Skrevs ursprungligen av Randall
Här kommer en enkel förklaring angående begreppet 802.1b:
Enkel men en smula felaktig.
Standarderna heter 802.11a, 802.11b. Som du påpekar så är 802.11a snabbare än b (11mbit/s för 802.11b och 54mbit/s för 802.11a) vilket stämmer, men den största anledningen att a är mindre användbart är att det dels är inkompatibelt med 802.11b och 802.11g och dels för att det kräver tillstånd från Post&Telestyrelsen för att få användas utomhos på grund av risken att störa bland annat eventuella närliggande radaranläggningar.
802.11a är i sig ingen usel standard om man ser till prestanda och räckvidd. Den är inte långt efter 802.11g men jag tror inte att Sverige och övriga Europa blir någon större marknad för 802.11a utan den finns med all säkerhet i USA.
802.11g är ännu ingen standard om man ska gå efter regelboken. De produkter som finns på marknaden idag, bland annat Apples Airport Extreme, är baserade på ett antal utkast till en standard som kommer att kallas 802.11g när den är klar, troligen under sommaren. Det finns vissa problem med kompatibliteten mellan olika 802.11g-produkter. Kör man enbart med Apples produkter fungerar det bra men försöker man exempelvis använda Apples klientkort med en basstation från Linksys blir räckvidden usel (jag gjorde ett större test av detta i Datormagazin för några nummer sedan). J
Jag kör hemma med Airport Extreme-kort i min PB12 och en basstation från Buffalo och de fungerar kanonbra tillsammans, men det innebär inte att man kan ta vilken tillverkares grejjer som helst och bara para ihop förrän standarden är 100% spikad.
Problemet med räckvidd mellan klient och basstation finner jag ofta beror på tre saker
1. antennen i klienten
2. basstationens placering
3. basstationens konstruktion
Vissa Powerbooks är kända för att ha sämre mottagning än andra. En god vän har en gammal Lombard och den har nästan dubbelt så bra mottagning jämfört med hans avsevärt modernare Tibook. Detta beror på datorns hölje och placeringen av antennen.
Basstationens placering är viktigare än man tror. 802.11-standarderna bygger på radiovågor och radiovågor studsar gärna mot tjocka väggar och liknande. Bor man i en lägenhet med tjocka betongväggar kan det vara en god ide att antingen placera basstationen där man oftast befinner sig med datorn eller placera basstationen mitt i hemmet så högt upp som möjligt. Jag har en trävilla och har basstationen på andra våningen placerad mitt i huset vilket ger mig en räckvidd som går långt utanför tomtgränsen.
Basstationens antenn är superviktig den med. Det är enkelt att bygga små och slimmade och snygga basstationer men man glömmer lätt att den där fula antennen fyller en funktion.