Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av Auto ladda!!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej jag undra..
kan man stänga av auto laddning på iphone via usb? jag vill ladda när min batterie slut.--jag försökte kolla inställing men hittade inte jag har en iphone 8gb 3g os 3,01 ..PC.. någon som kan hjälpa mig tack

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-16 02:39

Vad jag vet så kan du inte stänga av automatisk laddning när du ansluter din telefon till datorn. Dessutom förstår jag inte vitsen med att ladda ur batteriet helt mellan varje laddning.

Läs
Batterivårdsskolan - Instruktioner - Prylar iFokus
Apple - Batterier - iPhone

Moderna batterier har ingen "minneseffekt" som gamla NiCd-batterier hade.

Ursprungligen av tontella:

hej jag undra..
kan man stänga av auto laddning på iphone via usb?jag vill ladda när min batterie slut.--jag försökte kolla inställing men hittade inte jag har en iphone 8gb 3g os 3,01 ..PC.. någon som kan hjälpa mig tack

Varför?

Detta var de roligaste jag läst på länge! haha!

Varför skulle du inte vilja ladda den om du nu kopplar in den? Det är ju inget batteri från stenåldern direkt...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-16 10:11

Jag brukar ladda när iPhone klagar (vid 20%) eller när natten kommer och jag inser att dagen efter så vill jag ha batteriet på 100%

Men så klickade jag på en länk ovan som tog mig till Apples sida och läste följande.

"Använd iPhone regelbundet

För att ett litiumbaserat batteri ska hålla sig, är det viktigt att elektronerna i det får röra sig ibland. Se till att gå igenom minst en laddningscykel per månad (ladda batteriet till 100 % och använd det sedan tills laddningen tar slut)."

Det hade jag missat, men å andra sidan så gör det inget eftersom jag inte ha haft min iPhone i en månad ännu

/Anders

Tror du det gäller iPhone också?

Ursprungligen av henkebarn:

Vad?
Vem skriver du till?
Vilket påstående refererar du till?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-16 12:16
Ursprungligen av henkebarn:

Det tror jag säkert, det är väl samma batteriteknik? Litiumpolymer...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-16 12:06

Om henkebarn menade mig så gick jag in på länken.

Apple - Batterier - iPhone

Går man längs ner så kan man där läsa "Använd iPhone regelbundet"

Jag kan inte ett dugg om batterier, jag bara läser vad Apple rekommenderar.

/Anders

Sidan/länken är ju för guds skull till iPhonerekommendationer.

jag läste från apple hemsidan Apple - Batterier - iPhone så här står det
---
Använd iPhone regelbundet
För att ett litiumbaserat batteri ska hålla sig, är det viktigt att elektronerna i det får röra sig ibland. Se till att gå igenom minst en laddningscykel per månad (ladda batteriet till 100 % och använd det sedan tills laddningen tar slut).
---
eftersom jag kopplade 2-3ggr per dag min iphone till datorn så vill jag inte att telefonen ska ladda automatisk..det är lite onördigt laddar batterier när det är 70-80 procent kvar..
jag vill helt ENKEL inte ladda betterier så det finns inga fuktion för att stänga av auto laddning?
--
mvh T!!!

Ursprungligen av tontella:

jag läste från apple hemsidan Apple - Batterier - iPhone så här står det
---
Använd iPhone regelbundet
För att ett litiumbaserat batteri ska hålla sig, är det viktigt att elektronerna i det får röra sig ibland. Se till att gå igenom minst en laddningscykel per månad (ladda batteriet till 100 % och använd det sedan tills laddningen tar slut).
---
eftersom jag kopplade 2-3ggr per dag min iphone till datorn så vill jag inte att telefonen ska ladda automatisk..det är lite onördigt laddar batterier när det är 70-80 procent kvar..
jag vill helt ENKEL inte ladda betterier så det finns inga fuktion för att stänga av auto laddning?
--
mvh T!!!

Nej, inte om du vill förlänga livslängden för batteriet.
Det är precis vad texten du har citerat ovan.
Dessutom finns kunniga som säger att man ska ladda ur det helt någon gång i månaden.

Senast redigerat 2009-09-16 13:52

Altså du skall gå igenom en cykel minst en gång i månaden. En cykel behöver inte vara från 100 till 0 utan kan lika gärna vara 100-90-100-10

Hur tror du annars macbooken kan räkna laddcykler egentligen?

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Altså du skall gå igenom en cykel minst en gång i månaden. En cykel behöver inte vara från 100 till 0 utan kan lika gärna vara 100-90-100-10

Hur tror du annars macbooken kan räkna laddcykler egentligen?

Men, "(ladda batteriet till 100 % och använd det sedan tills laddningen tar slut)" i apples text ovan måste ju beyda något lite annorlunda?

Egentligen borde man titta på den engelska versionen av den där texten för att se om översättningen ev inte är klockren. Någon som orkar leta rätt på den?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-16 16:55

Samma sak i den engelska versionen.

Apple - Batteries - iPhone

Jävligt intressant läsning

1
Bevaka tråden