Jag bor i Holland och har ett Skype-hem-nummer som är svenskt, folk ringer till min skype som om jag var hemma i Stockholm, genialt trodde jag men uppenbarligen är det "större" att man är utomlands än att man har ett stockholm-nummer..Bra dock att när jag ringer till Sverige så syns det numret, ringer jag i Holland syns mitt nederländska mobil-nummer..
Kvalitén måste jag säga är urkass ändå. Jag var framme hos skatteverket efter typ 200 i kön och blir bortkopplad just som jag har förklarat mitt ärende för en vettig handläggare. När detta hände andra gången så var det...jag har inte ord för det. Med tanke på hur mycket det krånglar borde jag ha lagt ner det hela många gånger om. Så många gånger man får höra "det hörs så dåligt", "jag hör inte vad du säger, massa ord som faller bort.." och jag får säga "jag försöker ringa upp igen".. Då känns det här "Skype Pro" lite som ett hån.
Alternativen är dock inte så roliga, starta ett abbonemang i Holland för fast telefon verkar sjukt läskigt! Värre avtal har jag aldrig hört talas om och dessa "fria minuter" får mig att rysa...Du måste säga upp ditt abbonnemang på ett visst datum, tex sista juli annars binds du upp ett år till utan möjlighet för uppsägning! Dessutom ska man betala 2 euro-cents i minuten (!) för att prata med kundservice med ett nummer som ett prepay-kort inte kan ringa!? Det är ju som att de tjänar pengar på när det inte fungerar! Dessutom ligger mobil-priserna per minut snäppet högre än när jag skaffade abonnemang i sverige -97. Det är nästan så man sätter in sitt svenska kort och kör med roaming, typ samma summa per minut.
Så jag fortsätter att ringa med skype, det fungerar i alla fall någorlunda lokalt..trots att jag saknar min fasta hemtelefon från Eriksson, med televerkets symbol på... ville göra om kontakten som de moderna "click-kontakterna" men lyckades inte, om någon skulle komma på hur, let me know..