Jag tror jag nu förstår vad Mats inte förstod med god databasdesign. Du skall alltså ha ett register för en sak. Därför skall du importera alla poster (eller de du vill ha) till ena registret och sedan slänga det är importen är klar och inte mata in mera data i det. Då har du ett register för en sak, nu har du två register för samma sak. Det är ju därför du vill länka in från två register.
Exempel: Adresser. Man vill ha adresser till kunder, dvs ett kundregister, sedan vill man ha adresser till leverantörer, leverantörsregister, sedan till anställda, personalregister. Men det dumma är då att man på så vis sitter med tre register som innehåller ungefär samma sak, dvs adresser och kontaktuppgifter. Det är dålig databasdesign.
Istället bygger man ett register "Adresser" och i det registret har man ett fält "Typ" och där man kan kryssa för Kund, Leverantör, Personal, Övrig tex. Det är bra databasdesign.
Sedan går det visserligen att göra som Rolf föreslår, vilket jag självklart också känner till hur man gör (jag skulle dock ha två separata layouter istället, duplicera den ena och byt ut en del fält), men jag hade hoppats att denna dumma lösning inte skulle komma upp i denna tråd, för det är alltså en dum lösning, även om den fungerar. I ett senare skede kommer du, om du slår in på denna väg, att behöva duplicera allt möjligt för att arbeta dig runt grundproblemet - du har två register för samma "sak", vilket kostar tid och pengar. Du kanske tex vill ha ut statstik i en framtid? Du kanske vill se vad som säljer och inte säljer, vilka kunder som betalar och inte betalar? Du kanske vill integrera ditt system med något annat? I alla dessa fall måste du, om du bygger som du nu gjort, duplicera allting.