Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre hörlurar till iPhone?

Tråden skapades och har fått 574 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-28 17:39

Köpte creative´s iPhone modell idag , dom funkar bra måste jag säga ! Dom sitter bra i örona och bra bas ! för mycket för min smak så jag satte EQ på piano , Men priset var endast 399 :- så dom var verkligen värt de!

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-03-02 13:52

Måste fråga.
Hur ser in ear lurarna ut på de kritiska ställena?
Alltså, det som nästan alltid går sönder på de vanliga lurarna, det vita skyddsgummit runt 3,5mm hanen, det gråa gummit nertill på hörlurarna, (Se bild) är detta på någotvis utbytt mot något bättre mer hållbart?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-03-03 21:06
Ursprungligen av thor:

Måste fråga.
Hur ser in ear lurarna ut på de kritiska ställena?
Alltså, det som nästan alltid går sönder på de vanliga lurarna, det vita skyddsgummit runt 3,5mm hanen, det gråa gummit nertill på hörlurarna, (Se bild) är detta på någotvis utbytt mot något bättre mer hållbart?

hmm, jag har fktiskt aldrig vart med om att detta hänt ,Men på mina Creative iPhone modell så är det ganska rejält med plast på detta sk kritiska stället , så du kan ju kolla på ett par sådanna om du är på marknaden för in-ear!

Franzer

Senast redigerat 2009-03-03 21:34
  • Administratör
  • Lund
  • 2009-03-03 23:45
Ursprungligen av franzer:

hmm, jag har fktiskt aldrig vart med om att detta hänt ,Men på mina Creative iPhone modell så är det ganska rejält med plast på detta sk kritiska stället , så du kan ju kolla på ett par sådanna om du är på marknaden för in-ear!

Franzer

Hur ser det ut med att byta låt genom att dubbelklicka på micken?

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-11-27 09:33
Ursprungligen av thor:

Måste fråga.
Hur ser in ear lurarna ut på de kritiska ställena?
Alltså, det som nästan alltid går sönder på de vanliga lurarna, det vita skyddsgummit runt 3,5mm hanen, det gråa gummit nertill på hörlurarna, (Se bild) är detta på någotvis utbytt mot något bättre mer hållbart?

För att kommentera mig själv, blev ruskigt glad när jag upptäckte att apple gjort något åt skyddsgummit på 3gs lurarna och ersatt det med hårdplast. för man hoppas på att de kommer att göra något åt det gråa gummit på lurarna också.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-03-04 19:28

Det funkar ! Samma olika klicka som på orginalet . Kan tillägga att de heter Creative EP-630i . Jag köpte mina för 399 men finns bla på cdon.com för 349.

Köpte mig ett par Nocs och jag gillade dom verkligen inte. Gick från ett par D-jays och tyckte ljudet var mycket sämre, massor av bra bas men hur jag än fipplade med EQ så fick jag aldrig fram något klart ljud.
Sen så pausade och bytte den låtar helt plötsligt för att sedan gå in i något läge där knappen inte fungerade alls och iPoden i min iPhone ballade ur så man fick tvångsavsluta.
Dessutom var ju svarsknappen större än jag någonsin kunnat tänka mig.

Nu tror jag att jag kommer gå tillbaka till D-jays och skaffa griffin smarttalk eller liknanade lösning. Är SmartTalk bäst?

Ultimate Ears super.fi 4 vi minirecension

Har kört med Ultimate Ears Super.fi 4 vi-lurarna ett par veckor nu å måste säga att dom är dom bästa in-ear-lurar jag haft. Passformen är iofs väldigt individuellt, på mig sitter dom kanon, liksom "suger" fast i öronen å stänget ut i princip all ljud från omgivningen. En kollega till mig hade dock problem med att få dom sitta kvar i öronen, så här är det nog värt att prova innan köp!

Ljudet är precis så bra som det utlovas, musiken andas detaljer i lurarna. Basen som i vissa recensioner fått kritik uppplever jag tvärtemot som väldigt bra, jag antar det oxå har med passformen att göra. Suger dom fast ordentligt så nog basar det på

Micken för samtal har bra ljudkvalitet.

Designen är 100% iPhone....

På minussidan, priset, samt att kabeln och ingångskontakten klarar nog inte av hårda tag, dock så hänger det ju givetvis ihop med designen.

http://www.ilounge.com/index.php/reviews/entry/ultimate-ears-superfi-4vi-sound-isolating-headset-for-iphone/

Skullcandy Smoking Bud kostar ca 200-400kr! Grymt ljud, finfin bas och alltihopa.
Köpte dom igår.

Jag uppgraderade just till Sennheiser PCX-300 med brusreducering. Grymt sköna och bra, passar min musik perfekt. Och ihop med SmartTalk från Griffin blir alles prima.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-03-13 18:09

Beställde iSpark(KOSS) från Dustinhome, 279 kr
Har haft ett par sådana till min ipod innan, dock utan mic, och jag gillade dem starkt, sjukt bra ljudåtergivning och de stänger verkligen ute allt ljud. (vilket en del tycker är obehagligt)
får dem på måndag, skriver då om de håller måttet

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-04-09 17:55

iSpark

-Folk verkar ha lika svårt att höra vad jag säger med det här handsfreet som med apples egna.
+Ljudet är verkligen helt underbart. Allt annat stängs ute. Basen är ruskigt stark. vill aldrig använda apples egna igen.
-De är svarta
-hela den här freestylegrejen med att ha höger hörlur på en mycket längre sladd för att man ska ha den bakom nacken har jag aldrig gillat då jag väldigt ofta använder halsduk och öronsnäckorna då dras ut. Detta leder till nästa problem med iSpark. När dessa verkligen sitter i örat så blir det en sjukt obehaglig upplevelse när de plötsligt dras ut då det skapas ett vakuumtryck bakom själva öronproppen.
-med mössa åker öronpropparna ut hela tiden.

får se hur de står sig till sommaren då man slipper halsdukar och mössor.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-05-15 22:23

Jag lägger en röst på Skullcandy Full Metal Jacket

Apples in-ear är bra också.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-05-26 12:45

ska köpa nya lurar själv, kan inte bestämma mig dock, mest för att jag inte kan testa dessa någonstans ... vilka tycker ni ger mest för pengarna eller är "bäst"?

Nuforce NE7M
Nocs 200 iphone
Etymotic HF2
Ultimate Ears 4 eller 5 vi
Maximo iMetal

Jag lyssnar på dansmusik så schysst bas är bra att ha, men även att de inte tröttar ut öronen. Detalj tror jag går före megabasupplevelse, men basen ska finnas där. Kan man pröva några av dessa nånstans? teknikmagasinet har Nocs här i Norrköping, men de vill inte låta mig testa.. jag är i sthlm regelbundet dock, så rekommendera gärna nån bra butik!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-29 10:31
Ursprungligen av Nihad:

ska köpa nya lurar själv, kan inte bestämma mig dock, mest för att jag inte kan testa dessa någonstans ... vilka tycker ni ger mest för pengarna eller är "bäst"?

Nuforce NE7M
Nocs 200 iphone
Etymotic HF2
Ultimate Ears 4 eller 5 vi
Maximo iMetal

Jag använder ett par HF2 och de är nog inget för dig eftersom du vill ha bas, Jag var fullt beredd på att de inte skulle vara några basmonster men blev ändå förvånad eftersom de hade ännu svagare bas än jag hade väntat mig. Basen finns där (åtminstone om man lyckas få det tätt i hörselgången), men den är inte stark.

Jag använder mina HF2 dagligen, jag gillar att de stänger ute omvärlden - de filtrerar bort Stockholm ypperligt Ljudkvalitetsmässigt blev jag som sagt förvånad över att basen var ännu svagare än jag väntat mig, men jag blev även lite överraskad över att de inte var så diskanttunga som jag trott. Jag är å andra sidan van vid HD650, och det är ju en klart orättvis jämförelse. Hursomhelst så låter de inte som jag trodde - jag förväntade mig lite tunn bas och en briljant diskant men fick istället en rejält tunn (men hörbar!) bas och ganska neutral diskant, möjligen lite återhållen. Jag gillar dem ändå och använder dem glatt varje dag. Jag saknar inte basen, jag har vant mig, och jag gillar att de inte är så skrikiga.

Vad försöker jag få sagt? Jo, HF2 behöver man verkligen provlyssna innan köp.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-26 15:48

kör med dom du har när du sätter mixarna .. och sätt en blueTooth mic på T-shirt~kragen med svarsKnapp på

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-05-26 16:49

mina adam a7 högtalare eller? ... blir nog lite jobbigt, hehe

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-05-27 12:14

Ja så då har det hänt. Mina 5år gamla Shure lurar har pajjat... eller ena har pajjat. Förmodligen är elementet spräckt i den då det krispar på friskt i den vänstra luren vid minsta belasning.

Har kikat på ett par nya, får nog bli ett par Shure SE310.
Någon som provat dessa?
Rekomendationer på likvärdiga lurar?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-27 13:14

haha -- Nihad
- ah det e en stålställning med hjul, till iPhone, du e ute efter

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-27 13:19

det e ju inte helt omöjligt att få nya element till sina gamla "urkukade" lurar .. ibland kan det vara värt att kolla upp - istället för att bara slänga dom gamla och köpa på sig nytt man inte känner sig 100% bekväm med!!

jag e 1000% nöjd med sennheisers sortiment -- då det mesta finns som reservdelar på deras lurar .. jag vet inte så mkt om andra märken i branschen tyvärr .. ! (framför allt e supporten guldVärda och jättesköna att snacka med -- plus i kanten!)

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-05-27 15:07

Lurarna börjar se väldigt slitna ut så det ska blir rätt skönt med nya lurar även om jag var grymt nöjd med dom gamla. Därför jag kikar på Shure igen... det var över förväntan att de höll i mer än 5år då jag använde dessa minst 5 dagar i veckan i snitt kanske 1,5h om dagen och jag har inte varit speciellt försiktig med dom heller, de har ofta legat löst i byxfickan (slöseri på fina lurar men orka hålla på med etui)

  • Medlem
  • City
  • 2009-05-27 20:33

Om man inte är ultra ljudofil? och uppskattar on-ear så kan jag tipsa om senaste inköpet,

Bose Triport on-ear
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=144949

Man ser ut som en nolla med on-ear men det är ett par schyssta lurar framförallt sitter dom skönt med kuddarna, jag är ingen expert men man hör lite mer skillnad på komprimeringen av MP3 jämförelsevis med vilka in-ear som helst under 1000-lappen så bumpen upp i pris var värt det för min del. Lite dyra i Sverige dock, passa på utomlands om ni kan.

har en fråga? ... är det exakt samma kassa element i original-iphonelurarna som i dom klassiska ipodlurarna? alltså samma ljudkvalité fast man får en högtalare på sladden?

Ursprungligen av PerMagnus:

har en fråga? ... är det exakt samma kassa element i original-iphonelurarna som i dom klassiska ipodlurarna? alltså samma ljudkvalité fast man får en högtalare på sladden?

Ja.
Fast det är en mic på sladden.

ok.... då förstår jag att dom inte är mycket att hurra över:) ... hade en diskussion med en arbetskamrat idag som påstod att det var bra ljud i apples originallurar, jag menade annorlunda. Han har en iphone och tänkte bara kolla fakta så att jag kan fortsätta ifrågasätta honom:)

Ursprungligen av PerMagnus:

ok.... då förstår jag att dom inte är mycket att hurra över:) ... hade en diskussion med en arbetskamrat idag som påstod att det var bra ljud i apples originallurar, jag menade annorlunda. Han har en iphone och tänkte bara kolla fakta så att jag kan fortsätta ifrågasätta honom:)

Jag tror något av dessa:

1. Han bryr sig inte om hur musiken verkligen låter
2. Han har inga som helst preferenser
3. Han är döv

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-05-29 10:47
Ursprungligen av theplague:

Jag tror något av dessa:

1. Han bryr sig inte om hur musiken verkligen låter
2. Han har inga som helst preferenser
3. Han är döv

hahah Kan inte annat än att hålla med här, orginallurarna är inte bra, varken ljudet eller passformen.

Jag orkade inte vara utan lurar längre så det fick bli ett par SE310 iaf, fick precis bekräftelse på att dom lämnat dustins lager så jag borde kunna hämta ut dom på posten när jag kommer hem från jobbet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-30 09:23
Ursprungligen av kainen:

hahah Kan inte annat än att hålla med här, orginallurarna är inte bra, varken ljudet eller passformen.

Nej precis, ändå tycks så många gilla dem! Jag förstår inte.

Det känns så tråkigt när man ser att folk har lagt ut en massa pengar på en fin iPod eller iPhone och sedan får en substandardupplevelse pga lurarna. Tänk om de visste hur bra det KAN låta!

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-05-30 11:04
Ursprungligen av tei:

Nej precis, ändå tycks så många gilla dem! Jag förstår inte.

Det känns så tråkigt när man ser att folk har lagt ut en massa pengar på en fin iPod eller iPhone och sedan får en substandardupplevelse pga lurarna. Tänk om de visste hur bra det KAN låta!

Ja man behöver ju inte lägga många hundralappar på ett par lurar för att förbättra ljudkvaliten från orginallurarna avsevärt.

Mina lurar hade inte kommit igår kväll, jag måste vänta tills måndag sa dom på posten

Bevaka tråden