Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Voddler för Mac finns för nedladdning

Tråden skapades och har fått 303 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-18 18:52

acke: Fick Voddlers nyhetsbrev idag, verkar som om någon där läste ditt inlägg....

Ja, inte var det väl mitt i alla fall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-18 19:30
Ursprungligen av Maxwell:

acke: Fick Voddlers nyhetsbrev idag, verkar som om någon där läste ditt inlägg....

Jaså, va fint. Då skriver jag det här också: Sluta lägg log och txt-filer direkt på min hårddisk.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-19 15:29
Ursprungligen av acke:

Jaså, va fint. Då skriver jag det här också: Sluta lägg log och txt-filer direkt på min hårddisk.

Utveckla gärna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-20 12:48
Ursprungligen av Lm:

Utveckla gärna

Voddler lägger loggfiler och annat direkt i rooten på hårddisken istället för i ~Bibliotek

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-18 19:52

Acke: Håller med, att lägga en massa skräp på hårddisken är ett oskick.
Einar: Det är trots allt en alpha du testar, kanske bättre att vänta om du tycker det känns ostabilt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-18 23:34

Nån som vet hur man får Voddler att starta i helskärmsläge direkt? Nu startar den i fönsterläge och jag måste köra cmd-f två gånger för att få helskärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-19 08:00
Ursprungligen av CEk:

Nån som vet hur man får Voddler att starta i helskärmsläge direkt? Nu startar den i fönsterläge och jag måste köra cmd-f två gånger för att få helskärm.

Någon som vet hur man får Voddler att starta i fönsterläge direkt? Nu startar den i helskärmsläge och jag måste föra cmd-f en gång för att få fram den i ett fönster.

Vet inte vad jag ska tycka om en tjänst som lägger Con Air under premium-fliken och tar betalt för den...

Ursprungligen av Leftrustle:

Vet inte vad jag ska tycka om en tjänst som lägger Con Air under premium-fliken och tar betalt för den...

Oj, måste ju vara en av tidernas mest mjölkade film i TV. Jag kan ju som sagt inte se någonting än. Vet inte vad det är för jox.

Tycker voddler är sjukt drygt. En filmtjänst där vi ska kunna se på film gratis, men ikke sa nicke. Jag tror de större filmbolagens filmer endast kommer gå att hyra, och inte se gratis. Som ni redan märkt är de bättre filmerna (som såklart kommer från de större filmbolagen) endast hyrfilmer. Men som sagt, det är bara vänta och se.

Ursprungligen av nollnoll:

Tycker voddler är sjukt drygt. En filmtjänst där vi ska kunna se på film gratis, men ikke sa nicke. Jag tror de större filmbolagens filmer endast kommer gå att hyra, och inte se gratis. Som ni redan märkt är de bättre filmerna (som såklart kommer från de större filmbolagen) endast hyrfilmer. Men som sagt, det är bara vänta och se.

Skulle vela vända på det och säga att de bättre filmerna kommer från de mindre bolagen och är gratis. Finns t.ex. Almodovar-filmer helt gratis. Almodovar för 0 kr eller Con Air för 19 kr? Svårt val...

Ursprungligen av Leftrustle:

Skulle vela vända på det och säga att de bättre filmerna kommer från de mindre bolagen och är gratis. Finns t.ex. Almodovar-filmer helt gratis. Almodovar för 0 kr eller Con Air för 19 kr? Svårt val...

Håller med. Det är kvalitetsfilmerna som är behållningen, liksom med Spotify där det är fantastiskt att kunna botanisera bland äldre musik och musik inom mer udda genrer. Trots en del knasigheter i Mac-versionen gillar jag Voddler, särskilt då jag saknar tv är det suveränt att direkt och gratis kunna se en bra film när andan faller på. Nu är ju urvalet fortfarande begränsat på Voddler men jag hoppas att de satsar på ett stort urval av klassiker, smala filmer, kultfilmer etc. som kan ses gratis mot lite reklamtid. Många av dessa kan också vara svåra att få tag på.

Att nya filmer kostar är helt rimligt. Och bra nya filmer vill man väl helst se på bio?

  • Medlem
  • 2009-12-26 01:54

Har just testat voddler för en film med släkten med min MBP 17" som testoffer... det gick utmärkt. Filmen spelades fint från början till slut. Långt värre var det att bli av med voddler efter testet. Installerade voddler på ett nytt konto för att slippa ha det på mitt egna konto. Detta hjälpte inte, voddler och dess "vnet"-process körs överallt! Avinstallation hjälpte inte. (efter 15min surfande och terminalhack är nu voddler väck och borta igen, datorn ren. *puh* Följde anvisningarna här i tråden)

Ursprungligen av M. Sundbom:

Håller med. Det är kvalitetsfilmerna som är behållningen, liksom med Spotify där det är fantastiskt att kunna botanisera bland äldre musik och musik inom mer udda genrer.

jomenvisst... spotify har ju nästintill INGET att erbjuda om man gillar lite smalare musik t ex elektronisk musik...

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-12-21 12:12

men om man har bio hemma då?

Ursprungligen av thor:

men om man har bio hemma då?

Du menar som Ingemar Bergman? Då blir det problem för man behöver bra kontakter för att få låna hem filmrullarna utan att det kostar skjortan.

Annars om du menar en extra stor tv så är valfriheten större: köp eller hyr i butik eller online, eller ladda hem piratkopior. Voddler försämrar inte möjligheterna, utan utgör ett välkommet komplement enligt mig.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-12-21 20:41

sant så sant,
syftade på den lite större tvn.
kan man få in voddler i plex??

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-12-21 21:01

visslar arkiv x introt

jag kan inte avinstallera voddler genom den voddler tray-ikonen uppe vid min airport ikon, jag kan gå in på admin sen uninstall, skriva in datorns lösenord, men ingenting händer? Hjälp! Vill inte ha möget på min fina dator!

Edit:
En sak jag funderade på var det här med webb-movie-stream. Nu vet jag inte huruvida det är olagligt eller ej att kolla på streamad film på nätet, så någon får rätta mig där, men i vilket fall är utbudet på streamad film på nätet extremt stort, jämfört med detta är voddler skrattretande på nästan alla punkter förutom kvalité och hastighet. Men med det sagt är inte kvaliteten i snitt dålig på webbstream, och jag slipper det där dumma programmet som är segt som attan, plus att jag kan göra andra saker samtidigt på datorn.

Senast redigerat 2009-12-22 14:01

Någon som har samma problem som jag? Någon som har en lösning?

Jag har nu testat Voddler på två olika datorer här hemma. MBPro 13 senaste versionen med 10.6 och Mini senaste versionen med 10.5. Om och om igen så stannar programmet upp efter ett par minuter in på filmen. Kör jag igång samma film igen så får jag glo på reklamen en gång till och sedan stannar spelare igen på samma ställe.

Rätt värdelöst.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-22 23:07

Jag kör Voddler på en Macbook Pro 13" senaste versionen utan problem, kollat igenom flera filmer nu helt problemfritt.

Ursprungligen av Jan Sturestig:

Någon som har samma problem som jag? Någon som har en lösning?

Jag har nu testat Voddler på två olika datorer här hemma. MBPro 13 senaste versionen med 10.6 och Mini senaste versionen med 10.5. Om och om igen så stannar programmet upp efter ett par minuter in på filmen. Kör jag igång samma film igen så får jag glo på reklamen en gång till och sedan stannar spelare igen på samma ställe.

Rätt värdelöst.

Tja!
Undrar om voddler är eklusivt för BBB-kunder just nu, eller måste man vänta på en invite som till spotify?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-12-23 11:17
Ursprungligen av flavor savor:

Tja!
Undrar om voddler är eklusivt för BBB-kunder just nu, eller måste man vänta på en invite som till spotify?

Det är inte exklusivt för BBB-kunder.

Från Voddlers blog:
"In the Holiday spirit we are handing out invites left and right. (Well, really it is in the same order as the queue, but we are handing out a lot of them) And with many people registering at the same time we are taking precautions to guarantee the quality of the service by having a maximal number of registrations a day. When that number is reached we need to close the registration-door – for that day. If you are affected by this we recommend you to retry the next day.

Have a great weekend!"

Invite mania! Voddler

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-26 14:23

Jag la mig vid 11 i förmiddags för att vila ett tag och somnade.
Jag drömde att Voddler endast hade ca 15 gamla svenska filmer
och att hälften var skit och den andra hälften hade jag sett.
Konstig dröm.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-29 19:12

Fick min invite i dag, men efter att ha läst här så kommer jag inte att installera den, dessutom kan jag inte det heller då tanken var att ha voddler i min bärbara, vilken är en PPC så det går inte, precis som med det där andra svenska programmet (som jag glömt namnet på) där man kan se på TV.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-29 19:12

Vet icke om detta redan avhandlats i denna tråden, men märkte idag att om man väljer att uppdatera Voddler så lägger den installationspaketet (som den hämtar själv osv) i /. Varför kan den inte hamna under /Users/User/Download istället kan man undra..

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-12-29 21:31

Utvecklarna av Voddler är uppenbarligen inte vana vid att utveckla för mac.

De mest irrierande sakerna med Voddler just nu:

  • Programmet lägger filer på galna ställen

  • Avinstallationen fungerar dåligt

  • Den använder varningsljudet som "navigationsljud" - varje gång man trycker på en knapp spelas varningsljudet upp. För att inte bli galen blir man tvungen att ställa in varningsljudet till ett icke varnande ljud, men det är ju inte riktigt rätt väg att gå...

  • Ibland verkar det som den cachade filmen blir korrupt och Voddler hänger sig. Det dryga är att om man kör filmen igen så hänger den sig igen på exakt samma ställe... Känns som att den borde haja att filmen är korrupt och ta bort de korrupta sekunderna...

De trevligaste sakerna med Voddler

  • Det är gratis

  • Upplösningen på filmerna är bra

  • Filmerna startar direkt och stannar väldigt sällan upp för att buffra mer film

  • Utbudet är helt ok, även om det inte är perfekt

Jag får problem på min macmini som jag inte får på min macbook, voddler påstår att jag har på en brandvägg, vilket jag inte har

Installerade Voddler och tog bort det efter några dagar. Tyvärr känns det alldeles för dåligt utvecklat och att navigera sig fram med tangentbordet är krånligare än att få använda traditionell muspekare. Att man dessutom inte kan välja bort text är ju bara skamligt.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Installerade Voddler och tog bort det efter några dagar. Tyvärr känns det alldeles för dåligt utvecklat och att navigera sig fram med tangentbordet är krånligare än att få använda traditionell muspekare. Att man dessutom inte kan välja bort text är ju bara skamligt.

Du kanske skulle ha tryckt på "t" en gång?

Bevaka tråden