Härlig historia det där! Men det var ungefär så jag kände när jag började kolla på ebay. "Apple original" från Kina eller Hong Kong för under $50. Det är inte för bra för att vara sant - det kan inte vara sant!
Testade istället Brittiska ebay och då hittade jag den här säljaren som hade 20000+ feedback och som säljer applereservdelar till ipod, iphone och datorer. Kollade vilka som hade köpt just ett macbook batteri och lämnat feedback. Mailade fem av dessa köpare och fick direkt tre svar. Alla var nöjda men den första som svarade verkade faktiskt tekniskt kunnig - han skrev i alla fall på ett tekniskt språk och berättade detaljer som inte "Svensson" hade kunnat återge.
Hur som helst så är det ju något som inte stämmer eftersom han säljer helt nya "originalbatterier" för halva retailpriset. Jag har ingen fast teori om vad än men vi får väl se när det dyker upp. Men det skulle inte förvåna mig om det är original men refurbished med > 50 cyklar. Kan också vara "rester" från den av Apple erkänt dåliga årgången 06/07, dvs. samma batteri som sitter i datorn idag och som höll i två år och ca 330 cyklar. I så fall anser jag det vara en god affär.
Jag återkommer i alla fall när jag har fått batteriet och hunnit testa det.