Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej skapa dator-till-datornätverk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-17 09:46

Hej,

Har ett frustrerande problem. När jag försöker skapa ett dator-till-datornätverk via Airport så händer ingenting. När jag valt namn och kanal och klickar OK så står den och tuggar utan att någonting händer. Har låtit den stå på över en timma utan resultat.

Jag minns att jag fått det att funka för längesen, men nu är det alltså tvärstopp. Kan det vara några plist filer eller andra instälningar som ska slängas/nollställas?

Har en Macbook Pro med OS X 10.5.6

Vad hade du tänkt skulle hända? Du beskriver inte hur du sätter upp dator-till-dator-nätverk i en dator och på en annan ansluter till det och var i den processen du får eventuella felmeddelanden osv?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-17 10:34

Jag skapar nätverket genom att klicka på AirPort-ikonen längst upp till höger i menyraden i OS X. Därefter väljer jag "Skapa nätverk..." Väljer namn och kanal och klickar sedan ok. Sedan händer ingenting, dialogrutan säger att den skapar ett nätverk men den blir aldrig klar. Inga felmeddelanden visas. Se skärmdump.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-17 10:44

Som vanligt när man haft ett problem under lång tid och ska visa det för andra så fungerar det ju såklart då...

När jag tog skärmdumpen testade jag nämligen att ändra namnet på nätverket och då fungerade det helt plötsligt kort efter jag tog skärmdumpen.

Tror jag har en liten teori varför det blev så:
Jag har ett långt efternamn och det förvalda nätverksnamnet är av typen "förnamn efternamn datormodell". Detta förvalda nätverksnamn blev längre än de maximala 32 tecknen som är tillåtet för nätverksnamn. Skriver man in ett nätverksnamn manuellt så är 32 tecken nämligen max. Men det förvalda nätverksnamnet var längre än 32 tecken och det var nog därför det blev fel när tätverken försökte skapas.

1
Bevaka tråden