Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias grymma tajming

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick ett sms för ett par timmar sen om att jag överstigit min månatliga gräns för surf (tethrar iPhonen så det går åt en hel del). Så jag ringer kundtjänst och kollar vad fasen det handlar om, nåt sånt har jag aldrig fått förut trots att jag brukar använda minst en 19 gig per månad. Gränsen som jag varit lyckligt ovetande och oberörd av tidigare ligger nämligen på ynka fem gig, får jag veta.

Det är en lustig tajming i detta. De får för sig att omsätta denna gräns i praktiken först nu, på dagen 18 månader efter att jag köpte min iPhone med... 18 månaders bindningstid. Jag är alltså äntligen fri att byta operatör, och för första gången ger Telia mej ett riktigt bra skäl att göra det. Vilken genialisk strategi.

Blev faktiskt uppringd av en säljare på Telia i december, som skulle ringa upp några dagar senare... men det gjorde de aldrig.

Kan man tolka detta som att Telia faktiskt vill att jag ska byta operatör?

Du är för dyr för dem

De kanske inte "brydde" sig så länge du var bunden till dem? Kanske struntar i det ifall du binder dig igen? Men det finns väl operatörer som har fri surf, så det kanske är bättre att ta någon av dessa.

  • Oregistrerad
  • 2010-01-12 17:41
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Du är för dyr för dem

Precis, 0.3Tbyte data på ett mobilt bredband kostar ju en hel del pengar för Telia Mobil AB som köper trafiken av Telia AB. Interna låtsaspengar men ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-12 20:13
Ursprungligen av studiox:

Precis, 0.3Tbyte data på ett mobilt bredband kostar ju en hel del pengar för Telia Mobil AB som köper trafiken av Telia AB. Interna låtsaspengar men ändå.

Deras nät delägs iofs av Tele2.

Om det inte fanns vissa typer av spärrar på de mobila dataabonnemangen skulle Sveriges mobilnät braka ihop.

Med spärrar går det fortfarande att tillhandahålla bra tillgänglighet och kapacitet i mobilnätet.

Undantag:
Om du vill ha äkta flatrate (fram t o m 1/7 i år), skaffa vårt 4G-abonnemang. Ger dig upp till 50 MBit download. Efter 1/7 är det tak på 30 GByte per månad. Finns inga drivisar för Mac än, men det kommer...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-12 21:30

Du ska vara glad att de upptäckt det först nu. De har snarare råkat vara extremt generösa. Har du haft tethering som din enda uppkoppling? Förstår inte hur man kan komma upp i såna siffror annars.

  • Oregistrerad
  • 2010-01-12 22:09
Ursprungligen av zappee:

Deras nät delägs iofs av Tele2.

Så du menar att Tele2 kommer betala hälften av dom där 0.3 Tbyte eller vad ?

Har fått samma meddelande som tbruce. Har haft väldigt trevliga månader tillsammans m. Telia annars. Hoppas det inte blir retroaktiv betalning. Det skulle bli, ehh.. "dyrt". 20Gb är snabbt ihop-surfat.

Det kostar inget extra alls, bara bandbredden som minskas. Finns alltså heller inget som kan tas ut retroaktivt. Och ja, den senaste tiden har jag använt tethringen som min huvuduppkoppling, och jag delar dessutom med mej till sambon, så det blir ju en del data. Det har funkat "tillräckligt" bra med tanke på att jag redan betalar för det, men får nog överväga att skaffa nåt annat istället... hm.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Har fått samma meddelande som tbruce. Har haft väldigt trevliga månader tillsammans m. Telia annars. Hoppas det inte blir retroaktiv betalning. Det skulle bli, ehh.. "dyrt". 20Gb är snabbt ihop-surfat.

Lustigt att du fått detta meddelande nu också, de har väl börjat omsätta detta i praktiken sen årsskiftet eller nåt isf. Iofs kan jag inte märka att det är nån vansinning skillnad mot innan, lite segare går det men bredbandskollen säger att jag har 0,25 mbps...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-12 23:15
Ursprungligen av studiox:

Så du menar att Tele2 kommer betala hälften av dom där 0.3 Tbyte eller vad ?

Vad skulle 20GB kosta?

Ursprungligen av sodemus:

Vad skulle 20GB kosta?

15,- per påbörjad megabyte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-12 23:38
Ursprungligen av Snabeldrake:

15,- per påbörjad megabyte.

Uääääk!

Håller tummarna för att "retroaktiv" inte ingår i Telias ordförråd.

Ursprungligen av Snabeldrake:

15,- per påbörjad megabyte.

Nja, är det inte en "spärr" på max 9:- /dag? Så gör du av med ca 20GB/månad och surfar ungefär lika mycket varje dag har du gjort av med det på ca 3-4 dagar. Vilket innebär att det är 26-27 dagar kvar x 9 = 234 - 243:-

Eller tänker jag fel?

Ursprungligen av tobias.flood:

Nja, är det inte en "spärr" på max 9:- /dag? Så gör du av med ca 20GB/månad och surfar ungefär lika mycket varje dag har du gjort av med det på ca 3-4 dagar. Vilket innebär att det är 26-27 dagar kvar x 9 = 234 - 243:-

Eller tänker jag fel?

Beror på vilket dataavtal du har på ditt abonnemang. Max 9:-/dygn är det förvalda avtalet på alla nya abonnemang. Man kan förändra dataavtalet så att du betalar för obegränsad volym och får dessutom högre bandbredd på din uppkoppling.

Spärrarna som finns på Telias abonnemang innebär att Telia har rätt att begränsa tillgänglig bandbredd på abonnemangen, inte mängden total datatrafik.

Byt operatör.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2010-01-12 23:02

Telia har idiotiska datamängdsgränser!
Detta har behandlats i "Fråga Telia"-tråden, där dom säger att 99,99% av alla företagsanvändare med iPhone aldrig behöver mer än 1 GB surf per månad (vilket alltså är gränsen för det dyra företagsabonnemanget med "flatrate")...

Läs mer här: http://www.99.se/operatoerer-abonnemang/270397-fraga-telia-3.html#post1849821

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-13 11:17

Det verkar mer rimligt.

1
Bevaka tråden