Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig MacBook Pro, vilka delar är värda att spara?/kul projekt

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min 2.2ghz mbp föll från rån en höjd av tre meter och mår numera inte så bra. skärmen gick sönder och själva skalet blev snett så den gick tyvärr inte att laga.
Jag har plockat loss tangenterna och har dem som reserv, ramstickorna är 2x2gb från crucial så de tänkte jag sälja och hårddisken ska jag stoppa in i min ps3.
Frågan är; vilka andra delar är värda att spara/sälja? Och om de inte går att sälja, kan jag göra något roligt med datorn, typ bygga om den till en stationär eller nått spännande?

kan ju alltid bygga ett minitower med den om det nu bara är skärmen och skalet som är paj.

Bygg ett litet tower och sätt in allt där och skaffa en extern skärm.

Det mesta invändigt går att sälja. Till exempel, kylfläns, fläkt, dvd läsare/brännare, bluetoothkort, airport kort, inverter-delen som magsafe kontaketen sitter på etc. Har du tur är moderkortet fortfarande helt, dom kan man sälja för ~$500 på ebay.

Tyvärr verkar alla portar på höger sida vara döda, dvs skärmutgången. har inte sett datorn sälv än men det kanske går att laga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-17 12:01

Hade ju varit fräckt om du hittade en annan macbook samma modell som är i paj inombords och bara bytar ditt interna med den den bodyn. så har du kanske en fungerande dator igen...

Jag hade kollat om den funkar om jag har en extern skärm inkopplad. Verkar allt funka okej då så är det ju smidigt att bygga om den som jag skrev innan till en mini-tower. Att ha till surfning eller som media-dator osv.
Annars kan du ju sälja delarna och då framförallt logickortet till någon nördig person som vill bygga en mini-tower, som jag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-12 03:33

tjena!

jag skulle behöva ett topcase. är ditt trasigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-13 21:20

Jag skulle behöva låset till skärmen, alltså den nedre delen med magneten. Går den att ta loss eller följer hela botten med då?

  • Medlem
  • 2009-06-13 22:24
Ursprungligen av schnider:

hårddisken ska jag stoppa in i min ps3.

Disken skulle jag inte lita på efter den stöt den har råkat ut för.

Jag har nu äntlien haft tid att gå igenom datorn ordentligt. DVI fungerar och jag har efter mycket om och men lyckats göra den sekundära skärmen till primär, vilket är svårt när man inte ser något på skärmen och locket är för trasigt för att stänga (men håller man topcaset mot skärmen och drar runt lite funkar viloläget efter en stund). Så datorn fungerar nu utmärkt. ett litet problem kvarstår dock, eftersom själva skalet är helt snevridet så kan det komma in smuts och skit i det, skulle jag vilja stänga in det på något sätt, men jag måste ju ha tillgång till startknappen och även se till att locket är "stängt" så att den xterna skärmen blir primär.

En lösning är att alltid lämna den på men datorn kommer nog stå i min lägenhet där jag bara är två veckor av fyra så det känns inte som en säker lösning.

En annan är att ta loss själva startknappen, den har en lång fin röd sladd så den borde kunna ligga brevid, men det sitter någon sorts metallgrej i den också, fungerar den om jag tar loss den?

Här är den bästa bild jag hittat på hur topcase ser ut undertill:

http://cgi.ebay.com/Macbook-pro-core-duo-15%22-TOPCASE-(excellent-condition)_W0QQitemZ320385201642QQcmdZViewItemQQimsxZ20090617?IMSfp=TL090617186006r11605

en bättre bild, men inte annorlunda modell, min starknapps sladd är jättelång som i bilden ovan:
http://www.takeitapart.net/archives/macbook-pro/

och om den måste ha med metallbiten som sitter i övre vänstra kanten av själva "knapp cirkeln" på bilden ovan, kan jag då kanske såga loss den.

Topcaset är helt förstört ändå så att såga i den kan inte göra saker värre!

Tog loss powerknappen, gick väldigt bra. datorn funkar nu perfek men känns lite seg, hoppas det bara är någon mjukvara.

Senast redigerat 2009-06-20 21:23
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-06-21 00:02

Har du inte en "drulle" i din hemförsäkring?
Tappade själv min 12" PB i en betongtrappa för några år sedan och Trygg Hansa löste in den för fulla värdet.

Det är de vackra, de bytte ut min early 2007 till en early 2009 OCH lät mig behålla den gammla. ren vinst alltså. Kan dock inte rekomendera det, panikenär inte värd det...

Hur lyckades den ramla från 3 meter? Kan ju inte vart inomhus? Kasta du den från ett fönster?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-22 01:23

Kan du inte ta lite bilder på eländet och lägga upp på nätet? Vore kul att se hur saker kan gå sönder (säger jag på typiskt grabbigt manér).

Ett tips som kanske är lite enklare i ditt läge (när du vill sätta den i viloläget) är att lägga en någorlunda stark magnet någonstans kring högra shift-tangenten...

Jag skulle vara intresserad av att köpa vissa av delarna om dem finns kvar annars?:D

Jag har en MacBook Pro 15" senaste modell, i7-processor, blank high-res-skärm. Den fick kaffe över sig och dessvärre vill inte själva logikkortet vara med men resten funkar. Vad ska man hitta på med den? Förslag? Kan man kränga nåt kanske?

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag har en MacBook Pro 15" senaste modell, i7-processor, blank high-res-skärm. Den fick kaffe över sig och dessvärre vill inte själva logikkortet vara med men resten funkar. Vad ska man hitta på med den? Förslag? Kan man kränga nåt kanske?

Ingen försäkring eller möjlighet att laga? Den där borde ju vara värd lite.

Ursprungligen av Björnström:

Ingen försäkring eller möjlighet att laga? Den där borde ju vara värd lite.

Näe, ingen försäkring som täcker. Och med logikkortsbyte blir det så jäkla dyrt att laga så jag köpte en ny istället. Skiljde bara ett par tusingar.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Näe, ingen försäkring som täcker. Och med logikkortsbyte blir det så jäkla dyrt att laga så jag köpte en ny istället. Skiljde bara ett par tusingar.

Oj oj oj, inte gratis, lider med dig :-/

Ursprungligen av Marcus_R:

Oj oj oj, inte gratis, lider med dig :-/

Tack tack. Ja det var banne mig inte kul att kvadda pärlan. Min bästa bärbara någonsin, fyra månader gammal bara när den fick koffeinchocken.

Får väl göra något skoj med liket. Allt funkar utom logikkortet.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-11-19 17:16

Hur vet du att allt funkar om inte logikkortet funkar ?
Det brukar väl betyda att datorn är död..

Ingen hemförsäkring med drulletillägg ?

1
Bevaka tråden