Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMS leveransrapport

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 11:49

Hej,
nu finns

Citat:

SMS leveransrapporter

att köpa fr app store
Har ngn av er provat appen?

//Peter

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-03 12:11

låter besvärligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 12:13
Ursprungligen av Cokey:

låter besvärligt?

håller med, men saknar möjligheten att se om SMS har levererats

//Peter

Jag har aldrig riktigt förstått varför man vill ha leveransrapport. Samma för e-post. Varför? Jag har inte upplevd på väldigt länge att ett SMS inte levererats trots att telefonen sagt att den gjort det.

Disclaimer: Det är en ärligt ställd fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 12:53
Ursprungligen av Capeman:

Jag har aldrig riktigt förstått varför man vill ha leveransrapport. Samma för e-post. Varför? Jag har inte upplevd på väldigt länge att ett SMS inte levererats trots att telefonen sagt att den gjort det.

Disclaimer: Det är en ärligt ställd fråga.

lite OT väl, eller?
Men det är just det, iPhone "säger" väl inte att den levererar???

//Peter

Ursprungligen av lelkes:

lite OT väl, eller?
Men det är just det, iPhone "säger" väl inte att den levererar???

//Peter

Tycker inte det är så OT? Den säger ju om den INTE levererar... Har aldrig varit med om att jag skickat ett SMS som iPhone inte varnat för som sedan visat sig inte komma fram. Det är bara därför jag undrar. Men vi kan släppa det.

Jag har flera gånger upplevt att sms kommer väldigt fördröjt när jag är utomlands. Sist i Japan kunde det dröja nästan ett dygn innan sms kom fram, kan vara bra att veta. Sist jag var i barcelona har det även inträffat att det tagit flera timmar . Vet inte om det har med olika tidszoner att göra, kan det vara det som ställer till det?

Ursprungligen av gustaftroeng:

Jag har flera gånger upplevt att sms kommer väldigt fördröjt när jag är utomlands. Sist i Japan kunde det dröja nästan ett dygn innan sms kom fram, kan vara bra att veta. Sist jag var i barcelona har det även inträffat att det tagit flera timmar . Vet inte om det har med olika tidszoner att göra, kan det vara det som ställer till det?

Ah, då kan jag se en nytta med det, helt klart. Tack för svaret!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 15:00
Ursprungligen av Capeman:

Tycker inte det är så OT? Den säger ju om den INTE levererar... Har aldrig varit med om att jag skickat ett SMS som iPhone inte varnat för som sedan visat sig inte komma fram. Det är bara därför jag undrar. Men vi kan släppa det.

tack för infon Capeman - visste nämligen inte att iPhone varna om SMS inte kommer fram;-)

Ursprungligen av lelkes:

tack för infon Capeman - visste nämligen inte att iPhone varna om SMS inte kommer fram;-)

Den varnar ifall den inte kan skicka, inte ifall det inte kommer fram.

Ursprungligen av keptang:

Den varnar ifall den inte kan skicka, inte ifall det inte kommer fram.

Sant - men jag tycker nästan det är samma sak, utom i exemplet gustaftroeng tog upp.

Det har inte med tidszoner att göra, operatörerna som strular isåfall. Det ska komma fram på en gång precis som det normalt gör i sverige.

Vad ska man med appen till?
Med Telia skriver man följande i SMS:et att få kvittering:
*kv# smstextblabla

Svagt av Apple att inte lägga in denna standardfunktion.

Ursprungligen av larshelmin:

Vad ska man med appen till?
Med Telia skriver man följande i SMS:et att få kvittering:
*kv# smstextblabla

Svagt av Apple att inte lägga in denna standardfunktion.

Stämmer.. Med Tele2 så räcker det med kv#

Har man jailbreakat och lagt in biteSMS så funkar det med kvittering..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-04 11:57

Nu funkar äntligen iPhoneDelivery för iOS4:-)
Hur tar jag bort biteSMS?

Senast redigerat 2010-08-04 16:42
Ursprungligen av lelkes:

Nu funkar äntligen iPhoneDelivery för iOS4:-)
Hur tar jag bort biteSMS?

På samma sätt som du la till det, förutom att du väljer Modify/Remove istället för install.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 15:51
Ursprungligen av keptang:

På samma sätt som du la till det, förutom att du väljer Modify/Remove istället för install.

tack:-)

Ursprungligen av larshelmin:

Vad ska man med appen till?
Med Telia skriver man följande i SMS:et att få kvittering:
*kv# smstextblabla

Fungerar förvisso. Men det som händer är att man fått tillbaka ett SMS från "okänd" där det står att ett meddelande till det specifika numret har levererats. På min gamla SonyEricsson fick man en bekräftelse genom ett meddelande som inte lade sig som ett eget SMS i inkorgen.

Ursprungligen av larshelmin:

Svagt av Apple att inte lägga in denna standardfunktion.

Ja, tänk vad coolt om dom hade byggt in leveransrapport i gränssnittet så att ett skickat SMS visades i form av en gul pratbubbla som sedan förvandlades till en grön när mottagaren tagit emot SMS:et.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-03 18:23
Ursprungligen av larshelmin:

Vad ska man med appen till?
Med Telia skriver man följande i SMS:et att få kvittering:
*kv# smstextblabla

Svagt av Apple att inte lägga in denna standardfunktion.

Apple har aldrig varit mycket för att tala om att du verkligen gjorde det du just gjorde, dvs bekräfta olika saker. Du får besked när det blir fel, så som det bör vara, så därmed är sms-bekräftelse inget problem i verkliga livet.

Tanken är att man inte ska behöva bli störd mer än nödvändigt. Sen att iPhones notifieringssystem suger i övrigt (t.ex. pushnotifieringar) är ju en annan fråga. Men filosofin bakom systemmeddelanden i OS X och iOS är att inte bekräfta mer än nödvändigt. Att det fungerar ska vara självklarheter (på pc t.ex. ploppar rutan fram så fort du stoppar in en usb-enhet, "du stoppade in en usb-enhet!")

Fast grejen är väll att man får veta då personen öppnat det. Alltså behöver du inte bli sur för att du inte får svar, för du vet att han/hon inte sett det än.

Ursprungligen av Chaosstar:

Fast grejen är väll att man får veta då personen öppnat det. Alltså behöver du inte bli sur för att du inte får svar, för du vet att han/hon inte sett det än.

Håller med. På den tiden man hade en telefon som automatiskt lämnade leveransrapport var det ju ett antal gånger man skickade SMS (till typ sambon) och det kunde dröja ett par timmar innan det plingade till att hon tagit emot det.

Alltså behövde man inte gå svära över att hon inte svarade eftersom man visste att hon inte fått det ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 20:58
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Håller med. På den tiden man hade en telefon som automatiskt lämnade leveransrapport var det ju ett antal gånger man skickade SMS (till typ sambon) och det kunde dröja ett par timmar innan det plingade till att hon tagit emot det.

Alltså behövde man inte gå svära över att hon inte svarade eftersom man visste att hon inte fått det ännu.

helt rätt Fredrik -- därför vill jag ha appen
Förrut hade jag iPhoneDelivery, men det funkar ej för iOS4

Jag ska nog ta mig en titt på biteSMS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 18:53
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Håller med. På den tiden man hade en telefon som automatiskt lämnade leveransrapport var det ju ett antal gånger man skickade SMS (till typ sambon) och det kunde dröja ett par timmar innan det plingade till att hon tagit emot det.

Alltså behövde man inte gå svära över att hon inte svarade eftersom man visste att hon inte fått det ännu.

Är det verkligen så att man får leveransrapport när man ÖPPNAR ett sms och inte bara när telefonen mottagit det?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2010-08-05 23:49
Ursprungligen av josie:

Är det verkligen så att man får leveransrapport när man ÖPPNAR ett sms och inte bara när telefonen mottagit det?

det är när telefonen mottagit det..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-06 00:04
Ursprungligen av Urdus:

det är när telefonen mottagit det..

Då är det som jag trodde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-19 22:52

Men åter till ursprungsfrågan: Vem (om någon) har provat "SMS leveransrapporter" från App Store?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-20 00:12
Ursprungligen av lelkes:

Men åter till ursprungsfrågan: Vem (om någon) har provat "SMS leveransrapporter" från App Store?

Verkar ju inte som att någon har gjort det och tur är väl det. Varför betala (även om det bara är 7kr) för att den automatiskt ska skriva "kv#" eller motsvarande i början av dina sms? Känns ju som höjden av lathet. För något annat gör den inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-20 00:14
Ursprungligen av josie:

Verkar ju inte som att någon har gjort det och tur är väl det. Varför betala (även om det bara är 7kr) för att den automatiskt ska skriva "kv#" eller motsvarande i början av dina sms? Känns ju som höjden av lathet. För något annat gör den inte.

undrade ifall den skickar leveransraporten även om mottagaren är "avstängd" vilket

Citat:

k-varienterna

gör

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-20 10:09
Ursprungligen av lelkes:

undrade ifall den skickar leveransraporten även om mottagaren är "avstängd" vilket gör

Telia gör inte det, kvittensen kommer först när SMSet har kommit fram till telefonen.
Fast nu när jag testar får jag ingen kvittens alls....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-20 15:41
Ursprungligen av kenjon:

Telia gör inte det, kvittensen kommer först när SMSet har kommit fram till telefonen.
Fast nu när jag testar får jag ingen kvittens alls....

Jag får:-) (fr tele2) ska prova ifall det funkar med mottagaren avstängd

Bevaka tråden