- korthoga
- Medlem ●
- Ystad
Har sen några veckor tillbaka en iPhone 3Gs och blir mer och mer irriterad för telefonen fungerar så som Tres 3g telefoner gjorde 2004.
Fast att jag är inne i städer som har full 3g täckning tappar jag nätet titt som tätt. Tappar jag inte nätet övergår det till vanlig 2g med dålig täckning för att sen övergå till 3g igen med full täckning. Sen väljer den ibland att säga att där inte är någon service för att sekunden senare ha full 3g täckning igen.
Har hört att det ska vara sämre täckning med iPhone men detta är ju löjligt. Den hoppar fram och tillbaka lite som den känner för.
I centrala Ystad tappar den täckningen lite då och då och samtal skickas till min telefonsvarare. När jag en minut senare kopplas upp mot nätet igen får jag ett sms om att jag missat ett samtal.
Ska det verkligen vara så?
Har firmware 3.1 och Telenor.
Har sen några veckor tillbaka en iPhone 3Gs och blir mer och mer irriterad för telefonen fungerar så som Tres 3g telefoner gjorde 2004.
Fast att jag är inne i städer som har full 3g täckning tappar jag nätet titt som tätt. Tappar jag inte nätet övergår det till vanlig 2g med dålig täckning för att sen övergå till 3g igen med full täckning. Sen väljer den ibland att säga att där inte är någon service för att sekunden senare ha full 3g täckning igen.
Har hört att det ska vara sämre täckning med iPhone men detta är ju löjligt. Den hoppar fram och tillbaka lite som den känner för.
I centrala Ystad tappar den täckningen lite då och då och samtal skickas till min telefonsvarare. När jag en minut senare kopplas upp mot nätet igen får jag ett sms om att jag missat ett samtal.
Ska det verkligen vara så?
Har firmware 3.1 och Telenor.
Har samma problem själv. Finns mycket skrivet om det i denna tråd bla.
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/270387-problem-med-3g-efter-3-1-a.html
Någon riktig lösning verkar dock inte finnas, förutom att lämna in telefonen. Återställning via iTunes fungerar inte för problemet.
Känns som om att det inte är min telefon det är fel på utan snarare mjukvaran, så som Tre hade det under 2004. Så att lämna in den...vad gör det?
Apple kan för fan inte släppa en programvara som gör telefonen mer eller mindre oanvändbar. Visst, den fungerar till 95% av tiden...men när jag får samtal från jobbet eller dylikt så måste de helt enkelt komma fram.
Och om nu Apple vet om problemet...varför har de inte släppt en fix? Trots allt ett par veckor sen 3.1 släpptes.
Kanske ska man lämna in den två gånger för att och få tillbaka sina 6800 kronor och köpa någon Windowsmobil istället!
Känns som om att det inte är min telefon det är fel på utan snarare mjukvaran, så som Tre hade det under 2004. Så att lämna in den...vad gör det?
Apple kan för fan inte släppa en programvara som gör telefonen mer eller mindre oanvändbar. Visst, den fungerar till 95% av tiden...men när jag får samtal från jobbet eller dylikt så måste de helt enkelt komma fram.
Och om nu Apple vet om problemet...varför har de inte släppt en fix? Trots allt ett par veckor sen 3.1 släpptes.
Kanske ska man lämna in den två gånger för att och få tillbaka sina 6800 kronor och köpa någon Windowsmobil istället!
Jag trodde också att det var mjukvaran i början - men inte längre. Varför fungerar den då för dom flesta, men inte för alla. Börjar tro att det är hårdvaruproblem, även om problemet uppstod (tror jag) efter senaste uppdateringen. Operatören verkar ju inte heller ha någon betydelse. Har själv Telia numera.
Nu har jag chattat med Telias support för iPhone. Han säger att kunder har haft dessa problem Alla har löst det genom att man bytt sim kortet. Något hände efter uppdateringen till 3.1 I morgon går jag in i butiken och byter simkort. Han erbjöd sig att skicka ett nytt - men det går nog fortare att gå in i butiken.
3.1.2 släpptes ju nyss... kanske något ? :
- Resolves intermittent issue that may interrupt cellular network services until restart
- Resolves intermittent issue that may interrupt cellular network services until restart
Min hittar fortfarande inte nätet, vet inte om det har något att göra med att jag är utomlands..Men hade täckning tidigare idag..
Min hittar fortfarande inte nätet, vet inte om det har något att göra med att jag är utomlands..Men hade täckning tidigare idag..
Fungerar andra mobiler där?
Bytt simkort?
Testat olika ställe?
Har gjort uppdateringen nu. Får se om den löser problemen - eller om man fortfarande skall byta simkortet enligt Telia. Bara att köra 3G och se vad som händer.
Så här långt fungerar allt perfekt. Bättre täckning och låser sig inte längre. Även 3G fungerar som den ska. Allt efter uppdateringen. Hoppas det fortsätter så. Verkar inte behöva byta sim-kort som supporten på Telia föreslog.
Min fungerar lika dåligt. Samtalen hänger sig lite fint också då och då. Ett högt burrande ljud låter i högtalaren i en 15-20 sekunder och telefonen är helt låst. Sen är det bara att ringa upp igen.
Pratade med Telenor idag och de sa att den skulle in på lagning. Något säger mig att det inte är telefonen det är fel på...
Jag hade stora problem med täckningen med 3.1, men efter uppdatering till 3.1.2 och ett nytt sim-kort verkar det fungera...
Vilken operatör är det du har?
Min är lika hopplöst dålig. Får flera sms om folk som försökt ringa mig.
Jag har också problem. Telefonen kopplar ner pågående samtal ofta och ibland har jag ingen kontakt med 3g nätet korta stunder när jag surfar. Jag har telenor som operatör.
edit: Jag har uppdaterat och det löste alltså inte problemet.
Har du återställt?
Jag har liknande problem men har inte hunnit med att ringa så mycket ännu.
Bor 200 meter från en mast vars ena antenn har riktning mot mig. Ett hyreshus mellan oss bara. Ingen 3G innan för fönstret som vetter mot masten.
Går jag ut på balkongen utanför fönstret har jag full 3G-täckning men den tappas helt och går över till GPRS om jag ställer mig så att kroppen kommer mellan telefonen och masten.
Telenors support menade bara att inomhus bryr de sig inte om hur det funkar och att jag fick skylla mig själv som trodde att jag skulle få täckning där.
Ska promenera runt lite och ringa i morgon så får vi se vad som händer.
Telenor och 3.1 om någon undrade.
Känns som att det är en kombination av Telenor och iPhonen om gör att det blir som det blir. Har haft problem med Telenor förr och det har bara ignorerats totalt från deras kundtjänst.
MMS från min telefon till Norge med min gamla Sony Ericsson fungerade inte. Telenor skyllde på det norska nätet. Det norska nätet gjorde en utredning av det hela och kom fram till att det inte var fel på deras nät. Telenor gjorde ingenting. De sa bara att det var fel på det norska nätet. När jag ställde motfrågor fick jag ingen respons utan det var Norges nät det var fel på...
Med Telia kunde jag skicka MMS precis som vanligt...
Idag fick jag flera av mina samtal tappade vid tillfällen som ser ut att vara när den tappar 3G'n och går över till GSM men jag är inte säker exakt. Tappar samtalen gör skiten i alla fall.
Ironiskt att gå från en hackad gen 1 iphone på telias nät som tappade samtalen och krachade konstant till en riktig hederlig svensk 3Gs-release hos en annan operatör och får uppleva lägre hastighet på överföringarna och fortfarande lida av tappade samtal. Man kan vilja hota folk för mindre
Ska gå samma rutter i morgon med en SE-telefon och mitt Telenor-SIM bara för att se hur den anser att GSM- och 3G-mottagningen är här omkring.
Som det är nu har jag varken 3G-täckning förutom när jag står på balkongen eller ens GSM-täckning fem meter in i lägenheten. Och då ska det sägas att jag bor relativt högt upp i en hörnlägenhet med rejäl utsikt.
Testade ute på alla gator här omkring idag och jag hade knappt GSM-täckning på dem, på en av sex gator hade jag 3G-mottagning och på övriga en pinne som kom om gick.
Det kanske bara är så att det är katastrofalt fel i Telenors täckning och signalkvalité häromkring fast än deras kartor påstår att det ska finnas komplett täckning.
Ringde Telenor och påtalade problemet med att jag saknar signal så väl ute som inne idag. De vidarebefordrar det till teknikerna och så småning om ska jag få någon sorts respons via sms.
Vi får se vad som händer.
Skulle aldrig ha lämnat Telia känns det som. :/
Idag fick jag flera av mina samtal tappade vid tillfällen som ser ut att vara när den tappar 3G'n och går över till GSM men jag är inte säker exakt. Tappar samtalen gör skiten i alla fall.
Ironiskt att gå från en hackad gen 1 iphone på telias nät som tappade samtalen och krachade konstant till en riktig hederlig svensk 3Gs-release hos en annan operatör och får uppleva lägre hastighet på överföringarna och fortfarande lida av tappade samtal. Man kan vilja hota folk för mindre
Ska gå samma rutter i morgon med en SE-telefon och mitt Telenor-SIM bara för att se hur den anser att GSM- och 3G-mottagningen är här omkring.
Som det är nu har jag varken 3G-täckning förutom när jag står på balkongen eller ens GSM-täckning fem meter in i lägenheten. Och då ska det sägas att jag bor relativt högt upp i en hörnlägenhet med rejäl utsikt.
Testade ute på alla gator här omkring idag och jag hade knappt GSM-täckning på dem, på en av sex gator hade jag 3G-mottagning och på övriga en pinne som kom om gick.
Det kanske bara är så att det är katastrofalt fel i Telenors täckning och signalkvalité häromkring fast än deras kartor påstår att det ska finnas komplett täckning.
Ringde Telenor och påtalade problemet med att jag saknar signal så väl ute som inne idag. De vidarebefordrar det till teknikerna och så småning om ska jag få någon sorts respons via sms.
Vi får se vad som händer.
Skulle aldrig ha lämnat Telia känns det som. :/
Med risk att få smäll på käften kan jag säga som så att;
För 3's del gäller det inte bara att man skall göra "handover" från 3G till GSM (2G).
3 gör handover från 3G i sitt eget nät till GSM (2G) i Telenors nät.
De skall inte bara byta system, de skall byta bolag med....
Enligt lagen om alltings jävlighet finns det alltså ytterligare en faktor som kan strula.
(Tänkte på ditt "Skulle aldrig lämnat Telia")
telenor upplever jag som en seriös aktör och jag tror att antagligen är det fel på din lur så den behöver verkstad. Det låter ju som om antenndelen i den ramlat ur led...
Jag har hört om problem med iPhone som härleds till kassa (gamla?) SIM-kort.
De mest mystiska tapp, icke kontakt med nätet osv.
Kan ju vara värt kolla innan man lämnar ifrån sig luren på en enmånads-tur till verkstaden
Jag kör ju Telenor så steget vid handover som Tre ev lider av ska ju inte drabba mig.
Jag var Europolitankund i massor med år. Från Eurotiden, vidare till Vodafone och över till Telenor och för varje år föll deras kvalité på de flesta punkter. Kommer ihåg tiderna när man fick svar av en människa efter två signaler dygnet och när tekniker ringde upp en medans de stod vid masten och startade om system som gått sönder. De var dyra men de levererade också.
Nu har ju Telenor rykt upp sig rejält från avgrunden de befann sig i några år och kundtjänsten svarar inom ett par minuter vilket är klart rimligt tycker jag. Även deras erbjudande har ju sett hyffsade ut på pappret.
Om det är telefonen eller signaltäckningen geografiskt häromkring som är problemet spelar inte så stor roll. Det skulle visserligen vara snabbare om det var telefonen som behöver bytas ut men om det och andra sidan behövs fler basstationer så skulle vinsten bli klart större på längre sikt.
btw: Mitt simkort är från serien '438' vilket låter som att det skulle vara ganska nytt.
Jag är inte säker men vad jag kunnat lista ut skulle det kunna vara de tre första siffrorna på kortet.
Men kanske vet andra om det är de korrekta siffrorna att titta på.
Kan säga att det troligen är Telenors nät som är högst bristfälligt i mitt område. Testade med två olika SE-nallar idag och de visar samma problem när det gäller signalstyrkan och täckningen.
Ska testa handoverproblemen senare och se.
Hej
Siffrorna på ett sim-korts baksida visar följande:
Exempel: 89460 xxxx 030110 0xxxxx
De första 5 (89460 i detta fall) Visar på vilken operatör som kortet "Tillhör"
Följande 4 är kontrollsiffror, De därpå följande är vilket datum kortet tillverkades.
I detta fall den 10/11-03 Resterande är även dessa kontrollsiffror.
Detta visar för mig att detta sim-kort är ett Telia sim-kort av en äldre typ.
Alla sim-kort på marknaden har individuella siffror. Det finns inte 2 sim-kort med samma siffror på baksidan.
Mvh
Anders Häll
Telia Kundserivce
Telefonen tappar inte nätet längre. Underbart! Var ett nytt simkort som löste det hela. Det tråkiga är att Telenor vill ha 250 kronor för det nya simkortet. Jag förstår att de tar 250 kronor om jag gör av med mitt kort. Men att hålla mig med ett uppdaterat simkort för att de senaste telefonerna ska fungera är faktiskt deras uppgift. Jag ger mig inte i första taget. Gratis ska det fan vara!
Telefonen tappar inte nätet längre. Underbart! Var ett nytt simkort som löste det hela. Det tråkiga är att Telenor vill ha 250 kronor för det nya simkortet. Jag förstår att de tar 250 kronor om jag gör av med mitt kort. Men att hålla mig med ett uppdaterat simkort för att de senaste telefonerna ska fungera är faktiskt deras uppgift. Jag ger mig inte i första taget. Gratis ska det fan vara!
Telia ville ha 100 kronor i mitt fall. Tog 2 minuter för dom att fatta att dom var ute och cyklade. Ingen avgift - och allt fungerade redan i butiken.
It feels good when your're right. ..
Fast bäst är det ju att det löste sig för dig.
Stå på dig att de klantarschlena skall stå för fiolerna.