Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att tanka från iTunes shares

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-02 00:19

Kanske redan finns något bättre alternativ men jag har knåpat ihop ett litet program att köra i terminalen för att tanka ner från andras shares :D. Det är säkert ganska buggit än så länge och sökfunktion saknas (det går att lista låtarna).

Programmet startas genom att gå till katalogen där det ligger och starta det med "./itunesdl ip" där ip är ip:t (eller DNS) till burken man vill ansluta till.

Vid promten ("ready>") skrivs "list" för att lista låtar . För att tanka ner skriv "get", enter, och sedan numret (först i listan).

Alfatestare välkommna!

ladda ner

Jag gillar program med lättanvända GUI.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-02 00:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Jag gillar program med lättanvända GUI.

GUI? Är det nåt ätbart?

Funkar hur bra som helst...

Lite intelligentare browsning av låtar och jag är nöjd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-02 01:43

Bra idé! Men som sagt, kom igen när det finns ett GUI...

Tillägg: Detta måste väl vara ett av det första programmet för detta ändamål?
Undrar vad Apple kommer att tycka om att sådan här program poppar upp.

Ja, jag letade på lite olika share-/freewaresidor och jag kunde inte hitta någon liknande app. Fixa ett GUI och du kan bli uppskattad och hatad världen över.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-02 07:38
Citat:

Programmet startas genom att gå till katalogen där det ligger och starta det med "./itunesdl ip" där ip är ip:t (eller DNS) till burken man vill ansluta till.

Vid promten ("ready>") skrivs "list" för att lista låtar . För att tanka ner skriv "get", enter, och sedan numret (först i listan).[/B]

Hmm, hur göra med shares som är lösenordsskyddade?

Jag tog bort lösenordet och kom in, men den hittade 0 filer

Skön idé dock!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-02 07:58

Stöd för lösenord finns inte än (uppenbarligen)

men jag har lagt upp en ny version med sökfunktion, bara att skriva "find blaha" där blaha är det man söker efter. Programmet söker i låttitel och artist.

ladda ner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-02 08:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Ja, jag letade på lite olika share-/freewaresidor och jag kunde inte hitta någon liknande app. Fixa ett GUI och du kan bli uppskattad och hatad världen över.

Jag hade hoppats att någon med något djupare kunskaper i cocoa än undertecknad skulle erbjuda sig

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-02 08:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Roger Åberg
Hmm, hur göra med shares som är lösenordsskyddade?

Jag tog bort lösenordet och kom in, men den hittade 0 filer

Skön idé dock!

Samma resultat för mig... 0 songs. Låtarna dyker dock upp i iTunes via rendezvous.

Testade både med att dela ut hela biblioteket alt. bara en playlist.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-02 19:23

Jag har lagt upp en version med gui nu. Buggen som Roger och mattan påpekade är dock ej löst..

ladda ner.

Ah, börjar likna något... Gött jobbat!

Önskar en funktion för att markera fler låtar för nedladdning.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-05-02 19:45

Detta är väl ett utmärkt sätt att ge Apple dålig cred för sin strävan att göra Mac-plattformen ochiTunes till ett "rumsrent" medel att dela med sig av musik.

Tänk två gånger...:mad:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-02 19:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
Detta är väl ett utmärkt sätt att ge Apple dålig cred för sin strävan att göra Mac-plattformen ochiTunes till ett "rumsrent" medel att dela med sig av musik.

Tänk två gånger...:mad:

F'låt då!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-05-02 20:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av tsz
F'låt då!

Hmm. Ska tänka på saken...

  • Medlem
  • 2003-05-02 20:34

Wow... funkar, så coolt....... App of the years efter iTunes 4...

  • Medlem
  • 2003-05-02 20:51

coolt!:D

Funkar bra!

  • Medlem
  • 2003-05-02 21:20

coolio !!
men jag kan inte scrolla ner i musiklistan..eller?
När Apple inte släpper Music store i resten av världen dyker såna grejor upp..

Citat:

Skrevs ursprungligen av tsz
F'låt då!

Om Apple verkligen inte velat att det här skulle hända, hade de gjort det BETYDLIGT svårare att göra ett sådant program. För tillfället använder de ett enkelt HTTP-baserat protokoll, med relativt genomskinliga datastrukturer. Mycket lite autentisering, ingen kryptering, ingen obfusering.

Om inte tzw hade gjort det hade någon annan gjort det (inom en dag eller två). Jag är övertygad om att det kommer komma betydligt mer kompletta program för det här ändamålet inom kort.

Fördelen är att det även kommer komma _servrar_ för kommandoraden, och för linux. Och klienter för Windows. Only a matter of time.

Tack tsz! Funkar ju utmärkt i Terminalen och med GUI-versionen börjar det ju bli riktigt användarvänligt. Keep up the good work. Det här kommer ju att bli riktigt lysande tidsnog.

Men man kan som sagt undra hur Apple har tänkt. Släpper det en funktion som blir grymt lätt att missbruka (om man nu vill kalla det det) så är det ju en tidsfråga (i det här fallet kort tid) innan verktygen för att det skall ske utvecklas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-02 23:43

Kul att det uppskattas!

Jag tror att jag har löst buggen med "Found 0 Songs." nu.

Ladda hem den nya versionen

tsz, fick du mitt internmeddelande?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-02 23:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av chmod007
tsz, fick du mitt internmeddelande?

Japp! Kolla din mail...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-03 00:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jokke
coolio !!
men jag kan inte scrolla ner i musiklistan..eller?
När Apple inte släpper Music store i resten av världen dyker såna grejor upp..

Det går inte att scrolla i listan medan en låt laddas ner (det går inte att göra nåt i programmet då) eftersom det inte är multitrådat.

Fasiken så bäst!
Tack!

  • Medlem
  • 2003-05-03 01:48

Det här är lysande, jag som har letat efter en plug-in för just detta.

Men du ska nog passa dig för att skriva ut dina personuppgifter i programmet. Det här lär inte Big Brother gilla

Citat:

Skrevs ursprungligen av odin
Det här är lysande, jag som har letat efter en plug-in för just detta.

Men du ska nog passa dig för att skriva ut dina personuppgifter i programmet. Det här lär inte Big Brother gilla

Ärligt talat har Big Brother inget att säga. Det finns inget olagligt i vad tcw har gjort, och han kan inte ställas ansvarig för vad andra använder programmet till. Men du har nog rätt i att han inte bör skylta med sin identitiet.

Vajert!

Hur vore det med köer; så man kan sätta flera låtar på nedladdning utan att behöva klicka på var och en?

Annars är det ju värt sina kB i guld!

/J

  • Medlem
  • 2003-05-03 02:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av chmod007
Ärligt talat har Big Brother inget att säga. Det finns inget olagligt i vad tcw har gjort, och han kan inte ställas ansvarig för vad andra använder programmet till. Men du har nog rätt i att han inte bör skylta med sin identitiet.

Nja, även om han hävdar att syftet inte var att ladda ner olaglig musik så är det inte säkert att det håller i rätten. Ungefär som en bankrånare som inte utför ett rån kan ändå dömmas för förberedelse för rån. Nejdå, skämt åt sido, men napster killarna höll på att råka riktigt illa ut även att de påstod att det var till för lagliga mp3-låtar till en början.

Är det uppenbart att syftet med det hela är olagligt kan du dömmas för det även om du hävdar nått annat...

Citat:

Skrevs ursprungligen av odin
Nja, även om han hävdar att syftet inte var att ladda ner olaglig musik så är det inte säkert att det håller i rätten. Ungefär som en bankrånare som inte utför ett rån kan ändå dömmas för förberedelse för rån. Nejdå, skämt åt sido, men napster killarna höll på att råka riktigt illa ut även att de påstod att det var till för lagliga mp3-låtar till en början.

Är det uppenbart att syftet med det hela är olagligt kan du dömmas för det även om du hävdar nått annat...

Jodu jag skulle vilja se det argumentet i en svensk domstol...

Apples iTunes utför precis samma operationer som iTunesdl. Den enda skillnaden är att iTunesdl sparar ner musikdatan på disken. Det händer säkerligen att även iTunes gör det (till exempel i VM).

Det är en juridisk snårskog, men jag tror inte att varken Apple eller något musikbolag skulle kunna säga något.

Bevaka tråden