• Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-01-21 22:30

Ja som rubriken säger så gör Mozilla en ganska stor grej av att Firefox har blivit bättre när det gäller JavaScript-prestandan.

Man skriver stolt på sin hemsida "Firefox 3 - 3,198 ms , Firefox 3.5 - 1,188 ms, Firefox 3.6 - 995 ms!

Då blev man nyfiken och eftersom de hänvisar siffrorna till SunSpider-testet så körde jag igång det själv. Mitt resultat blev inte 995 ms. Det blev 802.2ms. Det betyder iofs bara att min iMac är snabbare än deras Windows 7 dator som de använt i sina test.

Eftersom Mozilla gör en ganska stor grej av denna makalösa utveckling av prestandan i JavaScript-motorn så måste ju 802.2 ms vara en rätt hyffsad siffra som bör stå sig bra i konkurrensen. Öm... nej. Safari på min dator ger siffran 385 ms. Herre gud i himlen!? Hur vågar Mozilla ens berätta hur enormt "slö" deras JavaScript-motor är? Hur kan man utveckla något och sen vara nöjd med det när skillnaden är så stor. Hur länge har denna version av Safari funnits ute?

Okej... det finns säkert lite fler faktorer att ta hänsyn till för att få fram den verkliga prestandan i en webbläsare. Men för helskotta, ger man sig in i leken med att marknadsföra prestandan med SunSpider så borde kanske inte skillnaden vara så stor till konkurrenterna? Eller?