Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Regler för att "låna" gammal musik i nya låtar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag håller på att spela in ett gäng nya låtar, och skulle vilja ha med ett par takter från en gammal jazzstandard från 30-talet. Det skulle alltså vara ett uppenbart lån, och inte ett försök att dölja vilken låt det egentligen är. Hur är reglerna för detta? Får jag inte ha med den alls, får jag ha med den men måste dela nån form av stim om den spelas osv?

Och vidare - hur funkar det om man vill spela in en hel befintlig låt av en annan upphovsman?

Mvh
Erik

Jag föreslår att du kollar med grabbarna på 99musik.se

LCR

Regeln är att du måste förvärva rättigheterna från upphovsmannen eller snarare den person som innehåller rättigheterna nu, vilket ofta är någon form av musikförlag.

Kanske denna sida kan vara en bra start?

[http://www.google.com/search?hl=sv&safe=off&client=safari&rls=en&q=who+owns+the+rights+to+this+song&btnG=Sök&lr=&aq=f&oq=

Den här sidan var speciellt konkret i var man kan leta för att hitta ägaren till en viss låt:
How to Find Out Who Owns a Song | eHow.com

Att köpa noterna kan vara en annan bra ide, på dessa brukar informationen om ägaren finnas, eller förlaget. Kontakta företag som säljer noter, i Stockholm finns tex Aulos musik.

Tack för svaren,

jag ska lägga över tråden till 99musik istället, bra tänkt.

Tonsättarna är redan avlidna, och det går säkert att hitta någon som äger rättigheterna, så frågan är då om man verkligen måste "köpa" dessa rättigheter för att kunna använda några takter...antar att det är så...

//E

Har de varit döda i 70 år? När det gäller tex Michael Jacksons musik, så blir den "Public domain"/fri att använda om 70 år (personligen tycker jag detta är absurt länge).

Några personer har därför skapat en nedräkning till dess, som räknar ned tiden tills dess det inträffar:

Evan Roth: Michael Jackson Public Domain Countdown
Michael Jackson Public Domain Countdown…. | F.A.T.

1
Bevaka tråden