Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ip adressen ändras!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-20 16:33

hej!

jag har precis lärt mig hur jag kan hitta utdelade mappar på min tv...
jag delar ut en mapp från min Imac systeminställningar/nätverk/fildelning
och där har jag valt mappen jag vill dela ut...
jag hittar den på min tv och allt funkar bra men när jag startar om datorn så ändras adressen och jag måste slå om den på tv:n

går det att göra så att de är samma adress hela tiden? så jag slipper skriva om den varje gång jag har startat om datorn?

man måste tydligen dela ut den med SMB för att de ska funka i tv:n. Har det nån betydelse?

tacksam för hjälp
Mvh
Patrik

Innan man kan gå in och komma med en eventuell lösning på ditt problem, bör du nog berätta hur ditt nätverk ser ut. Hur det är kopplat, om du har någon router, eller om det är kopplat direkt via bredbandsuttag eller modem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-20 17:41

jag har sladden direkt från bredbandsuttaget till imacen... sen delar jag ut en mapp från datorn

Vad har du för internetleverantör? Olika leverantörer har olika konfigurering av sina dhcp servrar.

När jag använde mig av bredbandsbolaget så fick jag alltid en ny ip-adress när jag startade om datorn. Tror att just deras anledning till denna konfiguration var säkerhetsrelaterad, att man inte skulle få samma ip-adress hela tiden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-20 18:18
Ursprungligen av Mikael E:

Vad har du för internetleverantör? Olika leverantörer har olika konfigurering av sina dhcp servrar.

När jag använde mig av bredbandsbolaget så fick jag alltid en ny ip-adress när jag startade om datorn. Tror att just deras anledning till denna konfiguration var säkerhetsrelaterad, att man inte skulle få samma ip-adress hela tiden.

jag har bredbandsbolaget...så de går alltså inte att fixa?
iof så är det väl inte hela världen att skriva in adressen dom gångerna man ska använda tv...

I många routrar kan du låsa en IP adress till en viss mac adress. Då får den maskinen alltid samma IP vilket är användbart om du ska nå den på distans.
Se bild hur det funkar i en Netgear.

1
Bevaka tråden