl dokumenterade i ett stort antal diskussioner. Det är bara att läsa igenom dem..
Håller med BlackSmp.
Mycket av iPhonens styrka ligger i att den kan leva länge via uppdateringar i mjukvaran. Tror dock att vi till sommaren ser en speedbump och en 32GB modell, önskvärt är väl även en lite bättre kamera med någon form av ljuskälla så den går att använda inomhus.
Skulle nog även tro att det inom några år blivit en bredare lineup med lite fler modeller på samma sätt man såg inom iPodden, med en Nano eller vad den nu kommer att vilja heta.
Alltså... Apple är ju rena spädbarnet när det gäller mobiltelefoni. Tack vare deras känsla för design, form och funktion (samt till viss del hype) så har iphone blivit en succé på bara två modeller. Utveckligen går vidare och tittar man på konkurrenterna, så har de börjat knapra in ordentligt. Men precis som med OSX vs Windows så har Apple en fördel (om jag, som gammal windowsanvändare får säga så). Nämligen gränssnitt och funktion.
Kommer en ny iPhone med bättre kamera, filmfunktion och mms-stöd i sommar. Så det så!
Nej, jag bara antar att det bör kommea en uppdatering i sommar. Uppdateringarna är bara sådant som jag anser bör finnas med, eftersom det väl är det ända som är lite förlegat i en iphone. fast mms bryr jag mig egentligen inte så mycket om, men det är smidigt att ha, alla de <10 ggr jag använt det i min nuvarande telefon.