Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad hoppas du på i Aperture 3?

Tråden skapades och har fått 170 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-28 02:03

Admin: Bröt ut detta från en annan tråd.

Ursprungligen av Adrian B:

(Sen är ju den stora frågan: När kommer Aperture 3?)

I början på 2010. Ingen källa.

//Rob

Jag hyser ett litet hemligt hopp om att det ska lanseras nu till IFA 2009, i början av september, precis som Canon lanserade ett gäng kameror inför denna mässa. Men det ska erkännas att det mest är önsketänkande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 12:04

Jag gissar att Aperture 3 inte är så långt borta. Tror att det här var den sista uppdateringen på Aperture 2. Dubblettbuggen var för stor för att inte fixa.
Min gissning är att Aperture 3 kommer komma till Mac OS X 10.5, intel only men kommer vara optimerad för Mac OS X 10.6.

Ursprungligen av acke:

Min gissning är att Aperture 3 kommer komma till Mac OS X 10.5, intel only men kommer vara optimerad för Mac OS X 10.6.

Låter inte helt orimligt. Med tanke på vilken takt Adobe hållit med Lightroom så behöver Apple ta tag i Aperture rätt snart (eller kasta in handduken, men det vore ju trist).

Ursprungligen av Adrian B:

Låter inte helt orimligt. Med tanke på vilken takt Adobe hållit med Lightroom så behöver Apple ta tag i Aperture rätt snart (eller kasta in handduken, men det vore ju trist).

Kan aldrig tänka mig att Apple kastar in handduken, trots att Lightroom i skrivande stund är bättre än Aperture. (Trots detta använder jag ändå Aperture)

Ursprungligen av draags:

Kan aldrig tänka mig att Apple kastar in handduken, trots att Lightroom i skrivande stund är bättre än Aperture. (Trots detta använder jag ändå Aperture)

Näe, jag tror inte det heller, men det vore faktiskt inte helt olikt Apple om det hände, om än tråkigt.

Allt som inte är kärnverksamhet kan ryka hos Apple. Som Apples skrivare för ett antal år sedan. Nu ligger i och försig proffsfoto betydligt mer i linje med Apples fokus, men jag upplever att konsumentsatsningen går före proffssatsningen hos Apple nuförtiden.

Ursprungligen av Adrian B:

Med tanke på vilken takt Adobe hållit med Lightroom så behöver Apple ta tag i Aperture rätt snart (eller kasta in handduken, men det vore ju trist).

Hoppas verkligen Apple jobbar på en rejäl uppdatering: Lightroom pulls further ahead of Aperture

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 22:11

Gimmie true 64bit Aperture i nästa uppdatering....!!

Det jag helst av allt vill se i trean är faktiskt stöd för att organisera videoklipp också. En del [bakåtsträvare] tycker att det är fel, att video inte har något att göra i Aperture, att Aperture inte får bli en allmän mediaorganiserare, och bla bla bla. Det är säkert samma personer som tycker att det är fel när systemkamerorna börjar spela in video.

Själv tycker jag det vore otroligt smidigt, sedan jag skaffade min första digitalkamera har jag växlat fotandet med små filmklipp och iPhoto har länge kunnat importera och organisera videoklippen.

Faktum är att jag önskar att Apple skapade ett universellt bibliotek för bilder och video som både iPhoto och Aperture (och andra program) kan läsa ifrån precis som de läser sina respektive bibliotek idag.

Och så skulle jag önska att Aperture får "Händelser" från iPhoto.

Hmm, jag tror jag ska dra ur inläggen från denna tråd till en egen "Vad hoppas du på i Aperture 3"-tråd... (Edit: Fixat.)

Jepp - håller med. Idag måste jag köra iPhoto - som jag inte använder annars - för att synka mina filmer med MobileMe-galleriet. Detta borde jag givetvis kunna göra med Aperture - där jag redan synkar mina fotoalbum på MobileMe-galleriet.

Ursprungligen av Adrian B:

Det jag helst av allt vill se i trean är faktiskt stöd för att organisera videoklipp också.

Fixat i 3;an.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jepp - håller med. Idag måste jag köra iPhoto - som jag inte använder annars - för att synka mina filmer med MobileMe-galleriet. Detta borde jag givetvis kunna göra med Aperture - där jag redan synkar mina fotoalbum på MobileMe-galleriet.

top tre till trean:
- smidigare och mer flexibel ton-justering
- geometriska justeringar
- stöd för fler än ett bibliotek (alternativt dodge/burn utan tiff-konvertering)

jag provade på raw-konverteringen i photoshop CS4 alltsom hastigast och jag gillade framförallt hur den 'parametriska' ton-justeringen funkar i kombination med 'targeted adjustment'-verktyget. smidigt!

  • Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2009-08-29 20:52

När du importerar foton skulle man kunna samtidigt skapa en säkerhetskopia på en annan skiva. Att skärpa foton skulle vara enklare än idag. Att de funktioner som finns i iPhoto skulle vara också i Aperture.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-08-29 21:37

Det jag önskar mest av Aperture 3 är att det inte segar ner datorn efter en stunds användande. Jag matar iof den nuvarande versionen med RAW-filer från en 5D MK2 så det är ju lite att tugga men som det är nu är det riktigt segt. MB Pro 2,53 btw.

Stöd för icke-destruktiva plug-ins.

Senast redigerat 2009-08-29 22:12
Ursprungligen av Hagelin:

Stöd för icke-destruktiva plug-ins.

Det vore verkligen bra, hela Aperture handlar ju om icke-destruktiv bildbehandling.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-08-29 22:37

Vilka plug-ins är det som är destruktiva?

Jag hoppas på ett användargränssnitt som gör att jag behåller det på hårddisken mer än tre dagar.

Jag har nog provat tre gånger nu att använda det.
Det går tvärs emot allt jag vet och kan och känner.

Jag önskar att man på samma sätt som man aktiverar paletten "retouch" genom att trycka på X även kan stänga den genom att trycka på X.

Jag önskar att man kan filtrera på "alla bilder som INTE är i ett album".

Det ser ut att stämma däremot. Vilket känns och är otroligt beklagligt. Ser man på fcp och den senaste versionen verkar dom inte lagt mycket krut på att leverera något direkt nytt. Ett nytt shake lyser med sin frånvaro som exempel. Man kan hoppas på att dom har några ess till nästa år.

Egentligen skulle jag bara önska en sak och det är bättre transparens mellan programmen.
Till exempel att kunna köra Aperture för mediahanteringen och Nikons NX2 som framkallare och där mellan kunna hoppa som man vill.

Annars är avsaknaden av bla CA-korrigering i Aperture lite synd. Brusreducering och färgkontroll är inte det bästa heller.

Adobe ligger inte på latsidan i alla fall, Lightroom 3 finns nu ute som beta för den som vill testa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 11:09

Visst känns det som att konkurrensen mellan Aperture och Lightroom har gynnat oss konsumenter rejält? Aldrig har väl Adobe varit så på hugget med ett program känns det som.

Ursprungligen av acke:

Visst känns det som att konkurrensen mellan Aperture och Lightroom har gynnat oss konsumenter rejält? Aldrig har väl Adobe varit så på hugget med ett program känns det som.

Mm, det är bara till godo.

Lightroom är dessutom ett program från Adobe som inte kännetecknas av bloat, idiotiska gränssnittsmissar och gammal kod utan är fräscht, genomtänkt och välgjort. Om alla program från Adobe höll samma nivå skulle det inte finnas mycket att klaga på.

Nu är det förstås inte lika lätt att göra om CS4-paketet på samma sätt eftersom det är gigantiska program med massa gammal kod och funktionalitet som behöver bevaras. Men det är ändå intressant att leka med tanken på om Adobe skulle börja från grunden och bygga upp nya program istället.

Ett relativt litet program som skulle behöva lite äkta kärlek från Adobe är Fireworks som vissa avgudar men samtidigt blir frustrerade över att det bara blir sämre och sämre i flera avseenden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 18:06

Jo precis. Måste vara en förbannelse. De riktigt gamla programmen innehåller ju så otroligt funktioner programtillverkarna inte kan ta bort. Man undrar hur pass nytt Photoshop CS5 kommer och vara under ytan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-23 18:25

Appleinsider skriver om att Aperture X (3) är på väg.
AppleInsider | Apple preparing Aperture X upgrade to 3.0 [u]

Ursprungligen av acke:

Appleinsider skriver om att Aperture X (3) är på väg.
AppleInsider | Apple preparing Aperture X upgrade to 3.0 [u]

Ja, jag hörde om den där boken. Lustigt att det ska till en boklistning på Amazon för att det överhuvudtaget ska komma ut några rykten om nästa Aperture-version. Antingen så har Apple inte gjort mycket alls hittills eller så har dom verkligen lyckats hålla det tätt. Intressant också med namnbytet, om det stämmer.

Hursomhelst, positivt att det kommit något rykte alls. Hoppas bokens datum (till våren) inte är samma som programmets datum, utan att Aperture 3/X släpps tidigare än så.

Adobe och Apple jobbar rätt olika här, Adobe ska ju inte släppa LR3 förrän nästa år, men vill involvera fotografer och användare redan nu för att ge dom en chans att påverka. Apple lär väl hålla det hemligt tills den dagen det släpps. (Fast Apple kan ju i hemlighet ha samarbetat med fotografer under NDA.)

Ursprungligen av acke:

Appleinsider skriver om att Aperture X (3) är på väg.
AppleInsider | Apple preparing Aperture X upgrade to 3.0 [u]

Hoppas att de har lyckats kombinera Quicktimes nya gränssnitt med Aperture X (3). Det nuvarande gränssnittet behöver uppdateras till Snow Leopard riktlinjer.

Vore fint om Apple fick med fina kombinationer med Multi-touch-funktionalitet.

Fler rykten! (Jag är en sådan sucker för bra rykten... )

MacRumors: 'Aperture X' Scheduled for Launch Before End of Year?

Hardmac reports that Apple is preparing to launch an updated version of Aperture, branded as "Aperture X", at some point in the relatively near future. The company is reportedly shooting for a release by the end of November, although it may slip into December.

According to our sources, with Aperture X, Apple decided to align its name with Mac OS X, and should release this new evolution of its Pro-oriented photo editing application at the end of November and fore sure before year's end. We did not receive any additional details about this new version, but it seems that it will be able to benefit from Snow Leopard as well as be more multi-core aware.

Bevaka tråden