Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försäkring till Powerbook

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ju mer jag fäster mig vid min PB12" desto hemskare ter sig tanken på att få den stulen eller tappad.

Min hemförsäkring (Trygg Hansa) täcker bara stöld för ett värde upp till 15 000 och en extra datorförsäkring får tydligen inte tecknas förrän efter ett år med hemförsäkringen.

Hur försäkrar ni era juveler? Jag vill ha en försäkring som täcker stöld både i hemmet och utanför samt alla tänkbara skador, både självförvållade och byggfel.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-05-15 13:42

Förtydligande: I hemmet täcker trygghansas hemförsäkring fulla värdet. Utanför hemmet ersätts stöldbegärlig egendom upp till 10000kr under förutsättning att man har tecknat hemplus.

A

• Medlem
  • 2003-05-15 13:54

Vad innebär det att ett försäkringsbolag "täcker fulla värdet i hemmet"? Är det drulleförsäkring?
Och vad händer om skadan sker utanför hemmet?
Helt enkelt, ... hur bär man sig åt att totalförsäkra sin PowerBook?

Tack, Anden. Så var det.

3OPAH: Precis vad jag undrar.
Upplys oss.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-05-15 16:17

Fulla värdet innebär i försäkringssammanhang aktuellt marknadsvärde. Vill man försäkra sin dator över de 10000kr som ingår i hemplusförsäkringen krävs en specialförsäkring. Till PB12 med ett värde på ca 20000kr hamnar premien på 1200- 1400kr per år, dvs ca 100kr per mån. Kravet är dock fortfarande att man haft försäkring i ett år innan man kan teckna denna försäkring.
Hemplustillägget är det samma som "drulleförsäkring", detta innebär att om man t.ex. drar ner datorn i golvet kan man få ersättning via denna upp till ett värde på 35000kr per skadetillfälle. Detta mot självrisk naturligtvis. TH:s grundsjälvrisk är 1000kr om man inte själv valt en annan.

Anden: Vet du om kravet på ett års klientskap gäller även för andra försäkringsbolag? Det måste ju vara möjligt att försäkra sin dator trots att man är relativt färsk i försäkringssvängen.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-05-15 21:51

Jag tror att de flesta har ett krav på att man varit kund ett tag. Det är en service till befintliga kunder. Du får helt enkelt ringa runt och kolla...

A

• Oregistrerad
  • 2003-05-23 13:55

Det bästa är att ta kontakt med sitt försäkringsbolag och ställa frågan direkt. "Jag har en ny bärbar dator och vill ha den försäkrad mot allt. Vad ingår i min nuvarande försäkring? Behöver jag skaffa något tillägg?"

Jag mailade i några omgångar mitt bolag, IF, och har nu en tilläggsförsäkring på 500:- per år som täcker stöld utanför hemmet (och landet) och skador genom olyckshändelser.

Genom lite intelligent ställda frågor angående vilka möjliga scenarion man vill skydda sig mot så har man sen dessutom skriftligt på att försäkringen täcker det. Det minskar radikalt risken att de kan tolka sina bestämmelser till din nackdel, om det händer nåt.

Detta gäller alltså för en dator jag köpt privat.

/c

1
Bevaka tråden