Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska Apple ha Bluray i kommande Macar?

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-01 08:03
Ursprungligen av PeeMaN:

Blir svårt att släppa nya macar som ska ta apple till "the next step" utan att implementera Blu-Ray vilket de uppenbarligen inte planeras.

Blu-ray kommer att vara en passus i historien, det är dyrt, inlåst, har regionhantering och det är fysiskt. Framtiden är nedladdning/streaming.

Ska Apple ha Bluray i kommande Macar?

Blir svårt att släppa nya macar som ska ta apple till "the next step" utan att implementera Blu-Ray vilket de uppenbarligen inte planeras.

Ursprungligen av PeeMaN:

Blir svårt att släppa nya macar som ska ta apple till "the next step" utan att implementera Blu-Ray vilket de uppenbarligen inte planeras.

Bluray är absolut inte det "the next step". Bluray har inte slagit som man hoppats på, tyvärr.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-01-31 17:14
Ursprungligen av PeeMaN:

Blir svårt att släppa nya macar som ska ta apple till "the next step" utan att implementera Blu-Ray vilket de uppenbarligen inte planeras.

Varför allt detta tjat om Blue Ray? Jag fattar inte.

Är det inte rena stenåldern att lagra data på fysiska plastskivor? Sist jag gjorde det var någon gång på 1900-talet.

Blue Ray (dvs att lagra film/data på plastskivor) är förlegad teknik som inte har framtiden för sig. Film kommer i framtiden strömmas via nätet, så enkelt är det.

Kasta ut den optiska enheten i alla Macar och fyll ut med batteri istället. Den lilla minoritet som vill envisas med CD/DVD/Blue Ray kan köpa en USB-enhet att koppla in vid behov. Precis som när den första iMacen saknade diskettstation. Det är dags att lämna stenålderstänket med små plastskivor bakom oss. Jag hoppas att Steve & Apple tänker likadant.

Ursprungligen av MatsOlov:

Blu-ray kommer att vara en passus i historien, det är dyrt, inlåst, har regionhantering och det är fysiskt. Framtiden är nedladdning/streaming.

Det är möjligt att nedladdning/streaming är framtiden, men om jag vill kunna se HD-filmer idag, eller det närmaste året, eller de närmaste 5 åren, på min Mac. I Sverige. Hur gör jag då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 16:59

Jag tycker det är bra att Apple håller sig ifrån denna soppa. Ännu bättre vore det om de tog bort DVD-läsaren också. Den enda gången jag använder mig av den är när jag installerar nya OS X-versioner. Kanske skulle man kunna tänka sig ett annat distributionssätt av dessa...

Jag känner även jag att den enda gången jag använder optiska enheten är vid installation av osx, knappt det! Använder det på imac'n sen lägger jag över installationen på minneskort och installerar familj licensen på resterande datorer, känns som om det går fortare!
Skulle jag nu bränna skivor så har jag ju mina gamla datorer alt. extern brännare.

Apple ta bort optiska enheten och ge mig mer batteri tid!

Jag vill inte ha någon jävla EXTERN blu-ray spelare OCH en macmini. Jag har ju skrotat min dvd och min digital-box för att slippa ha en massa olika apparater. Hade ersatt minin med en ATV om den inte saknat vissa vitala saker och om det gått att hyra film på svenska ITMS. I mina ögon är enda anledningen till att Apple inte implementerar Blur-ray i sina datorer rätt enkel. De vill inte ha något som konkurrerar med deras högupplösta ITMS-filmer. För enda sättet att se på HD i en mac idag är antingen genom illegal fildelning eller genom ITMS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 11:26

Jag tycker Blu Ray är utmärkt att hyra. Skulle gärna se att nästa MBP har BR och en Display port som kan skicka ljud. Här har Apple bestämt sig och då är det sanningen för macheads och det försvaras in i det sista. Väldigt konstigt eftersom vi inte ens har iTunes store för filmer i Sverige. Jag vill inte ha en stor spelare som står på golvet under min TV som samlar damm alla de dagar jag inte hyr film. Jag vill med en kabel koppla in min dator in i min TV, det som Windows-användare gjort i evigheter.

De kan däremot få erbjuda en MacBook Pro utan optisk läsare och smälla in mer batteri där.

Ursprungligen av acke:

Jag tycker Blu Ray är utmärkt att hyra. Skulle gärna se att nästa MBP har BR och en Display port som kan skicka ljud. Här har Apple bestämt sig och då är det sanningen för macheads och det försvaras in i det sista. Väldigt konstigt eftersom vi inte ens har iTunes store för filmer i Sverige. Jag vill inte ha en stor spelare som står på golvet under min TV som samlar damm alla de dagar jag inte hyr film. Jag vill med en kabel koppla in min dator in i min TV, det som Windows-användare gjort i evigheter.

De kan däremot få erbjuda en MacBook Pro utan optisk läsare och smälla in mer batteri där.

Håller med till 100%.

Jag förstår logiken bakom många tunga aktörers svala intresse för Blu-Ray. Jag förstår också deras svala intresse för floppydiskar, zip-drives och banankontakter. Detta hade jag också förstått även om jag aldrig sett en Mac i hela mitt liv. Man behöver inte vara Machead för att dra vissa slutsatser av industristandarder och göra framtidsprognoser.
När man ibland håller med Apple i vissa tekniska spörsmål så blir man genast anklagad för att vara Machead. Det påminner om när man kritiserar Israels utrikespolitik och blir anklagad för antisemitism. :-D.
Det är liksom så sanslöst ytligt att jag inte fattar att jag över huvud taget orkar skriva...t.ex. detta...

Ni som köpt in er på Blu-Ray - satsat på formatet - ska inte bli arga på oss som sågar formatet - vi är bara budbärare och spekulerare som alla andra. Njut extra mycket istället för era spenderade tusenlapppar :-D. Ty snart är det över. Och...det är inte vårat fel - vi budbärare - att formatet snart är stendött. Sorry. Shit happens. Ta det som män (och kvinnor). :-D. Blu-Ray försvinner ju inte imorgon - dödskampen pågår säkert i fem år. Det börjar med att ett stort Hollywood-bolag skickar ut en pressrelease att dom inte längre släpper nya titlar på Blu-Ray. Detta pressmedelande kommer om ca. 3 år. Kanske tidigare.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-03 13:09
Ursprungligen av Zimmerman:

Det börjar med att ett stort Hollywood-bolag skickar ut en pressrelease att dom inte längre släpper nya titlar på Blu-Ray. Detta pressmedelande kommer om ca. 3 år. Kanske tidigare.

Hur tror du de kommer distribuera HD-material istället?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 15:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag förstår logiken bakom många tunga aktörers svala intresse för Blu-Ray. Jag förstår också deras svala intresse för floppydiskar, zip-drives och banankontakter. Detta hade jag också förstått även om jag aldrig sett en Mac i hela mitt liv. Man behöver inte vara Machead för att dra vissa slutsatser av industristandarder och göra framtidsprognoser.
När man ibland håller med Apple i vissa tekniska spörsmål så blir man genast anklagad för att vara Machead. Det påminner om när man kritiserar Israels utrikespolitik och blir anklagad för antisemitism. :-D.
Det är liksom så sanslöst ytligt att jag inte fattar att jag över huvud taget orkar skriva...t.ex. detta...

Ni som köpt in er på Blu-Ray - satsat på formatet - ska inte bli arga på oss som sågar formatet - vi är bara budbärare och spekulerare som alla andra. Njut extra mycket istället för era spenderade tusenlapppar :-D. Ty snart är det över. Och...det är inte vårat fel - vi budbärare - att formatet snart är stendött. Sorry. Shit happens. Ta det som män (och kvinnor). :-D. Blu-Ray försvinner ju inte imorgon - dödskampen pågår säkert i fem år. Det börjar med att ett stort Hollywood-bolag skickar ut en pressrelease att dom inte längre släpper nya titlar på Blu-Ray. Detta pressmedelande kommer om ca. 3 år. Kanske tidigare.

Alltså, jag vill inte ha Blu-Ray i sig. Köper aldrig DVD eller Blu-Ray för att jag tittar på en film max 2 ggr. Men så länge vi inte har möjlighet till att hyra filmer från iTunes Store, vem vet när det kommer, så tycker jag att det är ett bra alternativ.
Folk som ligger på den yttersta framkanten teknikmässigt måste förstå att det finns folk som vill ha Blu-Ray i sin dator. Speciellt om det nu redan ska sitta en optisk drive där.

Hur tittar du på filmer hemma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-04 12:34

Alltså är inte själva grundfrågan varför Apple inte sätter in Blu-rayspelare istället för de antika varianterna CD och DVD i sina datorer? När det nu ändå sitter en optisk enhet i burkarna, varför inte välja det bästa alternativet?

Vad det gäller streaming så kommer inte nätet inom överskådlig framtid att ha kapacitet för att skicka högupplöst material, dvs 1080p24. medelbitraten för Blu-ray är ca 38 Mbit/s, vem kan i ärlighetens namn säga att deras internetleverantör leverererar detta kontinuerligt? Och var någonstans kan jag hitta strömmande HD-video som verkligen funkar? Det kommer dröja säkert tio år innan vi har denna typ av uppkopplingar. Om ens då. Det räcker med att kolla på en vanlig streamingsajt för att inse att det hackar, buffras och fryser titt som tätt, och då pratar vi ändå bara om en bråkdel av bitraten jag nämner ovan.

Ett annat och värre problem med att Apple envisas med att inte sätta in Blu-ray i t ex sina bärbara burkar är för oss som faktiskt köper en film då och då och vill kunna kolla på den även på datorn. Jag har inte köpt något annat än Blu-rayskivor de senaste åren, känns tämligen fånigt att köpa något på DVD med tanke på den gigantiska kvalitetsskillnaden.

Och har någon här lyckats få igång en fungerande streaming på ett tåg eller ett flygplan? Ladda ned innan säger någon då, ja - och hur kul är det att ladda ned 25 GB ens om man som undertecknad har 100 Mbit hos BBB. Det har ju aldrig hänt att uppkopplingen närmar sig mer än max hälften av den teoretiska hastigheten som leverantören uppger. Och hur håller Atlantlinan om stora delar av Sveriges befolkning skulle vilja kolla på streamat material från t ex USA? Redan idag finns stora kapacitetsbrister, och leverantörerna håller inte jämna steg med den växande skaran internetsurfare - långt ifrån.

Någon föreslog ovan att man skulle kunna välja om man vill ha en optisk enhet eller ej - och det är väl en alldeles strålande idé. Då blir alla glada och nöjda. Men CD och DVD som enda optiskt alternativ känns mer än lovligt överspelat och omodernt. Lite som disketter, faktiskt.

För övrigt så sitter Apple sedan länge i styrelsen för BDA (Blu-ray disc association), så jag har lite svårt att förstå diskussionen om att Apple inte stödjer formatet som sådant…

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-04 13:54

Apple drar sig ifrån fysiska medier. Det är det det handlar om. I Apples värld är allt utanför USA en hobby, och i USA har du iTunes med alla de köp / uthyrningstjänster som finns där, även av HD, dock ej full HD.

Titta på Blu-Ray HD i bärbar? Snacka om att elda för kråkorna. :-D.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-04 14:39
Ursprungligen av Zimmerman:

Titta på Blu-Ray HD i bärbar? Snacka om att elda för kråkorna. :-D.

Nu var det väl inte för att få den fina upplösningen/upplevelsen av BlueRay den skulle köras i en bärbar.... utan för att BlueRay-skivorna redan hade inhandlats för att köras i hemmaanläggningen, och ändå kunna se dem i sin bärbara utan att behöva köpa filmen en gång till, då på DVD, enbart för den bärbaras skull.
Rippa går ju, men det tar också rätt bra med tid...

Ursprungligen av kenjon:

Nu var det väl inte för att få den fina upplösningen/upplevelsen av BlueRay den skulle köras i en bärbar.... utan för att BlueRay-skivorna redan hade inhandlats för att köras i hemmaanläggningen, och ändå kunna se dem i sin bärbara utan att behöva köpa filmen en gång till, då på DVD, enbart för den bärbaras skull.
Rippa går ju, men det tar också rätt bra med tid...

Och om man vill rippa den så kan det ju underlätta att ha en läsare i datorn...

Mycket tyder på att Blu-ray kommer till Mac, men vissa saker måste fixas (det är tydligen bara Apple som vet vad som måste fixas). De senaste iMacarna skulle ha haft Blu-ray, men något hände och Apple drog in dem. Det var tänkt att iMacarna skulle vara bland de första macar med Blu-ray, övriga skulle få det också senare.

Till dem som är mot Blu-ray: Det finns inget lämpligt medium än, för att distribuera HD-filmer (20-50 GB beroende på längd och kvalitet). När ett lämpligt medium kommer blir det digitala blu-ray formatet (MPEG 4) kvar men skivan försvinner…. SD och CF minnes kort börjar nu få den kapacitet som krävs men kostar för mycket i förhållandet till skivan.

Jag misstänker att du har rätt, men...är detta officiell information från Apple? Dom brukar ju inte uttala sig. Eller är det bara den gamla vanliga ryktesfloran på Internet?

Ursprungligen av The Real Viking:

Mycket tyder på att Blu-ray kommer till Mac, men vissa saker måste fixas (det är tydligen bara Apple som vet vad som måste fixas). De senaste iMacarna skulle ha haft Blu-ray, men något hände och Apple drog in dem. Det var tänkt att iMacarna skulle vara bland de första macar med Blu-ray, övriga skulle få det också senare.

Ursprungligen av The Real Viking:

Mycket tyder på att Blu-ray kommer till Mac, men vissa saker måste fixas (det är tydligen bara Apple som vet vad som måste fixas). De senaste iMacarna skulle ha haft Blu-ray, men något hände och Apple drog in dem. Det var tänkt att iMacarna skulle vara bland de första macar med Blu-ray, övriga skulle få det också senare.

Har du någon källa till det där?

Det enda "officiella" uttalandet Apple gjort om Blu-ray är väl när Steve Jobs kallade Blu-ray för "a bag of hurt".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du någon källa till det där?

Det enda "officiella" uttalandet Apple gjort om Blu-ray är väl när Steve Jobs kallade Blu-ray för "a bag of hurt".

Det är min slutsats av det jag har läst på internet. Steve har slutat säga "a bag of hurt", licens problemet är löst – det är något annat som hindrar dem från att leverera Blu-Ray och det är det jag försöker lista ut.

De senaste iMacarna som skulle ha haft Blu-Ray var långt efter han sa "a bag of hurt".

Stödet för HDCP är ett försmak av kommande Blu-Ray stöd, eftersom det är ett krav i licensfrågan att HDCP måste finnas. Vi har haft macar som kan visa DVD filmer på digitala skärmar (via ADC och DVI) utan HDCP.

Källor:
"As for Apple's other Mac lines, the report claims that Apple has also prepared a mini DisplayPort-to-HDMI adapter capable of carrying both video and audio. The adapter reportedly had been scheduled to ship with Apple's most recent iMac revision alongside Blu-ray drives, but was scrapped as part of the decision to not include Blu-ray compatibility.", MacRumors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-04 18:10
Ursprungligen av kenjon:

Nu var det väl inte för att få den fina upplösningen/upplevelsen av BlueRay den skulle köras i en bärbar.... utan för att BlueRay-skivorna redan hade inhandlats för att köras i hemmaanläggningen, och ändå kunna se dem i sin bärbara utan att behöva köpa filmen en gång till, då på DVD, enbart för den bärbaras skull.
Rippa går ju, men det tar också rätt bra med tid...

Jo, det var precis så jag menade, ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-04 18:09
Ursprungligen av Zimmerman:

Titta på Blu-Ray HD i bärbar? Snacka om att elda för kråkorna. :-D.

Absolut - men när de flesta filmer man äger är Blu-ray - hur gör man då på resan? Och om man kopplar in datorn till hotell-TV:n så eldas det plötsligt inte lika mycket heller…

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-04 16:04

Apple brukar sätta det senaste i burkarna (FW800), eller ta bort det helt. Det skulle tala för att det kommer till Mac'arna, men jag tvivlar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-04 18:31

Förresten, har ni kollat på Quicktime gallery i HD-version? Apple - QuickTime - HD Gallery

Det är en hel del skillnad på de olika upplösningarna - även på en vanlig 15-tums MBP Pro. Skickar med en bild så ni kan jämföra:

Samma bild i 480p och 1080p. Skrämdump från min Mac i vanligt fullskärmsläge, ingen galen förstoring, alltså. Nu har ju faktiskt en MBP 1440x900 pixlar att tillgå - och till skillnad från en TV så sitter man oftast inte 3 meter ifrån den när man tittar - därför syns skillnaden rätt tydligt även här.

På Apples sajt kan den som känner sig hågad testa hur bra egentligen strömmande HD fungerar i praktiken - och vilka väntetider vi pratar om. FIlmklippen här är på några få, hundra MB. Om man istället tänker sig en långfilm på 20-25 GB, då blir det inte så kul längre…

Nu går jag ut och är kaxig. Jag tror inte att jag kommer äga en BluRay-spelare under min livstid.

Jag var tidig med CD, CD-R, DVD och DVD-R spelare. Men med 100Mbit fiber i väggen ser jag endast problem med att köra BluRay.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-04 22:07
Ursprungligen av Björnström:

Nu går jag ut och är kaxig. Jag tror inte att jag kommer äga en BluRay-spelare under min livstid.

Jag var tidig med CD, CD-R, DVD och DVD-R spelare. Men med 100Mbit fiber i väggen ser jag endast problem med att köra BluRay.

Men 100 Mbit är ju bara en teoretisk hastighet, Björnström. Jag har samma fart på pappret via fiber från BBB, men har aldrig någonsin kommit upp i högre än möjligen 30-40 Mbit. Och absolut inte från någon streamingserver. Och även om det är 110-fart på E4:an så går det inte riktigt att köra i den farten i rusningstrafik i Stockholm. Häromdagen tog det ca 1 timmer från Solna till Sjöstaden, en sträcka på ca 1 mil. Samma sak är det med hastigheterna på nätet - fler och fler användare får snabbare uppkopplingar, men de skapar också en hel del trafikstockningar. Tänk när en miljard kineser skall börja kolla på streamad film från USA…

Om låt oss säga 100.000 svenskar får för sig att titta på film en fredag kväll och alla vill se högupplöst film så innebär det att det under kanske två timmar skall levereras
2,5 PB (Petabyte) data. No offense, men fixar ens din serverpark verkligen det… ?

Och tror någon verkligen att t ex SJ lyckas streama 1500-2000 Gb/s, om t ex 50 personer på ett tåg vill kolla på film samtidigt? I dagsläget tar det typ en minut att ladda Aftonbladets förstasida…

Jag har inget emot idéen med ett CD/DVD/BD-fritt samhälle, men det finns idag på tok för många flaskhalsar för att det skall funka i praktiken. Lite samma sak som tanken med det "papperslösa kontoret" som det talades om för några år sedan.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-05 09:02
Ursprungligen av Björnström:

Nu går jag ut och är kaxig. Jag tror inte att jag kommer äga en BluRay-spelare under min livstid.

Jag var tidig med CD, CD-R, DVD och DVD-R spelare. Men med 100Mbit fiber i väggen ser jag endast problem med att köra BluRay.

Lycka till med att vänta 5 år på att få fungerande tjänster med HD film i den fibern.

Ursprungligen av planB:

Lycka till med att vänta 5 år på att få fungerande tjänster med HD film i den fibern.

Tack! Jag har en 46" Sony TV med 1080 upplösning men har bara sett en enda HD-film på den någonsin och det var Superbowl 2010 som jag laddat ner - tror den var typ 5GB och det är ju inget problem alls.

Jag är nog lite fel person att hetsa med HD-material eftersom jag inte bryr mig

Bevaka tråden