Jag sitter i bilen flera timmar om dan. Och har därför letat som en galning efter en bra kombination av iPhone och bilstereo. Jag har hittat en kombination som jag är mycket belåten med. Sony har tagit fram en serie som är fullt kompatibla med iPhone, min modell heter GT630UI (CDX-GT630UI (CDXGT630UI) : Bilstereo : Sony). Bilstereon tar helt över musikspelaren i telefonen. Ljudet är ofantligt mycket bättre än i min förra Clarion med FM-sändare till iPhonen.
Bilstereons gränsnitt är förstås inte lika elegant och användarvänligt som Apples, men med lite pluggande i handboken så kommer man på tricken som gör det enkelt att leta upp rätt låt, artist, genre eller spellista. När man får ett telefonsamtal tonas ljudet ner och stängs av under samtalet och tonas upp igen när man lagt på. Elegant och säkert. Man använder en vanlig iPhone-USB-kabel mellan iPhonen och bilstereon.
Man behöver också en stabil och säker hållare för vindrutan och ett blåtands-headset. Jag använder RAM Mounter köpt på iphonebutiken.se (mycket stabil, har testat två billigare som var värdelösa) och Apples Headset (som inte är speciellt bra och som ska bytas ut snart mot ett headset som kan ta röstkommandon).
TomTom funkar också bra i denna kombination, musiken tonas ner när TomTom vill säga något. Iphonen känns dock lite väl varm när både musikspelaren och GPS:en jobbar för fullt.
Denna kombination är guld värd för mig med allt mitt bilåkande.