Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra och billigt sätt att spela in ljud? Minidisc? Annat?

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En kompis köpte en Sony ScoopMan för mer än 10 år sen, den verkar funka alldeles utmärkt fortfarande. Kommer ihåg att vi spelade in en livekonsert i smyg och fick ypperligt ljud.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-01-05 16:48
Ursprungligen av Stefan Swales:

En kompis köpte en Sony ScoopMan för mer än 10 år sen, den verkar funka alldeles utmärkt fortfarande. Kommer ihåg att vi spelade in en livekonsert i smyg och fick ypperligt ljud.

Var samma syfte jag köpte och använde D3:an jag skrev om ovan, glömde visst säga det Gick över till video sen.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-04 21:15

Angående iriver och liknande spelare; är det inte väldigt konstigt att de mp3-spelare som klarar av att spela in i hyffsad kvalitet (typ 256 och uppåt) är sådana som har slutat tillverkats? Dagens spelare verkar bara klara max 128, undra just varför utvecklingen går bakåt i det avseendet?

Exakt, en sån där sony-kassettare hade jag också för ett par år sen. Hur bra som helst. Dessutom håller de bättre än min nuvarande solid state-spelare. Det här med "inga rörliga delar" påstås ju också vara en fördel. Tror dock inte att min HDP2 kommer "outlast" min kassettbandare.... Rörliga delar behöver inte alls vara nåt dåligt - det är hur man bygger som det kommer an på.

Ang. lagringsbeständigheten så har jag aldrig bränt en skiva som sen inte gått att läsa. Aldrig. Men andra verkar ha råkat ut för det emellanåt.

Och slutligen ang. megapixlar: ja, det där är ju rent jävla bondfångeri. Som att det skulle spela nån roll om en liten fickkamera har 4mpx eller 10. Blir ju bara brus ändå med den där lilla jävla sensorn. Precis som med M-Audios bandare som stöder 24/96 men har sämre signal/brus än en billig 16/44.1-are. Om det är nåt område det behövs konsumentrådgivning på, så är det digitala prylar.

Jag har idag haft nöjet att lyssna på en inspelning gjord med Sonys pimp-daddy-spelare PCM-D1. Den som jag inte gillar av olika orsaker. Men ljudet i de inbyggda mikarna är det då inget fel på, kan jag meddela. Det lät helt otroligt bra på miljöljud och musik.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-05 20:40

Har glömt att fråga men finns det verkligen inget MD-fan som har överlevt här på 99mac? Förstår att den absoluta majoriteten antagligen springer runt med en iPod men dom är ju inte direkt optimala för att spela in ljud med. Känns nämligen som jag verkar i kraftig motvind här just nu

Senast redigerat 2007-01-05 23:25

iPod är väl ungefär lika optimala för ljudinspelning som en MD är, eller inte är.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-06 09:55
Ursprungligen av n00bkillaz:

iPod är väl ungefär lika optimala för ljudinspelning som en MD är, eller inte är.

Jasså? Jag visste inte att det fanns en iPod som kunde spela in i okomprimerat stereoljud dryga sex timmar i streck utan att batteriet tar slut? Samt kan redigera de inspelade filerna direkt i enheten genom att lägga till markeringar, dela elller sammanfoga filer samt ta bort ev. oönskade inspelningar. Coolt, var hittar jag en sådan iPod?

Så var vi igång igen då! Väntar fortfarande på att dom ska få in MZ-RH1 i den lokala Sonybutiken (samt n00bkillaz svar på var den där iPoden går att få tag på )

Oj, vad spydiga vi blev nu då. Vad jag menar är att oavsett din oförblommerade kärlek till apparaterna och mediet, är det ändå "bara" en freestyle gjord främst för lyssning. Det GÅR f.ö. mig veterligen att lira in okomprimerat med en iPod, om det kräver hack eller ej vågar jag mig dock inte på att gissa. Batteritiden kan jag inte kommentera men om du kan lira in sex timmar på en MD har det hänt mycket på de tre år som gått sen jag övergav mediet för gott. Väldigt mycket. :rolleyes: Allt är inte sant i spec-pdf:erna.

Vidare kan jag inte tillföra nåt mer i tråden. Du kan ju inte skapa en tråd och be om råd och köptips om du ändå redan bestämt dig? Det blir ju dessutom ännu mer förvirrande och löjligt när du slänger tillbaka saker i ansiktet på de, som försöker ge dig tips (och förmodligen varit runt kvarteret ett par gånger mer) och ber oss att typ "toppa" din kära MD-spelare. Du kan ju liksom inte sitta och ha den som benchmark för allt vi säger.

Såhär är det:

Det finns tre nivåer prismässigt.

1. Antingen kör du el cheapo och köper en MD eller nåt. De är rappliga, plottriga och låter ganska dåligt. Men säkert bra nog till en början. Mikförstärkaren kommer vara dålig och brusig och du kommer kunda använda batteridrivna elektretmikar eller dynamiska (det sistnämnda lär dock bli duktigt brusigt p.g.a. den lägre outputen). Kondingmikar kommer inte att funka, i alla fall inte bra. Detta p.g.a. den icke-existerande eller åtminstone undermåliga fantommatningen. Omvandlingen från analog till digital signal kommer vara okej, som vilken freestyle eller fickspelare som helst.

2. Eller så köper du nåt i stil med MicroTrack, H4 etc. De är lite dyrare och lite bättre. Framförallt lättare att använda och mindre plottriga.

3. Eller så tar du steget fullt ut och köper en proffsbandare. Då hamnar du i över tiotusen kronors-segmentet.

Det är de tre nivåer du har att välja på. Du väljer själv vad du ska köpa men skapar man en tråd borde man väl åtminstone ha ett öppet sinne. Annars kan man ju sitta och prylsurfa i sin ensamhet och inte ta upp folks tid med onödigheter.

/n0

Tunestudio

såg något nytt vet inte hur den låter men har du redan en iPod så...
men du behöver ju mickar eller en stereomick så klart.....

Kanske är läge att be om ursäkt till dig n00bkillaz. Problemet med att diskutera saker på Internet är väl som alltid att människor missförstår varandra. Var verkligen inte menat som någon slags kritik, jag trodde mest att jag kunde vara rolig (tydligen misslyckades jag totalt med det )

Då jag startade tråden visste jag inte mycket alls om det här med att spela in ljud (vilket tydligt syns när jag läser mitt första inlägg i denna tråd) men tack vare att kunniga 99:or (heter det väl nu mera va?) har hjälpt mig så har jag lärt mig massor! Jag medger att just nu så är det väl Minidiscen som framstår som det bästa alternativet, men samtidigt så kan jag fortfarande hålla med skeptikerna om att minidisc har sina klara nackdelar. Jag har inte alls bestämt mig ännu, främst beroende på att pengatillgången är lite skral för tillfället och att jag därför ändå troligtvis måste vänta ett tag. Så, av den anledningen vill jag påpeka att jag fortfarande är väldigt tacksam för alla tips jag kan få!

Dessutom kanske jag bör påpeka att anledningen till mitt eventuella försvarande av minidiscen beror på att jag tycker att många verkar ha en massa förutfattade meningar om den. Känns som att man utgår från hur minidisc var för flera år sedan och inte tar sig tid att se till hur det ser ut idag, utan helt enkelt dömer på förhand.

Onekligen var minidisc förut präglat med massor av problem och olika konstigheter (därav min undran om alternativ till det, då även jag till en början hade en massa uppfattningar om hur minidisc är än idag) men jag tycker nog ändå att det verkar som om Sony har lärt sig av sina misstag. Sen finns det ju, som sagt, fortfarande en massa nackdelar och framförallt då frågan om hur länge man kommer kunna köpa själva skivorna och just därför kommer jag antagligen fortsätta att leta efter alternativ...

Äh, det är lugnt. Sorry om jag var lite cranky igår. Dålig vecka på jobbet.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Äh, det är lugnt. Sorry om jag var lite cranky igår. Dålig vecka på jobbet.

Kom att tänka på en viss bild...:D

Såg precis att Sony har en mp3-spelare vid namn NWS706 som tydligen har "line in" men jag hittar inte några riktiga specifikationer angående vilken kvalitet det spelar in med. Vore ju trevligt om det var okomprimerat men det lär väl vara det där f-bannade atrac-formatet...

Kom dock ihåg att komprimeringen inte påverkar ljudet ens i närheten av lika mycket som mikrofonens och mikrofonförstärkarens kvalitet. Ett ljud inspelat av en person med talang och bra mikteknik, med bra mik och mikpreamp, på komprimerad MD eller som mp3, kan du inte skilja från en dito okomprimerad. Åtminstone är det väldigt, väldigt svårt. Däremot är det ytterst lätt att höra skillnad på bra mikar mm. och dåliga. Även om man lirar in komprimerat. Så prioritera det andra först.

Zoom H2
Jag köpte två stycken Zoom H2 igår. Ska testa ut dom framöver så får väll skriva några rader om mitt intryck längre fram. Ska använda dom som reporterbandare för olika PodCasts bland annat.

1995kr får man betala för en Zoom H2a

Zoom H2 Handy Recorder inkl 512mb minneskort
Specifikation: W-XY karaktäristik med 4 mikrofonkapslar och realtids signalprocessing ger 90 graders kardioid inspelning från framsidan, 120 graders kardioid inspelning från baksidan samt 360 graders rundkännande inspelning. Inbyggt USB 2.0 interface för att överföra data och audio till PC/MAC. Spelar in WAV i 96kHz/48kHz/44,1kHz i 16bit eller 24 bit samt MP3 i upp till 320kbps och Variable Bit Rate (VBR) data format. Time Stamp och Track Marker funktioner för Broadcast WAV format (BWF) 512Mb SD minneskort ingår - upp till 4GB kan användas. Auto Gain Control (AGC) samt Auto Start funktioner gör att du alltid är beredd att spela in. Low Cut filter eliminerar vindljud. Inbyggd kromatisk stämapparat för gitarr/bas.

Läs mer på JAM.se

kul, vill verkligen höra hur den funkar som rep.bandare. Har ingen erfarenhet av ljud sedan tidigare, men är på g att lägga till ljudupptagnigar till mina flashspel.

Är det någon som testat Yamaha POCKETRAK2G?

MUSIKBÖRSEN - Portabel Inspelningsapparat POCKETRAK2G (Art:201915)

Ljudkillarna på mitt jobb har var sin. Dom gillar den och säger att dom inte har några invändningar alls.

(dom köpte in en låda med sådana där - pyntade ca. 500 spänn styck plus moms

Ursprungligen av Chaosstar:

Är det någon som testat Yamaha POCKETRAK2G?

MUSIKBÖRSEN - Portabel Inspelningsapparat POCKETRAK2G (Art:201915)

Ursprungligen av Zimmerman:

Ljudkillarna på mitt jobb har var sin. Dom gillar den och säger att dom inte har några invändningar alls.

(dom köpte in en låda med sådana där - pyntade ca. 500 spänn styck plus moms

Finns det några kvar i lådan? :p;)

Ja jag vill också köpa dem för 500 plus moms
skulle behöva 10st typ.

Ni som fortfarande letar efter portabel inspelning i mp3 och/eller WAV: kan detta vara något?

Sony PCM-M10: Sony Intros $399 Portable Audio Recorder | Sony Insider

Shit! Sony gör verkligen snygga grejer!

Ursprungligen av johan_tanying:

Ni som fortfarande letar efter portabel inspelning i mp3 och/eller WAV: kan detta vara något?

Sony PCM-M10: Sony Intros $399 Portable Audio Recorder | Sony Insider

Btw om ni inte är så nöjda med svenska priser så kan ni ta en titt här:
Thomann Cyberstore

Exempelvis Yamaha POCKETRAK 2G:
MusikBörsen: 1995 skr inkl. moms.
Thomann: 1338 skr inkl. moms.

Bevaka tråden