Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IP-telefoni - hur bra är det nu för tiden?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Denna noja gäller väl bara om man inte har mobiltelefon också? Om det är nödsamtal du tänker på...för annars är det väl inget att oja sig över ett avbrott i telefoni?

Ursprungligen av Mikael Olsson:

Det som i första hand måste betänkas är om man bor i en stad där det finns en stabil elförsörjning så är det inga problem men om man bor ute på landet eller i mindre orter som kan drabbas av strömavbrott så han man ingen telefon när strömmen försvinner och tex ADSL modemet lägger av... Det problemet har man inte med en "vanlig" telefon då telestationen har batteribackuper som håller i åtskilliga timmar och oftast tills strömmen har återvänt.
Men man kan ju göra egna batteri backupper som man matar sitt ADSL modem och telefonadaptern med, enklast är det om sakerna man har går på 12 VDC, för då kan man använda standard bilbatterier och en bilbatteriladdare med underhållsladdnings funktion.

Ursprungligen av Mikael Olsson:

Det som i första hand måste betänkas är om man bor i en stad där det finns en stabil elförsörjning så är det inga problem men om man bor ute på landet eller i mindre orter som kan drabbas av strömavbrott så han man ingen telefon när strömmen försvinner och tex ADSL modemet lägger av... Det problemet har man inte med en "vanlig" telefon då telestationen har batteribackuper som håller i åtskilliga timmar och oftast tills strömmen har återvänt.
Men man kan ju göra egna batteri backupper som man matar sitt ADSL modem och telefonadaptern med, enklast är det om sakerna man har går på 12 VDC, för då kan man använda standard bilbatterier och en bilbatteriladdare med underhållsladdnings funktion.

Fast om strömmen går så mitt ADSL ryker så lägger ju burken i källaren av med ändå - eller menar du att jag skall skaffa Batteribackup (UPS) till Comhems prylar ...
I mitt hus finns det 40 lägenheter.

Naaaa. jag tar nog fram iPhonen i så fall och ringer 112 om det behövs...
Hellre det än vara så anal att jag har bilbatterier stående med underhållsladdare...

Orka. Hur mycket sparar man egentligen jämfört vad man lägger ut på bredband, iphone-abb, kabel-tv osv osv varje månad.

• Medlem
  • 2009-05-31 10:09

Jag betalar idag 12x120 kr/år bara för att ha fast telefon. Den kostnaden försvinner med IP-telefonin. Roligare saker kan man göra med de pengarna oavsett om man har råd eller inte.

Ursprungligen av Baron:

Jag betalar idag 12x120 kr/år bara för att ha fast telefon. Den kostnaden försvinner med IP-telefonin. Roligare saker kan man göra med de pengarna oavsett om man har råd eller inte.

Nja, inte sällan är det ju en fast avgift även för IP-telefoni, om än lägre.

• Medlem
  • International user
  • 2009-06-01 11:05
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns flera SIP-operatörer i Sverige som inte tar ut någon fast avgift alls, tex phonzo och digisip

• Medlem
  • 2009-06-01 18:20
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Både med Telia och BBB ingår telefon om man har deras bredband. Och det är ett sånt upplägg jag har tänkt mig.

Jag bor i Holland och har ett Skype-hem-nummer som är svenskt, folk ringer till min skype som om jag var hemma i Stockholm, genialt trodde jag men uppenbarligen är det "större" att man är utomlands än att man har ett stockholm-nummer..Bra dock att när jag ringer till Sverige så syns det numret, ringer jag i Holland syns mitt nederländska mobil-nummer..

Kvalitén måste jag säga är urkass ändå. Jag var framme hos skatteverket efter typ 200 i kön och blir bortkopplad just som jag har förklarat mitt ärende för en vettig handläggare. När detta hände andra gången så var det...jag har inte ord för det. Med tanke på hur mycket det krånglar borde jag ha lagt ner det hela många gånger om. Så många gånger man får höra "det hörs så dåligt", "jag hör inte vad du säger, massa ord som faller bort.." och jag får säga "jag försöker ringa upp igen".. Då känns det här "Skype Pro" lite som ett hån.

Alternativen är dock inte så roliga, starta ett abbonemang i Holland för fast telefon verkar sjukt läskigt! Värre avtal har jag aldrig hört talas om och dessa "fria minuter" får mig att rysa...Du måste säga upp ditt abbonnemang på ett visst datum, tex sista juli annars binds du upp ett år till utan möjlighet för uppsägning! Dessutom ska man betala 2 euro-cents i minuten (!) för att prata med kundservice med ett nummer som ett prepay-kort inte kan ringa!? Det är ju som att de tjänar pengar på när det inte fungerar! Dessutom ligger mobil-priserna per minut snäppet högre än när jag skaffade abonnemang i sverige -97. Det är nästan så man sätter in sitt svenska kort och kör med roaming, typ samma summa per minut.

Så jag fortsätter att ringa med skype, det fungerar i alla fall någorlunda lokalt..trots att jag saknar min fasta hemtelefon från Eriksson, med televerkets symbol på... ville göra om kontakten som de moderna "click-kontakterna" men lyckades inte, om någon skulle komma på hur, let me know..

Ursprungligen av klarabara:

Jag bor i Holland och har ett Skype-hem-nummer som är svenskt, folk ringer till min skype som om jag var hemma i Stockholm, genialt trodde jag men uppenbarligen är det "större" att man är utomlands än att man har ett stockholm-nummer..Bra dock att när jag ringer till Sverige så syns det numret, ringer jag i Holland syns mitt nederländska mobil-nummer..

Kvalitén måste jag säga är urkass ändå. Jag var framme hos skatteverket efter typ 200 i kön och blir bortkopplad just som jag har förklarat mitt ärende för en vettig handläggare. När detta hände andra gången så var det...jag har inte ord för det. Med tanke på hur mycket det krånglar borde jag ha lagt ner det hela många gånger om. Så många gånger man får höra "det hörs så dåligt", "jag hör inte vad du säger, massa ord som faller bort.." och jag får säga "jag försöker ringa upp igen".. Då känns det här "Skype Pro" lite som ett hån.

Alternativen är dock inte så roliga, starta ett abbonemang i Holland för fast telefon verkar sjukt läskigt! Värre avtal har jag aldrig hört talas om och dessa "fria minuter" får mig att rysa...Du måste säga upp ditt abbonnemang på ett visst datum, tex sista juli annars binds du upp ett år till utan möjlighet för uppsägning! Dessutom ska man betala 2 euro-cents i minuten (!) för att prata med kundservice med ett nummer som ett prepay-kort inte kan ringa!? Det är ju som att de tjänar pengar på när det inte fungerar! Dessutom ligger mobil-priserna per minut snäppet högre än när jag skaffade abonnemang i sverige -97. Det är nästan så man sätter in sitt svenska kort och kör med roaming, typ samma summa per minut.

Så jag fortsätter att ringa med skype, det fungerar i alla fall någorlunda lokalt..trots att jag saknar min fasta hemtelefon från Eriksson, med televerkets symbol på... ville göra om kontakten som de moderna "click-kontakterna" men lyckades inte, om någon skulle komma på hur, let me know..

Känner en som bor i Belgien och kan berätta samma historia...
Skype är inte 100 än.

Belgien. Landet där du kastar ut din sopsäck på gatan på en viss dag. Knuten med ett rött band med sigill på som du endast kan köpa på biblioteket.....

(Ja, och fy för de gånger man glömmer att det är sopdag och måste vänta en hel vecka till...blä)

Jag tror skype har hållit vad det lovar för En video-konversation! Jag minns det som igår fast det nog är ett å ett halvt år sedan..

• Medlem
  • 2009-05-31 20:33

Jag har efter många bedrövelser fått Telia IP-telefoni. Det har fungerat klanderfritt när det väl kom igång.

Efter beställning den 15 mars, via Internet, av DigitalTV och IP-telefoni som tillägg till mitt Telia Bredband så levererades hårdvaran i början av april. Thomson-gateway fungerade fint från början och när jag kopplade in telefonadaptern för IP-telefonin frågade den automatiska rösten efter aktiveringskoden när jag lyfte på luren. En bra början alltså, bara koder till IP-telefoni och DigitalTV som fattades.

I mitten av april var bredbandet dött i en vecka. Troligen gjorde Telia någon installation för att få DigitalTV att fungera. Efter felanmälan tre gånger orkade Telia skicka ut en reparatör och fixa felet i sin anläggning. Alla koder var nu ivägskickade, sa man.

20 maj ringer jag Telia för att få reda på när IP-telefonin och DigitalTV skulle levereras. På tisdagen i veckan efter skulle det ske. Koder skull skickas, sa man.

På tisdagen KOPPLADE TELIA IFRÅN DEN FASTA TELEFONEN. Vid kontakt med Telia kundtjänst via Skype fick jag koden till IP-telefonin muntligt. Koderna skulle skickas, sa man.

På onsdagen kom koderna till DigitalTV. Tyvärr var de felaktiga. Åter till kundtjänst för att få de riktiga koderna som faktiskt också fanns på Mina sidor.

Lärdom: Beställer ni IP-telefoni från Telia så lita inte på de besked Kundtjänsk ger. De ljuger som borstbindare. Både IP-telefonin och DigitalTV från Telia fungerar emellertid tekniskt utmärkt.

Några fler tankar om Tele2's ip-telefoni? Jag vill sluta med skype men har inte riktigt råd att betala 975kr för att få ett nytt nummer..

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-12 14:41
Ursprungligen av klarabara:

Några fler tankar om Tele2's ip-telefoni? Jag vill sluta med skype men har inte riktigt råd att betala 975kr för att få ett nytt nummer..

Voicetech – Allt inom IP telefoni, bra service, relativt billiga, du får ett telefonnummer gratis (eller de bjuder på portering om du har ett gammalt nummer).

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-12 14:18

Har haft IP-telefon ett par år nu och är nöjd, dock så kommer jag att lämna det inom en nära framtid. Då jag nästan aldrig ringer själv från den och tar emot endast 5-10 samtal i veckan, så jag klarar mig med en mobil telefon.

Kommer att sluta med bredband via fiber också, så fort 4G finns tillgängligt här uppe bara.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-12 15:19

Ibland kan man få en paketlösning som tar ned den fasta kostnaden för telefonin.

Comhem har ju sin combo, där man får billigaste abonnemanget av bredband, TV, telefoni gratis, vilket oftast är just telefonin. Jag betalar bara för det jag ringer; ringer jag för en krona betalar jag en krona.

Bevaka tråden