Jag har ett dokument i QuarkXPress som jag vill överföra till pdf. Vad är det för skillnad om jag väljer "Exportera Layout som PDF" eller väljer Skriv ut och i Printer väljer "Spara som PDF"? Blir det någon skillnad i kvalitet?
En sak till: Mina pdf-filer blir något föminskade jämfört med inställningarna i QX.
Hej - såg just dina frågor vet inte om tråden somnat in - men här kommer lite mer exakta svar.
På första frågan om skillnad:
När du väljer att skapa en PDF - direkt från QXP, så använder programmet en "egen" motor för att skapa pdf-en.
När du går via utskrift (funkar ej på snowleopard) så använder programmet distiller som motor för att skapa pdf-en - och då med de inställningar som gäller i distiller för närvarande samt de pappersstorlekar du väljer i qxp-s utskriftmeny.
Fördelen med att använda "utskrift" är att du kan sätta alla möjliga pappersstorlekar SAMT password-skydda pdf-en direkt. PSW ställer du in i Distiller Innan du går via "skriv ut".
I snow-systemet måste man tyvärr först göra en -EPS - som man lägger i en "bevakad mapp" - gjord av distiller. I distiller kan man sätta upp alla förutsättningar - för respektive mapp (psw+inställningar).
NUmera finns ett tredje val - i från utskriftsmenyn "Save as Adobe pdf" - och då utnyttjar man möjligheten till valen "Adobe PDF-inställningar". Där går det inte att få med psw-skyddet.
Vitsen med att gå den här vägen är att man kan sätta upp en A4 och centrera en annons i mitten i exakt skala 1-1.
Din andra fråga:
Kryssa av rutan för "anpassa storlek" så blir det skala 1-1 - finns i utskriftsmenyn.
Om man skriver ut ett dokument i A4 - så måste ju det krympas för att rymmas på en NY A4 - som har marginal för skrivaren. Krympningen sker så att ytterkanterna på A4-dokumentet "rymms" inom "nya" utskriftsytan.
Gör du en annons i t ex - Tabloid 34B = 122x155mm - så sätt dokumentstorleken i QXP till exakt det måttet i stället. Centrera genom valet "position" under "enhet" - men välj först ppd + pappersstorlek.