Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Vi skall måla väggen bakom skärmen (bakom användaren) i vårt betraktningsrum. Vi vill ha den grå för att minska reflexerna. Vilken grå skall vi välja för att den skall vara helt neutral? Jag har för mig att det finns en speciell färg man brukar använda.
Belysningen är speciallampor som ger rätt färgtemperatur. Skärmen är kalibrerad och visar korrekt färg.
Neutralgrå NCS 3000. Total reflexfri yta får man med Alcro accent glanstal 1. Det är en mycket fin färg att använda i diverse sammanhang för övrigt, men lite dyr.
Ett "gråkort" inom fotografin är 18% grått. Vad det nu blir som färg vet jag inte. En helt matt färg kan man få av en grundfärg också. Fast jag vet inte om det bryter grundfärger...
Enligt ISO-standarden ska det vara som följer: Walls, ceiling, floors and other surfaces that are in the field of view shall be baffled or coloured a neutral matt grey, with a reflectance of 60 % or less.
Enligt ISO-standarden ska det vara som följer: Walls, ceiling, floors and other surfaces that are in the field of view shall be baffled or coloured a neutral matt grey, with a reflectance of 60 % or less.
Jasså, NCS 4000, men vad tror du om helmatt färg? Vi har nog för övrigt för mörkt i rummet som det är nu. Det är inte gråmålat pga. det. Och så är det svart golv och svart tyg (delvis) i taket.
Helmatt färg är bra. Ljuset ska enligt samma standard ha en intensitet på 32-64 lux. Jag kan tycka att den nivån är lite låg, mera anpassad efter gamla tiders ljussvaga CRT-skärmar. Själv använder jag 100 lux som riktvärde.