Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget gratiscase för privatimporterad iPhone 4

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-07-24 01:38

Tja,

Så verkar det gå om man köpt en IPhone från UK...

Apple har varit så "scyssta" att förbjuda mig från att få en gratis bumper eller case..

Följande:

* I länder som Apple släppt iphone 4 kan man som sagt va få ett skal eller en "gummisnodd"

* För att få detta måste man ladda hem ett program från Apple Store

* Programmet finns bara i dom "stores" där Iphone 4 är släppt

* Jag har köpt min i UK och skapade (tyckte jag då jag beställde, just in case ett UK Apple konto)

* Betalade med mitt svenska Visa konto och apple tog gladeligen emot mina pengar

* Nu är det helt omöjligt att logga in med mitt nya apple konto i iTunes då mitt visa kort inte är ett UK kort och då blir det ajja-bajja i Apple store

* Jag kan således inte ladda hem den appen som jag behöver för att få mitt gratis case.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-24 01:46

Fast nu är det så att Apple egentligen inte skickar till Sverige utan du har gått genom något företag då du fått iPhonen till Sverige right? Väntar du på svenska releasen så kan jag gissa att du säkert kan få en därifrån.

En del konsekvenser får man nog räkna med om man beställer från ett annat land.

Om du väntar en vecka så går det nog finfint!

Borde inte EU ha ett stort finger i ögat på det här ständiga uppdelandet i separata länder?

Ursprungligen av Marcus K:

Borde inte EU ha ett stort finger i ögat på det här ständiga uppdelandet i separata länder?

Hur tänker du då, att företag ska tvingas sälja på de marknader regeringar bestämmer?

  • Oregistrerad
  • 2010-07-24 13:48
Ursprungligen av akerstrom:

Hur tänker du då, att företag ska tvingas sälja på de marknader regeringar bestämmer?

Ja, alla länder som är medlemmar i EU måste stöda fri rörlighet av varor och tjänster. Apple är ju ett amerikanskt företag men om dom ska sälja i EU måste dom såklart följa lagar och regleringar inom EU. Om dom inte gör det kan EU införa sanktioner mot Apple som, exempelvis hindrar dom från att sälja prylar i Europa.

  • Medlem
  • 2010-07-24 14:01
Ursprungligen av studiox:

Ja, alla länder som är medlemmar i EU måste stöda fri rörlighet av varor och tjänster. Apple är ju ett amerikanskt företag men om dom ska sälja i EU måste dom såklart följa lagar och regleringar inom EU. Om dom inte gör det kan EU införa sanktioner mot Apple som, exempelvis hindrar dom från att sälja prylar i Europa.

EUs lagar om fri rörlighet etc riktar sig väl mot EUs medlemsländer? dvs att ett enskilt land inte kan stifta lagar som hindrar fri rörlighet. Jag tror inte lagarna är riktade mot företagen, dvs ett företag får naturligtvis själv välja i vilka länder det vill sälja sina varor.

Ursprungligen av studiox:

Ja, alla länder som är medlemmar i EU måste stöda fri rörlighet av varor och tjänster. Apple är ju ett amerikanskt företag men om dom ska sälja i EU måste dom såklart följa lagar och regleringar inom EU. Om dom inte gör det kan EU införa sanktioner mot Apple som, exempelvis hindrar dom från att sälja prylar i Europa.

Det finns ingen lag som kan tvinga ett företag att sälja en vara i alla EU-länder. Däremot är det inte tillåtet för Apple att neka en svensk att handla en iPhone i fysisk butik i ett annat EU-land. Fri rörlighet för varor och tjänster innebär att du utan att behöva betala skatt, tull eller moms kan ta dig till ett annat EU-land och köpa varor för privat bruk och ta med dessa till Sverige. Och det är ju det som fungerar så fantastiskt fint - jag köpte min iPad i England och tog med den hem till Sverige utan problem. Hade de däremot nekat mig att köpa den med hänvisning till att jag inte var bosatt i England, så hade det varit en annan femma.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-24 08:37

Det ska väl ändå inte komma som en nyhet att man inte kan anvnda ett svenskt visa kort i UK eller US iTunes store? Det finns flera trådar som beskriver hur man skapar ett iTunes konto utomlands. I det här fallet så vänta 1 vecka så kan du beställa skalet direkt från svenska app store.

Sen undrar jag vad ett UK iTunes konto skulle ge dig för fördel? Bara för att du har köpt iphone 4 i England måste man inte ha ett uk iTunes konto eller ens uk Apple id för att använda mobilen.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2010-07-24 13:49
Ursprungligen av Robo-X:

Det ska väl ändå inte komma som en nyhet att man inte kan anvnda ett svenskt visa kort i UK eller US iTunes store? Det finns flera trådar som beskriver hur man skapar ett iTunes konto utomlands. I det här fallet så vänta 1 vecka så kan du beställa skalet direkt från svenska app store.

Sen undrar jag vad ett UK iTunes konto skulle ge dig för fördel? Bara för att du har köpt iphone 4 i England måste man inte ha ett uk iTunes konto eller ens uk Apple id för att använda mobilen.

Jag är självklart inte förvånad över att jag inte kan använda mitt svenska betalkort i någon annan applestore än den svenska - Det tror jag du vet att jag vet också, ellerhur?

Ursprungligen av studiox:

Jag är självklart inte förvånad över att jag inte kan använda mitt svenska betalkort i någon annan applestore än den svenska - Det tror jag du vet att jag vet också, ellerhur?

Ok, men du skriver ju i ditt allra första inlägg att

Ursprungligen av studiox:

* Nu är det helt omöjligt att logga in med mitt nya apple konto i iTunes då mitt visa kort inte är ett UK kort och då blir det ajja-bajja i Apple store

Så när du skrev det så verkade du förvånad i alla fall...

Sen att jag är enig med dig att det här med iTunes store och att det inte går att handla i andra länders store än i det land man har reggat sitt Visakort i är ju helt hårresande. Själv har jag ett iTuneskonto som är kopplat till mitt Norska Visa och givetvis kan jag inte handla i någon annan store än den norska med det(???) Jag kan inte ens ladda hem gratisappar från andra länders store med mitt konto. Jag ville ge en app som gift till min flickvän men se det går inte. För hon har nämligen ett eget konto på iTunes store och det är inte norskt så då kan jag inte "Send as gift" till henne.
Fullkomligt rubbat.

Apple gör mycket bra, men inte allt.

rubriken kan ju vara lite missvisande, me tanke på att vi inte vet hure blir när den kommer till sverige. om ni om privatimporterat får ett case då

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-25 19:39

Har raderat en massa inlägg om iTunes Store som inte hade nåt med tråden att göra.

Finns trådar om iTunes Store om ni vill prata om det, denna tråden handlar om nåt annat.

nu verkar det som jag lyckats. Loggade in med mitt amerikanska iTunes-konto (som jag har laddat med giftcard-"poäng"). Laddade ner appen, valde fodralet jag vill ha. Bytte land från USA till Sverige och knappade in min svenska adress. Återstår att se om fodralet kommer till mig eller inte.

Har fått tillbaka pengarna från Apple när jag köpte med en bumpers till min iPhone.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-26 12:48

Min gratis Apple bumper skickades precis från Apple. När jag beställde den i fredags den 24e från iPhone 4 Appen så stod det att leveransen ska vara 4-5 veckor. Verkar som de kunde skynda på leveransen lite.

Bumpern skickas direkt till mig utan att passera Borderlinx.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-26 13:17

Smidigt, måste gå o köpa ett sånt presentkort idag då, så jag kan få min!

  • Oregistrerad
  • 2010-07-26 16:03
Ursprungligen av WELiN:

Smidigt, måste gå o köpa ett sånt presentkort idag då, så jag kan få min!

Du tycker det är smidigt att du ska behöva köpa ett presentkort för att skapa ett amerikanskt Itunes konto för att du ska kunna få din bumper? hm

köpte telefonen med bumper och fick tillbaka mina pengar idag. trist för er som inte kan få en ändå.

Ursprungligen av Ollebro:

köpte telefonen med bumper och fick tillbaka mina pengar idag. trist för er som inte kan få en ändå.

Samma här, köpte telefonen med bumper och fick tillbaka mina pengar idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-26 16:11

Varför inte vänta till slutet på juli då kan man beställa direkt från svenska iTunes store. Jag beställde från den tyska och det var inga problem som helst att göra även att jag importerade iPhonen 4 från UK.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-26 16:19

Nej det är väl förvisso sant. Smidigt är det väl inte kanske, men vore skönt att få sin bumper!

Tänker om och väntar istället...

Köpte ett skal/case billigt på ebay som kom idag, ändå har jag ingen iPhone 4 på ingång ens Vill invänta den vita ;). Men det kostade inte många kronor vill jag lova, eBay är min bästa vän när det kommer till iPhone-tillbehör

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-26 16:30

Vilket av dom är det du köpte? Kollade också lite där men hittade inget som var tillräckligt snyggt/tunnt...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 17:53

Och idag kom Apples gratis bumper. Inget problem med att leverera den verkar det som. Hela 3 dagar tog det.

//Rob

Jag surfade via min iphone 4 in på apple.com/se .Där finns en direktlänk till fodralprogrammet för iPhone 4 och klickar du på länken startas automatiskt appstore på telefonen som laddar ner programmet.

Förr när man testade så stod det ju att programmet inte var tillgängligt i Sverige men nu funkar det fin fint och mar kan välja mellan bumper och en hel del tredjeparts skydd och cases.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-31 00:58

Apples bumper är helt klart den bästa. Egna knappar direkt på fodralet. Är liten och stör inte. Telefonen ser fortfarande snygg ut även med bumper.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-31 01:04
Ursprungligen av Robo-X:

Apples bumper är helt klart den bästa. Egna knappar direkt på fodralet. Är liten och stör inte. Telefonen ser fortfarande snygg ut även med bumper.

//Rob

Men...

* Hur är den att ta upp och ner ur jeansfickan? Fastnar inte tyget i gummit pga friktionen?
* Hur fungerar den tillsammans med en docka?
* Hur fungerar den tillsammans med en hållare i bilen?

Jag ställer mig mycket tveksam till bumpern.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-31 10:43

Bumpern stör inte att ta ut telefonen ur fickan. Däremot passar den varken i dockan eller bilens hållare.

//Rob

Bevaka tråden