Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stendöd iBook..(?)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle hjälpa en kollega häromdan att föra över innehållet från en gammal trött iBook G3/800/14". Datorn startade upp, om än långsamt. Allt fungerade och det var den gamla Jaguaren som huserade i maskinen. Jag började att leta upp filer som skulle kopieras. Den var igång kanske en halvtimme. När jag vände ryggen till, några minuter och vänder mig tillbaka är skärmen svart. Det var ingen vanlig vila.. plötsligt är datorn stendöd.

Hårddisken lät inte konstigt. Inget tickande eller sqeekande. Batteriet stod för övrigt på 100 % och den var kopplad med AC-adapter. Vad kan ha hänt? Var det sista sucken? Jag han givetvis inte påbörja någon överföring av filer.

Antagligen snabbaste sättet: Köp/låna ett hårddiskkabinett för 2.5" ATA (PATA). Helst med firewire - om din/dina andra macar har det förstås. Gå till iFixit.com och skriv ut deras detaljerade instruktioner för att skruva isär en iBook (pilligt! Kreditkort funkar istf "spudger"/"black stick" - sök även här på forumet efter "ibook hårddisk"). Sätt in hårddisken i kabinettet och för över det förhoppningsvis oskadade innehållet. Kvittbli er G3an...

Jo, det blir nog säkert kabinett om det inte går att få liv i datorn. Det är bara lite mystiskt. Det verkade som att datorn fungerade helt OK. Och så plötsligt går det inte att få liv i den över huvud taget. Datorn hade iofs. tydligen krånglat ganska mycket tidigare i sitt liv..

Jag skulle ju få datorn också.. Det vore fint om det gick att få liv i den

1
Bevaka tråden