Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste man ha 9.2 installerat?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man avinstallera allt som har med det gamla systemet att göra?
Jag vill köra ett rent OSX system utan!

Tacksam för hjälp

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-12 14:27

Inga problem. Du kan bara inte köra classic eller boota os 9 om du tar bort det naturligtvis, men OS X är inte på något sätt beroende av det gamla systemet.

Det é ba å släng....

Ok tack! Har gjort det men fick då mappar när jag kör OSX på HDn som tex heter var (Mac OS9), tmp (mac OS9), cores (mac os 9) osv
och när jag vill slänga dem så går det inte för att systemet säger att det inte går för att objekten ägs av roten?

Vad göra?

Öppna "terminalen" (ett program som finns i mappen "verktygsprogram"),
Skriv "sudo rm -rf " (utan citat) och droppa en fil i terminalfönstret. Tryck retur om sökvägen är korrekt och skriv in ditt lösen.

Problemet ligger i att Mac OS X är ett fleranvändarsystem och därför "ägs" visa filer av olika användare. "Root" är den "tyngsta" användaren som i princip bara skall användas av systemet själv. Jag loggar aldrig in själv som "root" eftersom man kan ställa till problem om man är oförsiktig.

Tipset ovan är en "snällvariant" som tillåter dig att slänga filerna utan att logga in som root.

erhm... mapparna som heter var, tmp o core skulle jag inte slänga om jag vore du..

Dessa hör till osx och skall vara gömda som standard, varför de syns hos dig kanske beror på att du tatt bort filen som säger vilka mappar som skall gömmas i de grafiska gränssnittet. den heter .hidden och ligger i / (högsta nivån på hårddisken)

Hmmmmm - jag har jobbat för länge i det gamla systemet, typ 12 år eller något. Och i OSX mindre än en dag - skulle behöva lite utörliggare hjälp.

Bör kankse tillägga att jag inte han ett smack om UNIX - var är högsta nivån på hårddisken och avd skall jag göra med hidden.?

Fleno ditt förslag var inte lösningen. Illegal option

Fler förslag??? :rolleyes:

Oj, jag var lite snabb där....såg bara "(Mac OS 9)" och reflekterade inte vad du egentligen skrev....

Jag fick för mig att det var mappen "Applications (Mac OS 9)" som hade "fastnat" och inte kunde slängas.

Jag ställer mig skamsen i ett hörn och håller tyst medans proffsen hjälper dig....:rolleyes:

Det är lugnt Fleno - jag kan än mindre

Citat:

Skrevs ursprungligen av Milleman
Fleno ditt förslag var inte lösningen. Illegal option

Det beror nog på att du behöver skriva ett "mellanslag" efter "-rf", innan du drar filen in i terminalen. Men som Johan S säger så är det nog inget du ska kasta.

(Nu ska jag vara tyst, promise)

Fleno

Fleno - jag får buga och bocka - filerna försvann - och jag kan i alla fall inte hitta några problem efter omstart. Har provat köra några olika applikationer.

Tack

Om någon vet vad det var för filer så skulle det vara kul och veta

1
Bevaka tråden