Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone på företag

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2009-05-24 05:14

Tjena,

Tänkte kolla om någon vet hur det funkar om jag vill köpa en iPhone på ett företag.
Saken är den att jag känner en kille som jag brukar göra lite jobb för som har eget företag, och jag undrar om det vore möjligt för mig att knalla in i butik och plocka ut en telefon (och samtidigt binda upp mitt nuvarande max25-abbonnemang på ytterligare 18/24 månader) och sedan lämna över fakturan (vet inte ens om man kan köpa mot faktura i teliabutiken?) till min kompis, som sedan kan dra momsen på den.

Eller är jag helt ute och cyklar? Ser ju på hemsidan att det finns speciella företagsabbonnemang, men de kan väl knappast tvinga mig att skaffa ett företagsabbonnemang bara för att telefonen köps via ett företag?

Det är väl enklare om din vän går in och köper en iPhone i sitt namn och att ni löser det i efterhand. Men det känns som att det luktar momsbedrägeri.

Du kan aldrig handla på faktura för ett företag som du inte äger eller åtminstone är anställd på och har dessa befogenheter. Samma sak som om jag skulle köpa en iPhone på avbetalning i ditt namn. (Vilket jag gärna gör )

Fakturan måste ju vara utställd i firmans namn för du ska få dra av momsen.

• Medlem
  • Motala
  • 2009-05-24 13:10
Ursprungligen av henkebarn:

Det är väl enklare om din vän går in och köper en iPhone i sitt namn och att ni löser det i efterhand. Men det känns som att det luktar momsbedrägeri.

Det är istället för lön. Vet att t ex ett ganska stort elektronikföretag på nätet kör samma grej med sina anställda

Problemet är väl att jag har tänkt sätta mig utanför Telia vid releasen av nästa iPhone. Tror inte min kompis är lika pepp på det

• Medlem
  • 2009-05-24 10:59

Det händer att företag köper iPhones till sina anställda...

http://tidningsliv.wordpress.com/2009/01/28/aftonbladet-darfor-ger-vi-alla-anstallda-en-iphone/

Ursprungligen av Baron:

Det händer att företag köper iPhones till sina anställda...

http://tidningsliv.wordpress.com/2009/01/28/aftonbladet-darfor-ger-vi-alla-anstallda-en-iphone/

Får också en utan att vara sliskig mediamänniska

• Medlem
  • Motala
  • 2009-05-24 13:28

Men om jag nu skulle fixa det på det här viset, hur skulle det funka med garantiärenden osv? Den är väl inte skriven på mig som person på något sätt?

• Medlem
  • International user
  • 2009-06-21 01:38
Ursprungligen av qom:

Men om jag nu skulle fixa det på det här viset, hur skulle det funka med garantiärenden osv? Den är väl inte skriven på mig som person på något sätt?

Du och kompiser kan väl ta upp det med företagets revisor och fråga - det är ju revisorn som ska godkänna fakturan.

Verkar vara både momsbedrägeri och bedrägeri riktat mot företaget som får en faktura att betala men ingen vara. Varför skulle företaget kunna dra av moms på en vara ev som säljs vidare för priset exkl. moms? företaget är förmodligen momspliktigt för all sin försäljning. Hur skulle betalningen av nettobeloppet till företaget redovisas för du ska väl inte ta ut den gratis från företaget?

Det vore förvånande om en kompis som skulle gå med på en sådan operation hade befogenhet att utföra den på sitt företag. Förr sade man att den gud ger en ställning ger han också klokskap att utföra sitt uppdrag.

Senast redigerat 2009-06-21 09:30
1
Bevaka tråden