Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad försenas ytterligare i Sverige?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-26 12:05

Det verkar som Apple kommer att försena lanseringen av iPad i Sverige. Enligt Engadget så är det pga brist på komponenterna som tvingar Apple att fördröja lanseringen.

//Rob

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-07-26 13:50

Ja tyvärr verkar inte LG hinna med att bygga skärmar.
Tur man slog till på en när man var över i USA, ångrar mig verkligen inte, klockren maskin.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-26 14:10

Jag kan i och för sig skaffa iPad 32GB med 3G och skicka till Sverige. Priset kommer att ligga på ca 8500kr inkl. porto.

//Rob

Synd för oss i Sverige, men det är ju vettigt att inte lansera om de inte klarar av att producera några produkter. iPad säljer ju rätt hyfsat redan i de länder där den släppts.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-07-28 03:22

Riktigt glad att jag köpte en redan i Juni, annars hade jag fått vänta ett bra tag tills Sverige-lanseringen. Tackar JGG för affären!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-07-28 07:44

Trist att den försenas ytterligare. Men nog är det värt att skicka efter en iPad när de nu inte finns att köpa här i Sverige. Det är verkligen en helt underbar liten dator. Den ligger alltid framme och används i princip dygnet runt av mig och min man samt av våra barn och av gäster i alla åldrar. Alla gillar den och alla förstår sig på den. Det är inte många minuter per dygn som den får vila inte! Den känns väldigt självklar och naturlig och jag fattar nästan inte hur vi klarade oss utan den tidigare.

Nu är det ju ingen som sagt att den blir försenad - än. Det är bara LG, en av flera underleverantörer, som yttrat sig. Apple har inte sagt något om ändrade planer.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Nu är det ju ingen som sagt att den blir försenad - än. Det är bara LG, en av flera underleverantörer, som yttrat sig. Apple har inte sagt något om ändrade planer.

Å andra sidan har inte Apple gett någon plan alls för ytterligare länder utöver de som får den på fredag, så om de ändrats eller inte kan vara svårt att avgöra.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Nu är det ju ingen som sagt att den blir försenad - än. Det är bara LG, en av flera underleverantörer, som yttrat sig. Apple har inte sagt något om ändrade planer.

Därav frågetecknet i rubriken antar jag.

Jag tillhör ju en av de som var mest skeptisk, men nu sitter jag här i London med en 16gig wifi+3G och är svinnöjd. En stylus nu bara så kommer jag kunna kasta mitt anteckningsblock.... Och ett svenskt tgt-bord hade intr skadat

Jag är ju också en av många svenskar som redan köpt min iPad från utlandet, men, en svensk lansering av iPad är ju någonting vi längtar efter varje dag. Varför? Svenskt tangentbord!
Jag tycker det går trögt att skriva med den befintliga åäö-tekniken! Saknar även den svenska rättstavningen (trots att jag kan stava-feltryckningar...).
På första generationen iPhone fanns det ju duktiga utvecklare som kunde ge oss svenskt tangentbord genom jailbreak, men det är väl ingenting att hoppas på...
Apple, ge oss svensk anpassning nu! Man är ju trots allt en kund som genererar massor med intäkter till Apple genom framförallt AppStore. Kom igen nu!

Så glider vi snart in i november och fortfarande vet vi ingenting om det officiella iPad-släppet i Skandinavien. Apple kommunicerar nada och noll i frågan, vilket för många människor säkert känns mer än lite trist då man vill kunna planera inför exempelvis julklappsinköp. På tal om julklappar så ingår ju fri gravyr på julklappspaddor på Apple Store sedan några dagar tillbaka. Känns inte som något bra tecken att det erbjudandet inte sammanfaller med en lansering hos oss. Väntar de månntro med Norden till nästa modell är redo- trots att iOS 4.2 och svenskt språkstöd kommer nästa månad.. ?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-27 13:55

I vilka länder har man hittills börjat sälja "paddan"? Finns det någon förteckning över kommande länder (troligtvis inte svarar själv, då det är Apple som vi talar om)

Ursprungligen av lensv:

I vilka länder har man hittills börjat sälja "paddan"?

20 länder får jag ihop från Apples pressmeddelanden.

Apple - PR - Products - iPad

- USA i april.
- Ytterligare 9 länder 28 maj
(Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Spanien, Schweiz, Storbritannien).
- Och ytterligare 9 länder 23 juli
(Österrike, Belgien, Hong Kong, Irland, Luxemburg, Mexico, Nederländerna, Nya Zeeland, Singapore).
- Och Kina i september.

Ursprungligen av lensv:

Finns det någon förteckning över kommande länder

Nej.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

20 länder får jag ihop från Apples pressmeddelanden.

Apple - PR - Products - iPad

- USA i april.
- Ytterligare 9 länder 28 maj
(Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Spanien, Schweiz, Storbritannien).
- Och ytterligare 9 länder 23 juli
(Österrike, Belgien, Hong Kong, Irland, Luxemburg, Mexico, Nederländerna, Nya Zeeland, Singapore).
- Och Kina i september.

Den kom även till Argentina, Chile, Colombia, Ecuador och Peru den 17 september.

http://www.apple.com/la/ipad/?aosid=p204&siteid=1503186&program_id=2554&cid=OAS-EMEA-AFF&tduid=63d26e4cb2608306ff96630eecfac2cf

Under förra veckans event sa Jobs något om att de jobbade på fler länder för iPad. Jag minns inte riktigt vad han sa, men jag tror det var något om "i år", eller minns jag fel?

Jag hörde någon som hade hört något om mitten av november för Sverige, men jag har ingen aning om det har någon grund eller inte.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag hörde någon som hade hört något om mitten av november för Sverige, men jag har ingen aning om det har någon grund eller inte.

Det bygger nog på att man antar att iPad släpps här i samband med iOS 4.2-uppdateringen, som ju ska komma i november.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det bygger nog på att man antar att iPad släpps här i samband med iOS 4.2-uppdateringen, som ju ska komma i november.

Ja, så kan det nog vara, speciellt som det redan är känt att 4.2 innehåller svenskt tangentbord.

Jag räknar in fem paddor i min bekantskapskrets, plus min egen då. Känns inte som att Apple behöver skynda på något släpp här, den finns ju redan. Typ.
Men realistiskt sett så är det nog så att man fortfarande inte släppt den överallt till de stora språkgrupperna, och dit hör då engelska, spanska, kinesiska, franska och tyska, men även portugisiska och arabiska. Och det är ju ändå de "enkla" marknaderna att komma in på, med stor försäljning och snabba pengar tillbaka.
Men Norden borde snart vara på gång, i och med språkstödet. Känns ju lite märkligt annars.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-27 16:40

Även fler länder i Sydostasien borde vara på G, med tanke på att både Hong Kong och Singarpore har fått den...

Ursprungligen av Fitinghoff:

Jag räknar in fem paddor i min bekantskapskrets, plus min egen då. Känns inte som att Apple behöver skynda på något släpp här, den finns ju redan. Typ.

Jag skulle tro att det är ingenting mot hur det kommer att se ut när den väl släpps här.

När man sitter på tunnelbanan idag är det ju nästan komiskt hur många som använder iPhones... tror jag räknade till 7 stycken imorse runt mig. Skulle inte förvåna mig om vi vid denna tiden nästa år ser ett antal iPads som används i varje vagn... ska bli kul

Ursprungligen av lilledanne:

När man sitter på tunnelbanan idag är det ju nästan komiskt hur många som använder iPhones... tror jag räknade till 7 stycken imorse runt mig. Skulle inte förvåna mig om vi vid denna tiden nästa år ser ett antal iPads som används i varje vagn... ska bli kul

Tror inte riktigt det kommer bli samma sak faktiskt. Finns många PC-användare som har iphone. Och jag tror inte de kommer köpa iPad på samma sätt. En mobiltelefon är något du "behöver", det är inte iPad, om du förstår hur jag menar.

Ursprungligen av PeeMaN:

Tror inte riktigt det kommer bli samma sak faktiskt. Finns många PC-användare som har iphone. Och jag tror inte de kommer köpa iPad på samma sätt. En mobiltelefon är något du "behöver", det är inte iPad, om du förstår hur jag menar.

Jag tror nog PC-folk kommer att köpa iPad i samma utsträckning (men inte samma mängder förstås) som de köpt iPhone och iPod. Inget som säger att det bara är Mac-folk som skulle göra det.

Ok. VET någon när 4.2 kommer? Det är verkligen något jag ser fram emot. Snart november... Är det släppt till utvecklare?

Ursprungligen av Fitinghoff:

Ok. VET någon när 4.2 kommer? Det är verkligen något jag ser fram emot. Snart november... Är det släppt till utvecklare?

Nej, ingen utanför Apple som vet när det kommer. Det enda vi vet är att Apple lovat det i november. Beta-versioner för utvecklare har funnits ute ett bra tag nu.

Någon här på 99 som har jobbat med betan? Vore intressant att höra lite. Misstänker att det kommer att ge Paddan lite av ett nytt liv.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-28 10:11
Ursprungligen av Fitinghoff:

Någon här på 99 som har jobbat med betan? Vore intressant att höra lite. Misstänker att det kommer att ge Paddan lite av ett nytt liv.

Det är inte tillåtet att prata om betan på 99 forumet så jag tror du får hålla dig till tåls några veckor till. 4.2 kommer väldigt snart.

//Rob

Senast redigerat 2010-10-28 11:27
Ursprungligen av Robo-X:

Det är inte tillåtet att prata om betan på 99 forumet så jag tror du får hålla dig till tåls några veckor till. 4.2 kommer väldigt snart.

//Rob

Öhh? Nähej...?

Ursprungligen av Robo-X:

Det är inte tillåtet att prata om betan på 99 forumet

Självklart är det tillåtet att prata om det. Tråden som -David- länkar till här strax ovanför hade ju inte funnits annars.

Men men får nöja sig med att prata om sådana funktioner som är kända - dvs sådant som Apple själva har berättat om, eller som nyhets-sajter och liknande har berättat om.

Däremot är det inte tillåtet att t.ex diskutera buggar, och be om hjälp med olika funktioner - för då visar man bara att man har piratkopierat betan. Har man fått betan på riktigt sätt så ska man ta den typen av diskussioner på Apples utvecklar-forum, och inte här.

Men att diskutera betan rent allmänt är naturligtvis tillåtet.

/Mod

Bevaka tråden