Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömförande MBP?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-12-10 21:33

En Airport Express exempelvis.

Galvanisk avskiljare kanske:
Kjell & Company - 24137 - Galvanisk avskiljare

Kjell har fler modeller.

Ursprungligen av torsig1967:

Galvanisk avskiljare kanske:
Kjell & Company - 24137 - Galvanisk avskiljare

Kjell har fler modeller.

Tack! Detta verkar vara det jag behöver.

Jag har tidigare provat med min Airport men det blir för mycket latency och att titta på film då ljudet kommer en sekund försent är ingen höjdare.

Lyfter denna fråga:
Även min sprillans nya MacBook Pro verkar bli strömförande (ett svagt pirrande och ökad friktion) när strömkabeln är inkopplad. Problemet avhjälps genom att koppla strömadaptern till det enda jordade uttaget i lägenheten (i köket).

Gäller detta alla aluböcker? Läste nånstans att det kan bero på något galet i sladden? Eller är det ett tillverkningsfel? (Funderar lite på hur det gått för Zaphod.)

Skulle kunna slå en pling till hyresvärden också eftersom det slår gnistor ur uttaget varje gång en sladd kopplas in... För säkerhetsskull blir det till att dra en jordad förgreningskontakt från köket tills detta är utrett.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-06 22:30
Ursprungligen av promenad:

Lyfter denna fråga:
Även min sprillans nya MacBook Pro verkar bli strömförande (ett svagt pirrande och ökad friktion) när strömkabeln är inkopplad. Problemet avhjälps genom att koppla strömadaptern till det enda jordade uttaget i lägenheten (i köket).

Gäller detta alla aluböcker? Läste nånstans att det kan bero på något galet i sladden? Eller är det ett tillverkningsfel? (Funderar lite på hur det gått för Zaphod.)

Skulle kunna slå en pling till hyresvärden också eftersom det slår gnistor ur uttaget varje gång en sladd kopplas in... För säkerhetsskull blir det till att dra en jordad förgreningskontakt från köket tills detta är utrett.

Förstår fortfarande inte hur det hjälper att ha laddaren ansluten till ett jordat uttag när själva laddaren i sig är ojordad (bara två pinnar i kontakten där man ansluter kabel/vägguttag).

Ursprungligen av shandar:

Förstår fortfarande inte hur det hjälper att ha laddaren ansluten till ett jordat uttag när själva laddaren i sig är ojordad (bara två pinnar i kontakten där man ansluter kabel/vägguttag).

Detta har avhandlats här: ➽ http://www.99.se/ibook-macbook-macbo...er-st-tar.html Skrolla ner till den tjusiga bilden.

Att dra jordade kontakter till rum med ojordade uttag är farligt.

Ursprungligen av torsig1967:

Att dra jordade kontakter till rum med ojordade uttag är farligt.

Borde väl inte vara farligt med en vanlig förlängningssladd? Nu sitter jag i ett rum med ojordade kontakter men jag är ansluten till ett uttag som är jordat i ett annat rum. Alltså ingen kontakt med det ojordade uttaget och inget strömförande chassi tack vare anslutningen till det jordade uttaget?

Om det blir fel i en ojordad maskin så är det som när man har ojordad utrustning i ett badrum. Vet alla i bostaden hur man skall göra/inte göra med grejerna så är det ju lugnt men som permanent installation är det olämpligt.

  • Medlem
  • Svalöv
  • 2011-02-26 18:45

Hej! Jag har en MBP alu. Det är laddaren som blir strömförande. Det är den magnetiska kontakten. Jag har löst problemet genom att trycka in den vita sladden i den vita hylsan som går in i den magnetiska kontakten. Juan Carlos

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-27 10:23

Sådana problem brukar uppstå om man inte ansluter till ett jordat uttag. I datorns nätaggregat brukar det finns kondensatorer mellan de två ledarna och jord, för att begränsa störningar. Har man inte anslutit till ett jordat vägguttag (med en jordad kabel), så ligger ju spänningen på jorden på 115 V (hälften av 230 V), eftersom Nollan är jordad i centralen. Den orkar dock inte driva någon nämnvärd ström, så man känner en kittling bara.

  • Medlem
  • 2011-02-27 11:12

Men den teorin faller ju på att laddaren endast är dubbelisolerad och egentligen saknar jord. Laddaren har bara två ingående stift i transformatorn.

Bevaka tråden