Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalisera DVD-hyllan

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Helt onödigt att videofilen landar på 4 GB (jag antar att det var en type-o med "Gb") ?

Det var en typo, helt rätt.

Citat:

Du ställer in något som är mycket mer "lagom" ?

Ja, någonting som inte är så himla onödigt stort alltså.

Citat:

Nu tassar du in på direkt subjektiva bedömningar. Det är knappast onödigt och det finns egentligen inget som heter "lagom" här heller, allt ligger i betraktarens öga. Jag anser egentligen inte att man bör komprimera ännu mer än mpeg2-källan på DVDn redan är men jag väljer att göra det iaf, dock inte i så hög grad då jag lägger mig på 4500 Kbit/s. På den nivån märker inte jag någon som helst försämring pga ytterligare komprimering men skulle jag komprimera så hårt att filen skulle landa på 1 GB så kan du ge dig på att det skulle bli avsevärt synliga försämringar

Vad som är snyggt är ju subjektivt (i alla fall delvis - man kan mäta distorsion också), och lagom bitrate varierar rejält mellan olika filmer. Tecknad film kan ha lägre bitrate, och brusiga filmer vill ha mer, etc. Det beror också på upplösning. 1 GB (eller 1000 Kbit/s) är väldigt lagom för DVDer med äldre TV-serier som mest gjorts på videoband (för mig speciellt The Goodies och Monty Python). Kvaliteten är inte perfekt från början och resultatet är helt OK. (Å andra sidan är just dessa två serier så bra att det är värt att ligga i överkant.)

Det jag speciellt ville poängtera var att 1000 Kbit/s med mp4 blir märkbart bättre än att hårdpacka ner mpeg2 till dubbla storleken! Jag går ibland upp på 1500 Kbit/s, när jag ser att det är befogat (långfilmer gjorda för bio). Det brukar räcka. Även då är jag under de där risiga Mpeg2'orna. Men om jag skuttar upp från 1500 till 4500, och får en mp4 som är större än DVDn var, då ser jag ingen skillnad alls!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-20 01:47
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Ja, någonting som inte är så himla onödigt stort alltså.

Onödigt stort? Är det inte större än orginalet kan det inte vara onödigt stort.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det jag speciellt ville poängtera var att 1000 Kbit/s med mp4 blir märkbart bättre än att hårdpacka ner mpeg2 till dubbla storleken! Jag går ibland upp på 1500 Kbit/s, när jag ser att det är befogat (långfilmer gjorda för bio). Det brukar räcka. Även då är jag under de där risiga Mpeg2'orna. Men om jag skuttar upp från 1500 till 4500, och får en mp4 som är större än DVDn var, då ser jag ingen skillnad alls!

Får en mp4 som är större än DVD'n? Nu är du ute och snurrar, du kan inte genom komprimering få ett resultat som är större än ursprunget. En strippad DVD som endast innehåller spelfilmen och som dessutom är ytterligare komprimerad (inställning på 4500 Kbit/s) är aldrig större än orginalet. Inte heller kan den vara större även om man låter bli att komprimera.

Exempel, om jag låter Handbrake hantera en DVD med inställningen att den ska hålla sig till 4500 Kbit/s för videoslingan så ligger den endast kring 4,6-5 GB i storlek. Det är absolut inte "onödigt" stort utan ganska normalt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-26 11:58

@air, johan_tanying och alla andra med erfarenhet av mjukvaran "Ripit" :

Jag testade denna igår och det gick ju smidigt att rippa den skivan som inte Handbrake kunde svälja, tyvärr blir det ju då en direkt avbild så menyer och sådant kommer med vilket jag kan tycka är onödigt. Filen i sig blir ju också onödigt stor, i mitt fall drygt 8 GB.

Nåväl, till min fråga...filen får ju en extension som är .dvdmedia, vad gör man då med denna? Plex, som jag kommer använda som spelare för mina rippade filmer, tar inte emot det formatet. Hur bör man agera med en sådan fil för att få den att fungera i Plex?

Ursprungligen av zinned:

Nåväl, till min fråga...filen får ju en extension som är .dvdmedia, vad gör man då med denna? Plex, som jag kommer använda som spelare för mina rippade filmer, tar inte emot det formatet. Hur bör man agera med en sådan fil för att få den att fungera i Plex?

Det är bara en extension på katalogen. Byt namn på katalogen så den inte heter ".dvdmedia" så ser du att inuti finns en helt vanlig VIDEO_TS katalog. I ripit's preferences kan man kryssa ur "use .dvdmedia extension" så slipper du det.

Ursprungligen av zinned:

@air, johan_tanying och alla andra med erfarenhet av mjukvaran "Ripit" :

Mjaa, jag googlade och gav det som ett tips - har bara kört MTR själv och då i ganska blygsam omfattning...

Ursprungligen av zinned:

Jag testade denna igår och det gick ju smidigt att rippa den skivan som inte Handbrake kunde svälja, tyvärr blir det ju då en direkt avbild så menyer och sådant kommer med vilket jag kan tycka är onödigt. Filen i sig blir ju också onödigt stor, i mitt fall drygt 8 GB.

När du rippar med MTR (och Ripit antar jag) så kopierar du helt enkelt skivan rakt upp och ner (minus kopieringsskydd) från DVDn till hårddisken. Och en DVD med dubbla lager tar ju upp nästan 9 GB om den var full. Komprimering sker i nästa led, med hjälp av Handbrake exvis.

Måste bara rekommendera dessa diskar till er som vill digitalisera filmer.
Visst det finns snabbare diskar men jag har nu gjort backup av min NAS server vilket var en hel del TB men det är ju engångsförseelse.

WESTERN DIGITAL ELEMENTS DESKTOP NEW EDITION 1.5TB USB 2.0 BLACK - Fantastiskt pris på USB 2.0 ansluten extern hårddisk, 1,5TB kapacitet! - Produktinformation

Riktigt snygga och passar perfekt i TV bänken, man får lägga örat intill för att höra att de är igång.
De är riktigt najs och inga störande blinkande lampor samt att de är grymt prisvärda!

Har ni som jag väääldigt mkt filmer så räcker inte 1,5TB men om du kopplar samman 2-4 st så kan ni göra som jag gjort, dra Alias på alla filmer och släng de i Mac Minins filmmapp, styr sedan Plex till att läsa filmerna från just den mappen och allt blir frid och fröjd.
Man vill kanske inte ha flera listor i Plex Disk 1 Disk 2 osv utan alla filmer under just en mapp vilket man får just av ovan nämnda enkelhet

Nu är min fråga om jag skall ha min NAS server som Backup endast eller USB diskarna som Backup hmm

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-27 13:53

Om vi snackar GB/krona är det svårt att slå interna diskar. Att ha en dockningsstation för interna diskar kan vara en perfekt lösning för många, inklusive mig. Det är f.ö. jag som skrivit recensionen.

USB/ESATA/FW DOCKNING TILL 2,5# OCH 3,5# SATA-H RDDISKAR - Produktinformation

Ursprungligen av planB:

Om vi snackar GB/krona är det svårt att slå interna diskar. Att ha en dockningsstation för interna diskar kan vara en perfekt lösning för många, inklusive mig. Det är f.ö. jag som skrivit recensionen.

USB/ESATA/FW DOCKNING TILL 2,5# OCH 3,5# SATA-H RDDISKAR - Produktinformation

Hur förvarar du diskarna när de inte används? Funderar på att införskaffa den dockan och några diskar för offsajt-lagring.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-27 16:21
Ursprungligen av Hagelin:

Hur förvarar du diskarna när de inte används? Funderar på att införskaffa den dockan och några diskar för offsajt-lagring.

Än så länge vanliga antistatpåsar. Kanske finns det tjusigare antistatförvaring.

Jo, klart man ska köra med swoppat :-). Initialt blir detta dyrare, men eftersom jag är patologisk estet så blir detta lösningen för mig. Behöver RAID dessutom.

LaCie - External Hard Drives, DVD±RW Drives, Monitors

Ursprungligen av planB:

Om vi snackar GB/krona är det svårt att slå interna diskar. Att ha en dockningsstation för interna diskar kan vara en perfekt lösning för många, inklusive mig. Det är f.ö. jag som skrivit recensionen.

USB/ESATA/FW DOCKNING TILL 2,5# OCH 3,5# SATA-H RDDISKAR - Produktinformation

Är det inte bäst att rippa över DVD-erna till någon typ av skivavbild (typ img) med rubbet intakt minus kopieringsskyddet och spärrar som gör att man inte kan hoppa över/snabbspola förbi FBI-varningar? Tar plats, men...

Mac The Ripper har för mig alltid kunnat göra detta, men som du ser ovan finns det nog nyare och bättre program tillgängliga. Förresten glöm inte att Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker och/eller www.macupdate.com är två ovärderliga källor (egentligen de enda man behöver) för alla typer av mac-program (free-/shareware).

I värsta fall kan man ju bränna tillbaka till DVD och i princip ha en exakt kopia av originalskivan om något skulle hända.

Senast redigerat 2010-03-02 01:50

Ja, precis. Om man inte måste packa om därför att spelare inte lirar mpeg2 (DVD-video) eller för att man vill ha mycket mindre storlek (=sämre kvalitet) på filerna - så finns det ju ingen anledning att baka om skiten. Jag har försökt förklara tidigare i tråden att DVD redan ÄR hårt komprimerat - och mycket bra komprimerat (dom sitter och ställer in parametrar scen för scen när dom packar mpeg2 till kommersiella DVD's - och har världens bästa algoritmer som kostar en mille typ).
Så det bästa är ju givetvis att plocka ut denna redan komprimerade fil som den är - fast utan spärrar. Skivavbild är bra, men det utimata skulle ju vara ett program som skriver över ljud och bild (och vald subtext om man vill) till en mpeg2-fil. Alltså EN fil - inte en image med mappar och filer på. Jag vet inte om det finns något sådant program, men jag tror att MacTheRipper kan göra imager i alla fall.

Man bör komma ihåg att om en DVD är på 6 GB så beror det på att det krävs 6 GB för maximal kvalitet för just detta innehåll. Vill man ha mindre filer så tummar man alltså på kvalitet - det är en naturlag. OK..man kan göta en H264 med samma kvalitet som är 4 GB - men att packa om mpeg2 (GOP) till mpeg4/H264 (GOP) är ju inte något man gör frivilligt om man är kvalitetsfreak Det är brutala algoritmer (GOP). Själv skiter jag alltid i sådant - packar filmer till 1-1,5 GB (ca 2 Mbit/s) - jag tycker ändå PAL är skit som det är. Men en kvalitetsnörd med fin tittburk och släckta lampor i rummet ska givetvis dra över DVD som den är till disk (förutom spärrskiten etc). Alltså - en riktig kvaltetsnörd bör inte jaga gigabyte - nej, han/hon ska istället köpa stooora diskar.

Ursprungligen av johan_tanying:

Är det inte bäst att rippa över DVD-erna till någon typ av skivavbild (typ img) med rubbet intakt minus kopieringsskyddet och spärrar som gör att man inte kan hoppa över/snabbspola förbi FBI-varningar? Tar plats, men...

Mac The Ripper har för mig alltid kunnat göra detta, men som du ser ovan finns det nog nyare och bättre program tillgängliga. Förresten glöm inte att Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker och/eller www,macupdate.com är två ovärderliga källor (egentligen de enda man behöver) för alla typer av mac-program (free-/shareware).

I värsta fall kan man ju bränna tillbaka till DVD och i princip ha en exakt kopia av originalskivan om något skulle hända.

Ursprungligen av johan_tanying:

Är det inte bäst att rippa över DVD-erna till någon typ av skivavbild (typ img) med rubbet intakt minus kopieringsskyddet och spärrar som gör att man inte kan hoppa över/snabbspola förbi FBI-varningar? Tar plats, men...

Mac The Ripper har för mig alltid kunnat göra detta, men som du ser ovan finns det nog nyare och bättre program tillgängliga. Förresten glöm inte att Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker och/eller www,macupdate.com är två ovärderliga källor (egentligen de enda man behöver) för alla typer av mac-program (free-/shareware).

I värsta fall kan man ju bränna tillbaka till DVD och i princip ha en exakt kopia av originalskivan om något skulle hända.

För musik finns ju ett fantastiskt filformat tycker jag, nämligen Flac. Det fina som jag ser det är att det komprimerar utan kvalitetsförluster men du kan också konvertera tillbaka till originalformatet om det nu skulle komma nya bättre komprimeringsformat i framtiden. På detta sätt slipper du spara dina hundratals CD-skivor och förlita dig på dina digitala kopior.

Är det någon som känner till ett motsvarande format för film?

Man kan rippa en DVD och spara det som en uppsjö codec som håller högre kvalitet än vad DVD'n ger ifrån sig (alltså kan ta emot och lagra mycket, mycket mera information än vad en DVD kan ge ifrån sig) - det finns 8 och 10 bitars uncompressed 4.2.2 också. Filerna blir ju dock enorma så klart.
Det kan ju dock aldrig bli bättre än originalet på DVD'n - det är omöjligt enligt naturlagar - så jag skulle dra över TS_VIDEO-mappen eller göra en diskimage av DVD'n - det är ju redan ultimat komprimerat (mpeg2) av avancerad industri. Det kan inte bli bättre - varför packa om det över huvud taget?

Ursprungligen av erik.lindgren:

Är det någon som känner till ett motsvarande format för film?

Ursprungligen av Zimmerman:

Det kan inte bli bättre - varför packa om det över huvud taget?

Jag hoppas man kan få en kopia utan alla förfilmer, reklam etc?

Detta kan man alltså åstadkomma utan att packa om. Med MacTheRipper t.ex.

Ursprungligen av erik.lindgren:

Jag hoppas man kan få en kopia utan alla förfilmer, reklam etc?

Rensa bort reklamfilmerna?

Ursprungligen av Zimmerman:

Detta kan man alltså åstadkomma utan att packa om. Med MacTheRipper t.ex.

Vad jag förstår är MacTheRipper ett fem år gammalt program som en del har dåliga erfarenheter av. Vilka alternativ finns? Jag har rippat några filmer med Ripit men vill slippa reklamfilmer och annat. Jag vill behålla kvaliteten på filmen och vill alltså bara rensa bort onödigt runtomkringmaterial.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det kan inte bli bättre - varför packa om det över huvud taget?

Varför man inte skall använda en 15 år gammal codec för digital lagring?

För att sätta det i perspektiv kan man väl säga att grunden till mpeg-2 lades på Ben Hurs tid (får att återknyta till en namn som dök upp innan).

Du har på sätt och vis rätt i att en kopia inte kan bli bättre än originalet, men man kan idag, med hjälp av en modern codec som x.264 skapa en "visuellt identisk" version som är mindre än halva storleken.

Och det tycker jag per definition faktiskt är "bättre".

Som PlanB nämner ovan borde en rimlig storlek för en rippad DVD ligga på 1.5-2 GB. Vill man inte se posterization eller banding skall det nog ligga närmare 2 GB, kanske till och med lite över.

Men om man slappnar av och tittar på filmen, och inte på kvaliteten, så kommer man nog långt med storlekar på ca 1.5 GB.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-18 21:30

Mac DVDRipper Pro

Sedan när du kodar med Handbrake väljer man bara ut det material på DVDn man vill ha.

Ursprungligen av planB:

Mac DVDRipper Pro

Sedan när du kodar med Handbrake väljer man bara ut det material på DVDn man vill ha.

MacDVDRipperPro gör vad jag förstår samma sak som Ripit. När jag följer din länk framgår att man inte kan ta bort delar som reklamfilm. Det gör man alltså i Handbrake?

Då kan jag alltså använda Handbrake efter Ripit? Jag vill alltså inte koda om filmen eller komprimera den igen. Enligt vad läst av Zimmerman är den redan komprimerad och jag ser ingen anledning att göra om det. Jag vill bara rensa bort en del och undrar om Handbrake är det bästa och enklaste programmet för detta?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-18 22:34

Mac DVD Ripper Pro gör en kopia av DVDn som befriats från kopieringsskydd. Denna disk-image öppnar man sedan i Handbrake och väljer där ut de titlar som man vill koda om.

Om man med Ripit kan välja bort material redan när man rippar kan man eventuellt spara lite tid.

Ursprungligen av planB:

Mac DVD Ripper Pro gör en kopia av DVDn som befriats från kopieringsskydd. Denna disk-image öppnar man sedan i Handbrake och väljer där ut de titlar som man vill koda om.

Om man med Ripit kan välja bort material redan när man rippar kan man eventuellt spara lite tid.

Ripit och Mac DVD Ripper Pro tycks göra samma sak, i ingendera kan man välja bort delar man inte vill ha med. Jag tycker Handbrake verkar något krångligt. Finns det några alternativ?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-18 22:47
Ursprungligen av goranlin:

Ripit och Mac DVD Ripper Pro tycks göra samma sak, i ingendera kan man välja bort delar man inte vill ha med. Jag tycker Handbrake verkar något krångligt. Finns det några alternativ?

Det finns vad jag vet inget bättre än handbrake. Det blir mycket bra kvalitet.

En handledning:

Rippa dina DVD-skivor med Handbrake Allt om Mac, iPod, iPad och iPhone – och vi älskar det!

skillnaden är att Peter Esse rippar och kodar i ett svep. Om man redan rippat öppnar man bara den rippade diskimagen och gör de inställningar som han rekommenderar. Inget svårt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-18 22:48
Ursprungligen av goranlin:

Ripit och Mac DVD Ripper Pro tycks göra samma sak, i ingendera kan man välja bort delar man inte vill ha med. Jag tycker Handbrake verkar något krångligt. Finns det några alternativ?

Förklara gärna på vilket sätt du anser att Handbrake är krångligt? Du behöver ju egentligen bara ange källan, sedan vilket format du vill ha filmen i (m4v/mkv), om du vill ha med någon subtitle eller ej och sedan klicka på "Start". Då får du spelfilmen rippad och ingen reklam, inga menyer eller annat onödigt.

Vill du göra mer ingående val så är ju det också lätt i Handbrake

Ursprungligen av zinned:

Förklara gärna på vilket sätt du anser att Handbrake är krångligt? Du behöver ju egentligen bara ange källan, sedan vilket format du vill ha filmen i (m4v/mkv), om du vill ha med någon subtitle eller ej och sedan klicka på "Start". Då får du spelfilmen rippad och ingen reklam, inga menyer eller annat onödigt.

Vill du göra mer ingående val så är ju det också lätt i Handbrake

Tack för förklaringarna!

Om jag i Handbrake tar med subtitle kan man inte när man tittar på filmen välja om man vill se dessa?

Jag tror mig ha läst att någon använt Ripit för filmer som Handbrake inte klarat. Men annars kan jag lika gärna använda Handbrake?

Om jag ska titta på filmen i datorn finns det väl ingen anledning att koda om den till något annat än MPEG2 som den är på dvdskivan? (utom mindre filstorlek)

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-03-18 23:52
Ursprungligen av goranlin:

Ripit och Mac DVD Ripper Pro tycks göra samma sak, i ingendera kan man välja bort delar man inte vill ha med. Jag tycker Handbrake verkar något krångligt. Finns det några alternativ?

Jag använder MacTheRipper 4.0 och då kan du välja vad du vill rippa. Antigen en kopia av DVD:n eller bara "main feature".

Fungerar för det mesta men ibland fungerar det inte och då får man använda Ripit.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-19 09:27
Ursprungligen av goranlin:

Tack för förklaringarna!

Om jag i Handbrake tar med subtitle kan man inte när man tittar på filmen välja om man vill se dessa?

Jag tror mig ha läst att någon använt Ripit för filmer som Handbrake inte klarat. Men annars kan jag lika gärna använda Handbrake?

Om jag ska titta på filmen i datorn finns det väl ingen anledning att koda om den till något annat än MPEG2 som den är på dvdskivan? (utom mindre filstorlek)

Jag tror inte du kan få subtitles valbara utan att det endast går att bränna in dem i videoslingan, dock är jag inte säker utan det kanske någon annan kan svara bättre på

Ripit är en bra mjukvara då den klara att göra något som inte Handbrake klarar - ta bort kopieringsskydd. Dock så är det bara just detta som Ripit gör, allt annat är intakt från skivan (menysystem, reklam etc etc) och vill man även ta bort detta och eventuellt göra andra komprimeringsinställningar så är det Handbrake som gäller.

Lång historia kort :

1) Har du en film du ska rippa som har kopieringsskydd så fungerar inte Handbrake utan du får använda annan mjukvara, t ex Ripit.

2) Har skivan du ska rippa inget kopieringsskydd anser jag det är bättre att direkt använda Handbrake eftersom jag inte är intresserad av att få en total skivavbild av skivan utan jag endast vill ha spelfilmen utan menyer, extras, reklam etc. Dessutom brukar jag ställa om videobitraten till genomgående 4500 Kbit/s.

Apropå... är DVDRemasterPro och MacDVDRipperPro bra verktyg i det här sammanhanget?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Apropå... är DVDRemasterPro och MacDVDRipperPro bra verktyg i det här sammanhanget?

Jag provade MacDVDRipperPro i demoversion som klarade några skivor som Ripit inte klarade. Fick som resultat en fil som paket där högerklick visade att det innehöll en VIDEO_TS mapp, precis som från Ripit. Resultatet var på samma sätt som från Ripit en fil som fungerar precis som en dvdskiva med valmöjligheter för undertexter men inte möjligt att slippa reklamfilmer.

Ursprungligen av goranlin:

Jag provade MacDVDRipperPro i demoversion som klarade några skivor som Ripit inte klarade. Fick som resultat en fil som paket där högerklick visade att det innehöll en VIDEO_TS mapp, precis som från Ripit. Resultatet var på samma sätt som från Ripit en fil som fungerar precis som en dvdskiva med valmöjligheter för undertexter men inte möjligt att slippa reklamfilmer.

Låter ju rätt bra. RipIt är en hjälp, en omväg men det går. Då kan ju MacDVDRipperPro vara ett komplement, när RipIt misslyckas.

Bevaka tråden