Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple stämmer HTC

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 15:43

Appleinsider skriver att Apple stämmer HTC för patentintrång(?).

"We can sit by and watch competitors steal our patented inventions, or we can do something about it. We've decided to do something about it," said Apple co-founder Steve Jobs. "We think competition is healthy, but competitors should create their own original technology, not steal ours."

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-02 15:53

Jag tror Apple börjar känna konkurrenstrycket. Vi får se hur det hur slutar. Förmodligen stämmer HTC Apple och många månader (eller år) senare enas de utanför rätten.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X;:

Jag tror Apple börjar känna konkurrenstrycket. Vi får se hur det hur slutar. Förmodligen stämmer HTC Apple och många månader (eller år) senare enas de utanför rätten.

//Rob

Inte bara en fråga om att känna konkurrenstrycket. Man måste skydda sina patent annars så förfaller patenten.

Det lär ta några år innan allt är löst.

Ursprungligen av BlackSmp:

Inte bara en fråga om att känna konkurrenstrycket. Man måste skydda sina patent annars så förfaller patenten.

Det lär ta några år innan allt är löst.

Efter att läst lite exempel så skulle jag gärna se att de patenten förfaller.
Apple sues HTC for infringing 20 iPhone patents -- Engadget

Kämpa mot konkurrensen genom att göra bättre produkter, som ni brukade Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-02 20:16
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Efter att läst lite exempel så skulle jag gärna se att de patenten förfaller.
Apple sues HTC for infringing 20 iPhone patents -- Engadget

Kämpa mot konkurrensen genom att göra bättre produkter, som ni brukade Apple.

Gruber är på samma spår. Apple tror jag stämmer sällan andra förutom när Apple stämms först. Jag tror Apple känner trycket och vill behålla försprånget. Rätt dåligt av Apple men gjort är gjort.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 23:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Man måste skydda sina patent annars så förfaller patenten.

Inte alls!

Detta resonemang gäller varumärken (trade marks). Inte patent.

Vad ska HTC stämma från Apple

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-02 19:03

Borde inte denna ligga under Nyheter/Notiser iPhone?

Ledsen Apple, älskar min iPhone (förutom att den strular just nu), och min Macbook. Och fortsätter ni göra sådana produkter kommer jag köpa dem så länga inga bättre alternativ finns. Men fan, konkurrera genom schyssta ärliga medel; bättre produkter! Vad är detta? En motstämning mot Nokia kan jag förstå, men att stämma HTC med patent som “Unlocking A Device By Performing Gestures On An Unlock Image”; kom igen!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-02 20:38
Ursprungligen av Leftrustle:

Ledsen Apple, älskar min iPhone (förutom att den strular just nu), och min Macbook. Och fortsätter ni göra sådana produkter kommer jag köpa dem så länga inga bättre alternativ finns. Men fan, konkurrera genom schyssta ärliga medel; bättre produkter! Vad är detta? En motstämning mot Nokia kan jag förstå, men att stämma HTC med patent som “Unlocking A Device By Performing Gestures On An Unlock Image”; kom igen!

Håller med dig. Jag tror detta kan bli en lång utdragen soppa. Vem har patentet på "Powering on a device using a powerbutton" ?

Jag har själv patent på "double clicking on folder opens it" - både MS och Apple har köpt licens och i morgon ska jag köpa PayPal. Kontant.

Ursprungligen av Jetwash:

Håller med dig. Jag tror detta kan bli en lång utdragen soppa. Vem har patentet på "Powering on a device using a powerbutton" ?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-03-03 07:36
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har själv patent på "double clicking on folder opens it" - både MS och Apple har köpt licens och i morgon ska jag köpa PayPal. Kontant.

Då får du betala mig en slant för jag har patent på "Purchasing things with cash"...;)

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-03-03 08:32
Ursprungligen av Leftrustle:

Ledsen Apple, älskar min iPhone (förutom att den strular just nu), och min Macbook. Och fortsätter ni göra sådana produkter kommer jag köpa dem så länga inga bättre alternativ finns. Men fan, konkurrera genom schyssta ärliga medel; bättre produkter! Vad är detta? En motstämning mot Nokia kan jag förstå, men att stämma HTC med patent som “Unlocking A Device By Performing Gestures On An Unlock Image”; kom igen!

Jag är HELT enig. Jag gillar min MBP och min HTC Hero. Efter att ha detta gillar jag den lite mer.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-03 21:40
Ursprungligen av Leftrustle:

Ledsen Apple, älskar min iPhone (förutom att den strular just nu), och min Macbook. Och fortsätter ni göra sådana produkter kommer jag köpa dem så länga inga bättre alternativ finns. Men fan, konkurrera genom schyssta ärliga medel; bättre produkter! Vad är detta? En motstämning mot Nokia kan jag förstå, men att stämma HTC med patent som “Unlocking A Device By Performing Gestures On An Unlock Image”; kom igen!

Nu tror jag nog där är lite mer bakom “Unlocking A Device By Performing Gestures On An Unlock Image”, det är nog inte så generellt som man kan tro.

Den nya moralen:

Sno musik.
Sno filmer.
Sno program.
Sno patent.

Allt ditt är mitt.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-03-03 22:16
Ursprungligen av Saffran:

Den nya moralen:

Sno musik.
Sno filmer.
Sno program.
Sno patent.

Allt ditt är mitt.

Vad är det för nytt med den moralen? Att den omfattar fler nu än förr, möjligen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 08:50

Men om man bortser från att det känns lite oskönt så undrar jag: Ska inte HTC betala för att använda sig av dessa funktioner som Apple har patent på? Har inte HTC gjort fel helt enkelt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 09:22
Ursprungligen av acke:

Men om man bortser från att det känns lite oskönt så undrar jag: Ska inte HTC betala för att använda sig av dessa funktioner som Apple har patent på? Har inte HTC gjort fel helt enkelt?

Patent är statligt sanktionerade monopol som delas ut till storföretag (enskilda kan få patent men har inte samma möjligheter att använda dem).

Jag vill hellre ha en marknad med fri konkurrens utan monopol.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 09:49
Ursprungligen av pesc:

Patent är statligt sanktionerade monopol som delas ut till storföretag (enskilda kan få patent men har inte samma möjligheter att använda dem).

Jag vill hellre ha en marknad med fri konkurrens utan monopol.

Tack, då vet jag vart du står i frågan. Men hur står det till rent lagligt och i det här fallet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 10:18
Ursprungligen av acke:

Tack, då vet jag vart du står i frågan. Men hur står det till rent lagligt och i det här fallet?

Bra, vi lämnar etik och moral (vem har "fel") och tittar på det lagliga spelet.

Som sagt, har man ett patent (som är ganska lätt att få) kan man stämma. Huruvida man får framgång är en helt annan sak, och avgörs (slutligen) av domstol.

Patenttvister är segdragna och mycket kostsamma och i praktiken leder dessa till förlikning, dvs att parterna kommer överens utanför rätten. Har man uthållighet och en stor kassa (som Apple) är det en fördel. Motståndaren (HTC) kan komma med motstämningar över egna patent och/eller försöka få Apples patent ogiltigförklarade genom att peka på prior art. Sånt här kan ta år.

Jag tror att Apple har (åtminstone) två saker i kikaren här:

1) Nokia och Apple är i en patent-tvist. Båda parterna har anmält varandra till ITC och bett dem förbjuda importen av motståndarens telefoner i USA till tvisten är uppklarad. Apple har här en risk att iPhone (och Nokia-telefoner) försvinner från den Amerikanska marknaden. De vill nu inte lämna marknaden fri för Android, så genom att anmäla HTC till ITC så vill de pressa ITC att även ta bort Android-telefonerna om de skulle få för sig att hindra iPhone. En gardering, alltså.

2) FUD. Det finns en stor mängd mindre tillverkare av telefoner som använder Android. Genom att stämma HTC berättar Apple att det kan bli kostsamt att försöka komma in på den Amerikanska marknaden och att de bör hålla sig borta.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-03-03 09:40
Ursprungligen av acke:

Men om man bortser från att det känns lite oskönt så undrar jag: Ska inte HTC betala för att använda sig av dessa funktioner som Apple har patent på? Har inte HTC gjort fel helt enkelt?

Är det inte google som isåfall gjort fel? Sen måste jag säja att jag skulle gå med på om Apple stämde typ HiPhone, MyPhone, aPhone och liknande rip-offs, där är det ju råplagiat.
HTC Hero känns rätt olik en iPhone, även om en hel del saker är lika till funktion - men det gäller ju en hel drös med tillverkare; LG, Samsung, SonyEricsson...
"Liknande" är ju inte "Likadan" per definition.

Jag minns (vagt, men ändå) Apple/MS stämningshistorien som efter ett antal år väl utmynnade i nån förlikning som inte nån var nöjd med...
Min slutsats av det är att man inte vinner något genom att stämma, utan (som i ovanstående fall) genom att ha bäst produkt (apple) / bäst licensiering (ms).
Det är ju de sakerna som gjort att Apple och MS överlevde - inte resultatet av nån stämning.

Sen undrar jag lite över det som nån skrev tidigare; Apple stämmer INTE google eftersom android inte är en "komplett" produkt, utan hårdvara behövs också - alltså tar man HTC. Men om man då jämför med stämningen mot MS - borde inte Apple då stämt typ HP eller Dell eller de som ser till att Windows blir en "komplett" produkt?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-03 09:03

Apple är rädda att iPhone försäljningen kommer att minska och HTC kommer att ta marknadsandelar från iPhone. Det kan låta konstigt men jag tror Apple räknade med att iphonen kommer att öka något år till innan konkurrensen kommer ikapp men sen HTC började göra Nexus One så tror jag Apple har fått det svårare speciellt när iPhone säljs låst och slåss med dåligt image över app store och AT&T.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 10:07

Lagligt har Apple rätt att hävda att andra gör intrång i deras patent.
Problemet med USA är att det är FÖR enkelt att få patent enligt "first to file" istället för som det är i Sverige "first to invent". Det gör att det finns massa patent som är för suddiga i kanterna, vilket i sin tur gör att stora bolag kan få patent som kan låsa in andra tillverkare på ett "trist" sätt.

-.Men lagligt är det, USA är tydliga på den punkten, dom har rätt att stämma - men det avgörs i rätten, inte i patentet.

I USA kan man ju t.o.m. patentera DNA. Det säger ju allt. Helt rubbat och extremt dekadent - hela iden med patent har därmed förfallit till absurditet. Snart kan man säkert patentera grundämnen också. Eller planeter. Alltså - att man kan patentera en handrörelse i detta sjuka land är inte det värsta enligt mig. EU verkar i alla fall ha en betydligt sundare inställning till patent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 10:42

Engadget har en genomgång av patenten med länkar till patent-texten.

Apple vs HTC: a patent breakdown - Engadget

Jag tänker inte gå in så mycket på just vilka patent som Apple anser att HTC inkräktar, bara att det verkar som att Apple är rädda för konkurrens, och försöker göra allt dom kan för att ha ensamrätt på smartphone marknaden.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-03 12:15

Jag tycker inte att det är konstigt att Apple vill försvara sina patent.
Utan iPhone hade det inte funnits någon HTC- eller Googletelefon. Då hade det fortafarnde varit modernt att sitta och trycka med en pinne på en Sony Ericsson från prekambrium.

Ursprungligen av Konrad:

Jag tycker inte att det är konstigt att Apple vill försvara sina patent.
Utan iPhone hade det inte funnits någon HTC- eller Googletelefon. Då hade det fortafarnde varit modernt att sitta och trycka med en pinne på en Sony Ericsson från prekambrium.

HTC fanns långt innan iPhone släpptes.

Ursprungligen av Konrad:

Jag tycker inte att det är konstigt att Apple vill försvara sina patent.
Utan iPhone hade det inte funnits någon HTC- eller Googletelefon. Då hade det fortafarnde varit modernt att sitta och trycka med en pinne på en Sony Ericsson från prekambrium.

Nu pratar du som om Apple har uppfunnit hjulet.

Tror du inte att massor av företag har forskat om hur man kan slippa den där pinnen som man tappar bort hela tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-03 12:49
Ursprungligen av Patrik D:

Nu pratar du som om Apple har uppfunnit hjulet.

Tror du inte att massor av företag har forskat om hur man kan slippa den där pinnen som man tappar bort hela tiden.

Det tror jag säkert, men Apple hann först.

Bevaka tråden