Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur komma åt min dator (ComHem)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Problem: Kan inte komma åt ngt utifrån internet in i min dator

Jag har ComHem och en kombinationsburk från Scientific Atlanta; den ger mig TV/Bredband/Telefon

Från denna har jag tråd till en TimeCapsule (senaste modellen)
i USB'n sitter en skrivare.

Två bärbara datorer delar på trådlösa från TC, båda ställda på DHCP.

TC är ställd i bryggläge, det är alltså Scientific Atl. som delar ut IP-nr.

Att jag inte kan komma åt "Back to my Mac" eller iDisk tack vare ComHems inkompetens det får jag ta senare. Men om jag vill nå min iSight utifrån så kan jag inte det.

För att kunna göra en NAT måste jag ha TC'n som "Första" enhet ut mot nätet och låta den ta hand om DHCP etc - det kan jag ju inte....
I och med att TC står i Bryggläge ser jag ju inte "NAT"-fliken i Airport utility.

Finns det ngt sätt att lösa detta?

Jag har försökt komma in i bredbandsburken utan framgång. INte ens samtal tillderas kundtjänst hjälpte.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-28 12:39

Varför använder du bryggläge?
Det räcker väl om du låter bredbandsmodemet dela ut en IP-adress till din TC, och sen får din TC dela ut IP-adresser till datorerna.

Mig veterligen fungerar det inte i ngt annat.
Eller så lutade jag bara prova där när jag fått det att fungera

Kan du vara lite mer specifik.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-29 18:36

Du borde välja "dela en allmän IP-adress" istället för "av(bryggläge)" i internetinställningarna i Airportverktyget för din Time Capsule. Då blir det din TC som delar ut adresser till datorerna i ditt nätverk. TC:n däremot får sin IP-adress från bredbandsmodemet.

1
Bevaka tråden