Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Borttappad/stulen iPhone - vad kan tjuven göra nu?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Tappade min iPhone 3G S när jag var ute och joggade med en kompis. Vi var tre stycken som gick tillbaks samma runda, varav en ringde min iPhone konstant. Detta var runt en liten sjö och runt ett flygfält och det var få personer ute. Efter ungefär 2 timmar gick det inte längre att ringa till den. Vi passerade ett yngre par och två kvinnor, annars var det typ ingen ute...

Vad tror ni? Det gick att ringa väldigt länge, säkert 100 ggr! Vi skickade även SMS osv... Antingen låg den någonstans och ringde eller så har en oärlig person hittat den och sket i samvetet den dagen. Jag skrev ett par fejk-SMS, som "Har det hänt dig något?" "Polisen är inblandad...", så om någon läste det och hade en gnutta samvete, så hade denne svarat när det ringde...

Nu är telefonen polisanmäld, SIM-kortet spärrat och EMEI-låst. Jag är medveten om att det går att låsa upp detta, även om personen på Tre hävdade att den är helt låst!

Jag hade det vanliga låset på och innehållet ska raderas efter 10 försök. Den är jailbreakad och jag har ändrat root-lösenordet.

Vad/hur kan personen använda den, förutom att via iTunes lägga till den som en ny iPhone och radera innehållet? Kommer de åt mina mail, kontakter och innehåll? I så fall hur? För 1500 spänn får jag en ny från försäkringsbolaget, men jag ser ju helst att någon inte snokar runt i luren - har redan bytt säkert 10 lösenord (Facebook, Twitter etc.)

Jag tänkte sätta upp en lapp någonstans runt sjön! Eftersom det är förhållandevis få som går den rundan, så lär personen se det någon dag!
Någon som sitter på något bra som jag ska inkludera i texten?

Det kan ju vara bra att passa på att skriva att ni ska undvika att köpa en mobil med s/n 88939T323NP!

Till sist vill jag rekommendera ALLA iPhone-ägare som läser detta att installera Bar Heist, eller liknande. Det hade sparat väldigt mycket problem...

Senast redigerat 2010-05-10 16:37
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-09 12:01

Du skulle kört MobileMe och haft tillgång till Find My iPhone: Apple - Ny funktioner gör MobileMe till det perfekta iPhone-tillbehöret.
Finns även Orbicule Undercover för iPhone/iPad: http://www.orbicule.com/undercover/iphone/

Ursprungligen av Jetwash:

Du skulle kört MobileMe och haft tillgång till Find My iPhone: Apple - Ny funktioner gör MobileMe till det perfekta iPhone-tillbehöret.
Finns även Orbicule Undercover för iPhone/iPad: http://www.orbicule.com/undercover/iphone/

Jo, tack, jag fick under sökandet erfara att det finns en mängd lösningar - men alla kräver att du gjort något innan du tappar bort den!

Jag kan inte ens minnas att jag tappat bort/blivit av med något de senaste 10 åren - när man väl gör det, så är det en iPhone!

Det hjälper om den är tappad och ligger snällt kvar. Är den stulen så är det kört - tjuven stänger givetvis av den och trycker in sitt eget SIM.

Ursprungligen av Jetwash:

Du skulle kört MobileMe och haft tillgång till Find My iPhone: Apple - Ny funktioner gör MobileMe till det perfekta iPhone-tillbehöret.
Finns även Orbicule Undercover för iPhone/iPad: http://www.orbicule.com/undercover/iphone/

Otur, sådant är livet emellanåt

Tänk om 4.0 innebär att vi även kan få fram en uppdatering av positionen utan att behöva öppna Bar Heist - då skulle man kunna hitta telefonen även om den bara ligger

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-09 12:50

Det är alltid surt när man blir bestulen eller tappar bort något. Hade varit coolt om mobiloperatörerna hade en tjänst för att spåra stulna mobiler. Alltid när det är nåt mordfall eller kidnappning så är det väldigt lätt att spåra mobiler helt plötsligt.

Ursprungligen av Jetwash:

Det är alltid surt när man blir bestulen eller tappar bort något. Hade varit coolt om mobiloperatörerna hade en tjänst för att spåra stulna mobiler. Alltid när det är nåt mordfall eller kidnappning så är det väldigt lätt att spåra mobiler helt plötsligt.

Jag läste att kostnaden är rätt hög; det skulle alltså vara billigare att ge mig en ny telefon!

Jag pladdrar i vanlig ordning på för mycket i mina inlägg, så jag förtydligar vad jag undrar över!

Ursprungligen av paperscratcher:

Jag hade det vanliga låset på och innehållet ska raderas efter 10 försök. Den är jailbreakad och jag har ändrat root-lösenordet.

Vad/hur kan personen använda den, förutom att via iTunes lägga till den som en ny iPhone och radera innehållet? Kommer de åt mina mail, kontakter och innehåll? I så fall hur?

Typ, via PhoneView.

Ursprungligen av paperscratcher:

Jag tänkte sätta upp en lapp någonstans runt sjön! Eftersom det är förhållandevis få som går den rundan, så lär personen se det någon dag!
Någon som sitter på något bra som jag ska inkludera i texten?

Något som får tjuven att tänka om.

Smart att lägga upp serienumret här - nu hamnar det ju på Google:
88939T323NP - Google Search

Ursprungligen av Björnström:

Smart att lägga upp serienumret här - nu hamnar det ju på Google:
88939T323NP - Google Search

Jag måste erkänna att jag blev lite ambivalent över hurvida du var sarkastisk eller inte! Men jag gissar på att du inte var det!
Om någon köpt den eller hittat den och Googlar, så hittar den ju hem - men om tjuven gör samma sak så det så faller ju hela grejen

Senast redigerat 2010-05-10 18:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 09:36

Hursomhelst så sitter ju tjuven med en iPod och även om självrisken känns sur så sitter du nu förhoppningsvis med en ny 3GS.

Ursprungligen av FreddeB:

Hursomhelst så sitter ju tjuven med en iPod och även om självrisken känns sur så sitter du nu förhoppningsvis med en ny 3GS.

Sant, så sant!
Förhoppningsvis blir det problem om denne försöker ändra EMEI-numret!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-12 21:02

Att ändra IMEI på en iPhone är inte gjort i en handvändning, gissnings är det ett fåtal som sitter på den kompetensen, world wide.

Tänkte bara avsluta denna tråd med glädjande beskedet att den aldrig blev stulen! En man som var ute med sin hund hade hittat den och lämnat in den till farbror blå! Tänk att det finns sådana människor!
Jag hann ju få ut en ny på försäkringen och brevet från polisen kom väl över en månad efter jag tappade den. Jag pratade med polisen om att rensa innehållet innan de skickade iväg den till försäkringsbolaget och det var inga problem. Den såg ut exakt som när jag tappade den! Dock var skärmen jättemörk, så det gick knappt att se vad som stod!

Senast redigerat 2010-08-16 16:30
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-08-16 10:18

underbart ju! Så gott att höra att det finns snälla och ärliga personer!

Nu blev jag glad!

  • Medlem
  • 2010-08-16 17:40

Onekligen glädjande. Det är så oerhört tråkigt med oärliga personer som inte kan skilja på mitt och ditt.

1
Bevaka tråden