Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic Pro 9, ny version!

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-24 14:34

Mmm en hel del matnyttiga saker även om det känns som man bara försöker komma ikapp cubase och pro-tools med en del prylar, flexitool t ex borde funnits för länge sen. Och att behöva betala över två papp för en uppdatering när hela progammet kostar ca 5000:- lämnar en sur eftersmak åtminstone hos mig.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2009-07-24 14:47

Maxwell, ta det på rätt sätt men i och med att Apple sällan kräver att du har senaste versionen när du ska uppdatera så är det bara att hoppa över en version och gå på när det känns mer värt pengarna. För mig personligen så känns just editeringsmöjligheterna värda uppgraderingen i sig samt Playbackpluggen i Mainstage så för mig är det klart värt det!

Någon ny crossfade editor?
Verkar som de gjort något så man slipper välja fade-tool varje gång men inte mer.

Suck, crossfadeedtorn är väl från Tertiär ungefär.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-25 20:38

Är lite förbryllad över logics utveckling. Tycker det här med en myriad av olika "tools" är väldigt omacigt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-07-27 10:09

Nu har uppdateringen landat, dags att installera

//JOJA

  • Medlem
  • 2009-07-27 11:29

japp, landning här också nu!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-27 11:59

Nja jag håller mig till Cubase gillar den mer!:)

En 30-dagars trial-version hade inte skadat.

Ursprungligen av whisper:

En 30-dagars trial-version hade inte skadat.

Garageband är ju nästan som en trial-version.

Ursprungligen av NiklasHS:

Garageband är ju nästan som en trial-version.

Eh, näh.

Det är ju väldigt olika arbetssätt och väldigt mycker mer funktioner i Logic, så förutom effekterna och looparna de har gemensamt så är det inte särskilt mycket som är samma.

Zofo: i v8 så var Apple rätt generösa, det var mest pluggar och high-end-funktioner som skilde, så jag skulle gissa att Flextime är med i Express.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-07-28 17:08

Yep, konstaterat att Flex Time följer med i nya Logic Express. Frågan är om det har full funktionalitet, dvs multispåredit osv.

Ursprungligen av NiklasHS:

Garageband är ju nästan som en trial-version.

-- Av Logic 9? Det tror jag inte på.

Hmm, funderar på att köpa nya Cubase eller Logic. =P Svårt att välja.
Har väldigt svårt för att arbeta snabbt med musen i OSX. Pekaren är så seg på nått sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-27 15:55
Ursprungligen av drifter7508:

Hmm, funderar på att köpa nya Cubase eller Logic. =P Svårt att välja.
Har väldigt svårt för att arbeta snabbt med musen i OSX. Pekaren är så seg på nått sätt.

Om du fixar en intelmus så finns det en patch för det.

Ursprungligen av drifter7508:

Har väldigt svårt för att arbeta snabbt med musen i OSX. Pekaren är så seg på nått sätt.

Även med snabbaste accelerationen? Hur snabbt vill du att en muspekare ska kunna röra sig? Jag kan förflytta min över en 24tums-skärm flera gånger i sekunden och då är det inte pekaren som är begränsningen. Förlåt om jag blev lite off topic, men Logic 9 skall inhandlas snarast här också:)

Ursprungligen av drifter7508:

Hmm, funderar på att köpa nya Cubase eller Logic. =P Svårt att välja.
Har väldigt svårt för att arbeta snabbt med musen i OSX. Pekaren är så seg på nått sätt.

finns ett program som heter steermouse som fixart´

Har installerat logic 9 nu..känns jäkligt bra måste man säga. flextime är skitbra.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-07-27 23:28

Saxat från kvraudio.com

"
New features
Logic Pro 9:
Flex Time (Elastic Audio equivalent)
Snap a word or beat on one track to a transient on another track
Audio Quantize
Bounce in Place
Selective Track Import (choose media, plug-ins, i/o, sends, etc...)
Drum Tracks Editing
Speed Fades (Turntable-style start and stop)
Auto-conform tempo when importing audio
Varispeed
Drum Replacer
Editing within Take Folders
Possibility to assign a channel strip to multiple groups
Channel Strips now have a mono output option
Track Notes in the Mixer
Notes area in Media/Lists area (can display Project/Track notes)
Control Surface bars in the Mixer
Convert Audio Region to Sampler Instrument
Freeze tracks: source only (before plug-ins) or pre-fader (after plug-ins)
Guitar Chord grids with hammer-on, pull-off, bends notation
Score editor Resize tool (adjust note length with the mouse)
Vertical Score guides: show exactly the relation of symbols, staves, and time positions
Amp Designer
Pedalboard
Space Designer Warped Effects
All 6 Jam Packs (including newer "Voices" Jam Pack)
New Gain parameter for Audio Regions
Individual scaling of plug-in windows (100%, 125%, 150%, 175% or 200%) + ability do gradually resize
Set the number of backups directly from Logic
Choose the default Stereo Output so it no longer automatically generates 1-2 every time you create a new track. Also with a mirroring option.
Auto-Colorize Takes, will change the colors automatically of every sequential take wile recording.
Pointer Tool has preferences to also act as Fade (when over the top left or right corner of a region) or Marquee tool (when over the lower half of a region).
Export/Import Markers to Audio File
Quick Look picture of Logic Projects
Play button has new modes: Play Marquee Selection/Cycle/From Selected Region/From Last Locate Position.
Stop button has new modes: Jump Between Marquee/Last Locate Position/Cycle/Selected Region and Project Start if stopped.
Cycle button has new modes: automatically set the Locators by Selection whenever a new Marquee/Region/Note selection is created
Zoom to fit All Contents key command
Region Parameter box as a floating area
Nudge by 1 or 10ms
Fades now work on Apple Loops
Logic 9 is a Universal Binary release, although it is officially not supported on PPC
Assign Core Audio Inputs and Outputs separately
Enhanced Marquee Tool functionality (copy and paste Marquee selection)
Enhanced Automatic naming of Channel Strip Objects - Patch names from software instruments are now (as an option) copied to the Mixer and Environment Channel Strips
Undo now works fine with automation
The ProKit Update has fixed the bit bug in WB 1.6
Group solo
Group hide in the Arrange area
Adjust Tempo using Beat Detection
Nudge Regions to Beat
Create an Apple Loop by dragging a MIDI or Audio region onto Loops browser
Forward/Rewind by Transient (moves the playhead to the next or previous transient)
Slice at Transient Markers (in the Arrange area)
User tweakable settings for several of the new (non-destructive) time stretch algorithms
Ability to navigate from slice to slice in the Sample Editor, including a command to audition next/previous slice
Key command to Hide Arrange window Toolbar
Import Sync Settings, Metronome Settings, Record Settings, Tuning Settings. Audio Settings, MIDI Settings, Video Settings and Asset Settings
Reorganized Shortcut menu (Control-click pop-up menu) with 5 most used commands, sub-folder organization
Ability to turn on hardware studio recording light when Logic is in record mode
Tab to rename next channel strip in Mixer
New icons in Toolbar (Group clutch, Crop...)
Option to include automation trail when moving or copying region with automation (for automation trails that go beyond the region end)
"

Finns lite att undersöka

//JOJA

Ursprungligen av claesbjo:

finns ett program som heter steermouse som fixart´

Har installerat logic 9 nu..känns jäkligt bra måste man säga. flextime är skitbra.

Nice! Ska testa efter jobbet!

Gillar vad som skrivs om programmet i alla fall:

"SteerMouse let’s you turn down (or off) OS X’s mouse acceleration: the unconfigurable OS X mousing property that makes long-time Windows users want to throw their Mac (mouse, keyboard and all) out the nearest window.

Again, I’m not talking about the mouse SPEED. I’m talking about the mouse ACCELERATION. Acceleration is what makes OS X’s mouse tracking feel like you’re mousing through mud. This is what you’ve got to turn down and unfortunately can’t because OS X’s Mouse preferences won’t let you."

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-07-28 13:44

Någon som vet om Flex Time är strypt i Logic Express 9? Har den exakt samma egenskaper och klarar editering i multitrack?

I ProTools så är ju Beat Detective strypt till bara ett spår i LE-varianten, därav funderingen.

WEBHALLEN.com [Microsoft Wheel Mouse Optical - Svart (PS2/USB) (Bulk)]
Kör denna råtta till min Mac Pro och har installerat
drivrutinerna till Intellimouse i OSX. Funkar inte alls som jag vill. Ingen större skillnad.
Men ifall det går att lösa denna lilla "bagatell" så är Logic ett givet köp!

Det är en helt annan känsla i OSX än XP. Det är inte "hastigheten" utan själva accelerationen
som känns jobbig i OSX. Svårt att förklara

Ännu ett av dagens i-landsproblem!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-05 15:10

Grymt nöjd hittills med nian.

Jag är av den sorten som fullständigt skit*r i en massa bling bling i form av samplingar och pluggar. Samplingar bryr jag mig inte speciellt mycket om alls och instrument + effekter använder jag i huvudsak i form av tredjepartstillverkningar (IR-pluggen är viktig dock, men den fanns ju i förra versionen).

Vad jag först och främst prioriterar är arbetsflödet och det finns flera förbättringar från ett redan lysande koncept. Viktigast är editeringsmöjligheterna och främst att man nu kan fejda och ändra gain direkt i audiospåret. Borde ha funnits sedan länge såklart, men nu är man med i matchen även på det området. Att slippa göra de momenten med automatisering är guld värt.

Cubase är fortfarande kungar på ovanstående moment med sina handtag och sin dra-o-slita-filosofi, men Logic är numera marginellt efter och när jag jobbat med det lite mer än de fem minuter jag gjort hittills, så kan jag tänka mig att jag inte tycker det är någon skillnad.

Grymt! Tack, Apple!

Ursprungligen av Skilling:

Viktigast är editeringsmöjligheterna och främst att man nu kan fejda och ändra gain direkt i audiospåret.

Yes!
Vad glad jag blir; äntligen!

Så hur är editeringsmöjligheterna jämfört med Cubase, någon ändring i Logic 9 på den fronten?
Hur är det med midi devices i 9an, fortfarande samma trams med att Logic snor alla midi inputs från alla midi devices..?
Och slutligen, hur är det med den vertikala enhetsbeteckningen i sample editorn? -- I 8an kunde man bara se en vågforms amplitud i form av procent eller samples, men inte i dB (wtf!?)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-06 09:55

Som sagt, en kväll med mixande och jag är redan där. Faden känns bättre, mer kontrollerad och snabbare att hantera än vad jag minns Cubase (ett par versioner sedan) och faktiskt så känns det bättre att ändra gainen på en region i inspectorn istället för att dra i handtag.

En annan superfunktion är "bounce in place".

Bra, det är sådant här jag vill att de ska satsa på och inte zigabytes med en massa samplingar och bjäfs.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-18 18:08

flex time tool

Vad innebär egentligen flex time tool, har hört att logic 9 ska vara en krigare på detta.

Bevaka tråden