Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalisera DVD-hyllan

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-25 22:50

Har en fråga jag hoppas ni experter här kan hjälpa mig med.

Jag har börjat rippa en del av tjejens filmer till .m4v format i ca storlek 1.2Gb per fil och får in dem iTunes. Men när jag försöker lägga in dem på hennes iPod Touch så får jag ett felmeddelande som säger "denna feltyp kan inte spelas upp på denna enhet?"

Kanske att kvaliteten (bitrate? upplösning?) är satt för högt så att inte iPodden klarar av det?

Inte riktigt samma sak kanske men när jag väljer att spara undan material jag spelat in med Eyetv så exporterar jag till DivX. Filerna blir knappt 1/4 så stora och kvaliteten bibehålls, iaf vad jag kan se. En Eyetv-fil för ett 40minuters program kan vara nästan 2GB, efter exportering till DivX är filen knappa 500MB, betydlig mer överkomligt.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Inte riktigt samma sak kanske men när jag väljer att spara undan material jag spelat in med Eyetv så exporterar jag till DivX. Filerna blir knappt 1/4 så stora och kvaliteten bibehålls, iaf vad jag kan se. En Eyetv-fil för ett 40minuters program kan vara nästan 2GB, efter exportering till DivX är filen knappa 500MB, betydlig mer överkomligt.

Hur gör du för att exportera eyetvfiler till divx? Kan iPhone/iPod/iPad läsa divx filer?
Är det inte bättre att konvertera till H264? Eller är bildkvaliteten densamma?

Senast redigerat 2010-03-26 15:10
Ursprungligen av goranlin:

Hur gör du för att exportera eyetvfiler till divx? Kan iPhone/iPod/iPad läsa divx filer?
Är det inte bättre att konvertera till H264? Eller är bildkvaliteten densamma?

I de fall jag exporterar till DivX gör jag det inte för att jag ska kunna köra filerna i min Touch utan för att jag ska kunna köra dem på Macen med VLC samt för att spara hårddiskutrymme.

För att kunna exportera till DivX krävs ett plug-in som följer med då man installerar DivX: http://www.divx.com/en/software/download/start/mac

Sedan efter omstart av Eyetv räcker det med att högerklicka på filen man vill exportera till DivX ->välja Exportera och vips får man en ruta med valmöjligheter.

@zinned: Eyetv - se den övre av nedanstående bilder. Vid export till DivX brukar jag, eller har iaf tidigare, välja den inställning som den nedre bilden visar. Nu när jag har en ny Mac med riktig hd-skärm lär jag testa med andra varianter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-27 23:14
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

@zinned: Eyetv - se den övre av nedanstående bilder. Vid export till DivX brukar jag, eller har iaf tidigare, välja den inställning som den nedre bilden visar. Nu när jag har en ny Mac med riktig hd-skärm lär jag testa med andra varianter.

Precis Det är ju inte riktigt samma sak som diskussionen vi har gällande att rippa en DVD. I ditt fall så har du toppar på din videoslinga på 8 Mbps men det kan jag garantera dig att du inte har på dina DivX-komprimerade filer och inte heller skulle dessa kunna hålla samma kvalitet som DVD-orginalet (i ditt fall EyeTV, dock vet jag ju inte säkert hur bra slinga det är iaf).

Men, det är ju betraktarens öga som avgör. Jag hade garanterat sett skillnad och sådan kvalitetsförlust hade jag inte kunnat ha.

Ursprungligen av zinned:

Precis Det är ju inte riktigt samma sak som diskussionen vi har gällande att rippa en DVD. I ditt fall så har du toppar på din videoslinga på 8 Mbps men det kan jag garantera dig att du inte har på dina DivX-komprimerade filer och inte heller skulle dessa kunna hålla samma kvalitet som DVD-orginalet (i ditt fall EyeTV, dock vet jag ju inte säkert hur bra slinga det är iaf).

Men, det är ju betraktarens öga som avgör. Jag hade garanterat sett skillnad och sådan kvalitetsförlust hade jag inte kunnat ha.

Jag har än så länge en tjock-tv så kvalitetsfallet märks sas inte men efter att just ha gjort en konvertering med de inställningarna som visas ovan och testkört resultatet på min iMac så kunde jag vid uppförstoring av bilden se att det blev väldigt suddigt. Jag inser ju att det knappast lär gå att ändra upplösningen på bilden men jag kan kanske få den klarare eller iaf mindre suddig/pixlig genom att pillra med inställningarna.

Inspelningen på min Eyetv är analog, analog insignal via antenn. Har än så länge inte brytt mig om att digitalisera dvd-filmerna eftersom jag tycker det är slöseri med hårddiskutrymme.

Senast redigerat 2010-03-28 10:41
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-26 12:27

Mjo, men vilken bitrate samt upplösning håller EyeTV-filens videoslinga kontra DivX'ens dito?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-17 12:44

Dessa filer sitter ihop som en volym.

Göran, varför använder du bara inte Handbrake som vi har talat om länge i denna tråden?

Ursprungligen av zinned:

Dessa filer sitter ihop som en volym.

Göran, varför använder du bara inte Handbrake som vi har talat om länge i denna tråden?

Eftersom jag då inte kan välja om jag vill se undertexter. Åtminstone lyckas inte jag få någon fil från Handbrake där detta är möjligt. Med Handbrake Version 0.9.4 i386 (2009112300) och MacOS 10.5.8. Jag har försökt läsa på Handbrakes forum men där blir det ofta väldigt tekniskt och för mig svårförståeligt.

Dessutom går det mycket snabbare med Ripit.

Billig mediaspelare – bra köp?

På Dustin säljs Western Digital TV HD Mini Media Player för 245 kr. Jag funderar på att köpa en sådan och använda den både till min tv och min projektor.

Jag har en plattv som inte är HD men med denna mediaspelare skulle jag kunna titta på filmer jag rippat från mina dvdskivor till en externh hårddisk. Borde bli lika bra bildkvalitet som att spela skivorna från en ansluten dvdspelare. Jag är dock osäker på om den kan spela upp filmer kag konverterat till Apple Universal-format med Handbrake för att kunna titta på dem i iPhone. Någon som provat?

Att spela inspelade filmer med en mediaspelare istället för att behöva bränna dvdskivor verkar bra. Liksom att spela film med projektorn utan att behöva använda en dator eller den opålitliga dvdspelaren i min Macbook som ibland krånglar.

Jag spelar in en del filmer från analog kabeltv på datorn med Elgatos Eyetv Hybrid och sparar dem i Eyetvformat (Mpeg2). Ska jag lämpligast konvertera dem till H.262 eller Divx eller något annat?

Denna billiga mediaspelare är inte trådlös och kan inte spela surroundljud men om jag bär dit en hårddisk när jag ska se på film och inte vill plocka fram projektor etc. tror jag den kan vara praktisk. Vad tror ni?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-05-29 13:32
Ursprungligen av goranlin:

På Dustin säljs Western Digital TV HD Mini Media Player för 245 kr. Jag funderar på att köpa en sådan och använda den både till min tv och min projektor.

Jag har en plattv som inte är HD men med denna mediaspelare skulle jag kunna titta på filmer jag rippat från mina dvdskivor till en externh hårddisk. Borde bli lika bra bildkvalitet som att spela skivorna från en ansluten dvdspelare. Jag är dock osäker på om den kan spela upp filmer kag konverterat till Apple Universal-format med Handbrake för att kunna titta på dem i iPhone. Någon som provat?

Att spela inspelade filmer med en mediaspelare istället för att behöva bränna dvdskivor verkar bra. Liksom att spela film med projektorn utan att behöva använda en dator eller den opålitliga dvdspelaren i min Macbook som ibland krånglar.

Jag spelar in en del filmer från analog kabeltv på datorn med Elgatos Eyetv Hybrid och sparar dem i Eyetvformat (Mpeg2). Ska jag lämpligast konvertera dem till H.262 eller Divx eller något annat?

Denna billiga mediaspelare är inte trådlös och kan inte spela surroundljud men om jag bär dit en hårddisk när jag ska se på film och inte vill plocka fram projektor etc. tror jag den kan vara praktisk. Vad tror ni?

Vad gäller stöd för format etc, ladda ned manualen till spelaren. Jag gör alltid det innan jag köper någon hårdvara.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-29 15:31
Ursprungligen av goranlin:

På Dustin säljs Western Digital TV HD Mini Media Player för 245 kr. Jag funderar på att köpa en sådan och använda den både till min tv och min projektor.

Jag har en plattv som inte är HD men med denna mediaspelare skulle jag kunna titta på filmer jag rippat från mina dvdskivor till en externh hårddisk. Borde bli lika bra bildkvalitet som att spela skivorna från en ansluten dvdspelare. Jag är dock osäker på om den kan spela upp filmer kag konverterat till Apple Universal-format med Handbrake för att kunna titta på dem i iPhone. Någon som provat?

Att spela inspelade filmer med en mediaspelare istället för att behöva bränna dvdskivor verkar bra. Liksom att spela film med projektorn utan att behöva använda en dator eller den opålitliga dvdspelaren i min Macbook som ibland krånglar.

Jag spelar in en del filmer från analog kabeltv på datorn med Elgatos Eyetv Hybrid och sparar dem i Eyetvformat (Mpeg2). Ska jag lämpligast konvertera dem till H.262 eller Divx eller något annat?

Denna billiga mediaspelare är inte trådlös och kan inte spela surroundljud men om jag bär dit en hårddisk när jag ska se på film och inte vill plocka fram projektor etc. tror jag den kan vara praktisk. Vad tror ni?

Satsa på denna istället:
XTREAMER SIDEWINDER HD MEDIASPELARE - Högpresterande mediespelare till ett riktigt bra pris! - Produktinformation

Tacksam för synpunkten men varför tycker du jag ska satsa på Xtreamer? Om jag inte kan visa HD på min tv har jag knappast någon nytta av den? Det finns ett RJ45 uttag men om jag inte har kabel dragen nära tv är det väl inte intressant? Såvitt jag förstår kan de båda mediapelarna visa samma format.

Varför bör jag köpa den dyrare?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-29 16:17
Ursprungligen av goranlin:

Tacksam för synpunkten men varför tycker du jag ska satsa på Xtreamer? Om jag inte kan visa HD på min tv har jag knappast någon nytta av den? Det finns ett RJ45 uttag men om jag inte har kabel dragen nära tv är det väl inte intressant? Såvitt jag förstår kan de båda mediapelarna visa samma format.

Varför bör jag köpa den dyrare?

Gränssnittet i Western Digital är inte så bra jämfört med Xtreamer (vi pratar inte t.ex. Plex kvalité, men helt ok.)

Xtreamer har trots sin nackdel med HD ljud bättre utveckling på mjukvaran. Sen har Xtreamer ingen fläkt = ljudlös.

Själv kör jag just nu en Tvix, men de är dubbelt så dyr som Xtreamer just nu.
(Är på jakt efter en HDX BD-1 som klarar Blu-Ray isos med menyer fullt ut, men det är en annan historia.)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-05-29 21:39
Ursprungligen av goranlin:

Tacksam för synpunkten men varför tycker du jag ska satsa på Xtreamer? Om jag inte kan visa HD på min tv

Du har alltså inte HDMI ingång på din TV?

precis, handbrake eller makeMKV

nu blir det tre olika filer för min del:
mkv på ca 6GB
avi på ca 1Gb
och mp4 på ca 400mb på ipoden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-31 15:34

Jag har precis satt igång ett liknande projekt som många andra i den här tråden. Jag ska alltså digitalisera mina DVD-skivor.

Detta har jag bestämt mig för:

1. Jag väljer bara ut ett fåtal av mina filmer som jag verkligen tycker om. Resten ger jag bort.

2. Jag kör med RipIt.

Hårddiskar blir billigare och billigare och om några år kommer min digitaliserade-DVD samling vara som en fjärt i rymden på min 10TB-hårddisk. Som det är nu så har jag tillräckligt med plats på min 1TB-hårddisk för att spara ner mina favoriter.

Men huvudanledningen till att jag kör Ripit är för att jag ska slippa sitta och lägga ner timmar på att jämföra kopior med olika kvalitetsinställningar i Handbrake, fundera på om jag trots allt borde spara det där ljudspåret på serbokratiska om jag någon gång skulle få för mig att lära detta språk och att sedan behöva lägga ner energi på att tänka på om jag trots allt gjorde rätt val. Nu kopierar jag bara allting, en gång för alla, och så är det bra med den saken.

För mig känns det som en enorm frihet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-30 13:27

Mac DVDRipper Pro har nu kommit i en ny version 2.0 där man direkt vid rippningen kan välja bort de delar man inte vill ha. Den sägs också vara snabbare. Jag har precis installerat den och har inte hunnit testa än.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-30 21:53

En recension är efterlängtad

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-30 23:03

För 9.95 USD är det ett lätt val. Jag fixade en uppgradering för ännu mindre.

Fr.a. är den mycket snabbare, dubbelt så snabb som förra versionen. 6.2 GB på c:a 18 minuter. 6-7 ggr hastigheten.

Ursprungligen av planB:

För 9.95 USD är det ett lätt val. Jag fixade en uppgradering för ännu mindre.

Fr.a. är den mycket snabbare, dubbelt så snabb som förra versionen. 6.2 GB på c:a 18 minuter. 6-7 ggr hastigheten.

Jag använder idag Handbrake för att rippa DVD-filmer, just för att jag är rätt petig med att ta bort svarta kanter runt om bilden, försvinner dessa automatiskt, eller kan man ta bort dom också? Isåfall verkar det vara ett givet köp.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-01 10:20

Nej, det blir inga kanter. Oavsett ratio är det bara själva bilden under uppspelning.

Fördelen med att rippa och koda i två olika moment är att man först kan rippa och sedan kan koda under natten, men har man en färsk Mac Pro går det antagligen i princip att göra det on the fly.

Ursprungligen av planB:

Nej, det blir inga kanter. Oavsett ratio är det bara själva bilden under uppspelning.

Fördelen med att rippa och koda i två olika moment är att man först kan rippa och sedan kan koda under natten, men har man en färsk Mac Pro går det antagligen i princip att göra det on the fly.

Jaha, jag missuppfattade nog, trodde att den rippade samt kodade filmen, vilket program använder du för det?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-01 13:20

Jag kodar förstås med Handbrake - den ger fantastisk kvalitet.

Använder du VLC för att låsa upp kopieringskyddet?

Ursprungligen av planB:

Jag kodar förstås med Handbrake - den ger fantastisk kvalitet.

Använder du VLC för att låsa upp kopieringskyddet?

Ja det stämmer.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-01 17:59
Ursprungligen av Patrik D:

Ja det stämmer.

Med en tillräckligt snabb dator kan det vara en bättre lösning.

Ursprungligen av planB:

Jag kodar förstås med Handbrake - den ger fantastisk kvalitet.

Jag använder Handbrake 0.7.nånting, för att den är snabbare och stabilare än 0.9-versionerna, som rutinmässigt kraschar efter att jag fyllt kön med några rippningar, och har mycket bökigare inställningar. Dock misslyckas 0.7 med vissa DVD'er (lägger av halvvägs, missar synket på ljud, ljdet försvinner halvvägs) så det slår tillbaka ibland. Det är dock ovanligt nog för att jag skall fortsätta med gamla Handbrake.

Jag tycker det är störande att köra en gammal version av ett gratisprogram när det finns åtskilliga betalprogram och jag har licens på flera av dem, men Handbrake är fortfarande snabbast och smidigast. RipIt rippar bara till stora skivavbilder, eller gör dåliga mp4 utan inställningsmöjligheter (ingen de-interlace, ingen textning). De andra jag har får liknande slutsatser.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-02 08:06
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag använder Handbrake 0.7.nånting, för att den är snabbare och stabilare än 0.9-versionerna, som rutinmässigt kraschar efter att jag fyllt kön med några rippningar, och har mycket bökigare inställningar. Dock misslyckas 0.7 med vissa DVD'er (lägger av halvvägs, missar synket på ljud, ljdet försvinner halvvägs) så det slår tillbaka ibland. Det är dock ovanligt nog för att jag skall fortsätta med gamla Handbrake.

Jag tycker det är störande att köra en gammal version av ett gratisprogram när det finns åtskilliga betalprogram och jag har licens på flera av dem, men Handbrake är fortfarande snabbast och smidigast. RipIt rippar bara till stora skivavbilder, eller gör dåliga mp4 utan inställningsmöjligheter (ingen de-interlace, ingen textning). De andra jag har får liknande slutsatser.

Det låter trist.

Jag har faktiskt bara positiva erfarenheter av Handbrake, även senare versioner. Jag kan inte påminna mig att den någon gång kraschat för mig, trots långa köer. (rippade TV-serier).

Jag använder Mac DVD Ripper Pro (som kostar någon hundring) för att skapa en diskavbild av DVDn. Sedan öppnar jag den i Handbrake. Jag kör bara med någon av de fördefinierade inställningarna - sedan en tid AppleTV2 inställningen. Som sagt, detta har varit helt problemfritt för mig.

Jag har problem med att rippa ett par av mina DVDer. Jag har Handbrake, RipIt och MacDVDRipperPro, och alla går bet! Finns det ännu bättre? Skivorna i fråga är region 1-skivor, vilket gör det extra intressant att få in dem på hårddisken. Dock tror jag det är irrelevant för jag har rippat region 1 förut.

Det går ju att säga att jag får skylla mig själv som köper region 1, men jag har inte dåligt samvete. (De var svåra att hitta i de svenska kanalerna.)

Bevaka tråden