Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåligt ljud med Bluetooth headset?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-01-21 08:15

Nu är jag faktiskt riktigt irriterad på min iphone 3g (för första gången). Tänkte använda den med Bluetooth-headset och har provat med två stycken olika (S-E & Nokia) båda headseten fungerar klanderfritt på andra mobiltelefoner, men på iphonen så är det jättedåligt ljud hos den jag pratar med. Jag har bra ljud i headsetet, men inte den person jag ringer till. Enligt dom jag pratat med i headset så klipps ljudet, det distar och brusar. För att dom överhuvudtaget ska höra vad jag säger så är jag tvungen och hålla iphonen bredvid headsetet uppe vid örat.

Helt ärligt ska det vara så på en ny telefon som kostar nästan 6000:- år 2009? Eller är min trasig (vilket jag betvivlar eftersom jag har bra ljud genom headsetet).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 08:20

An3Azz: Nope, det skall inte vara så och jag känner inte igen mig i din beskrivning heller... för jag använder min med mitt bilheadset varje dag och även med mitt Jawbone (dock inte varje dag) helt utan bekymmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-27 10:47
Ursprungligen av Trineo:

An3Azz: Nope, det skall inte vara så och jag känner inte igen mig i din beskrivning heller... för jag använder min med mitt bilheadset varje dag och även med mitt Jawbone (dock inte varje dag) helt utan bekymmer.

Vart kan man få tag på detta jawbone headset?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-01-21 08:51

Ok, kan det vara så att den är känslig på vilket headset som används?

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-01-21 11:54

Jag använder apple egna och folk hör inte vad jag säger, provade att lyssna själv och det hörs som om jag är i ett annat rum och telefonen i ett annan.. /=

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-01-21 12:30
Ursprungligen av conecone:

Jag använder apple egna och folk hör inte vad jag säger, provade att lyssna själv och det hörs som om jag är i ett annat rum och telefonen i ett annan.. /=

Precis det problemet jag har med mitt nokia headset.

  • Medlem
  • 2009-01-21 18:07

Mitt Apple Bluetooth headset som funkade bra med min gamla iPhone funkar inte med min nya iPhone 3G. Jag kan själv inte höra vad folk säger, ljudnivån går ej att höja tillräckligt. Med ett annat BT headset är volymen OK.

Kan man hoppas på en förbättring med en ny programvara?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-01-21 18:19

Blåtanden fungerar skit på iphone och det är skandal att de inte har fixat det än!
Går helt enkelt inte att använda så är läget uppfattar jag. Allfall inte med en SE lur av bästa sort.

Ursprungligen av Tjarven:

Blåtanden fungerar skit på iphone och det är skandal att de inte har fixat det än!
Går helt enkelt inte att använda så är läget uppfattar jag. Allfall inte med en SE lur av bästa sort.

Det beror på apples aversioner mot Bluetooth SIG. Man gillar helt enkelt inte
standarden. Släpar efter i licenser osv. Varför det är så, vet jag inte och jag vet
inte om jag får veta om jag frågar....

/martin

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-21 21:29
Ursprungligen av An3Azz:

Nu är jag faktiskt riktigt irriterad på min iphone 3g (för första gången). Tänkte använda den med Bluetooth-headset och har provat med två stycken olika (S-E & Nokia) båda headseten fungerar klanderfritt på andra mobiltelefoner, men på iphonen så är det jättedåligt ljud hos den jag pratar med. Jag har bra ljud i headsetet, men inte den person jag ringer till. Enligt dom jag pratat med i headset så klipps ljudet, det distar och brusar. För att dom överhuvudtaget ska höra vad jag säger så är jag tvungen och hålla iphonen bredvid headsetet uppe vid örat.

Helt ärligt ska det vara så på en ny telefon som kostar nästan 6000:- år 2009? Eller är min trasig (vilket jag betvivlar eftersom jag har bra ljud genom headsetet).

Du kör SE och Nokia-headset till en iPhone. Har du testat Apples egna?
Tror knappast SE och Nokia optimerar sina headset för iPhone.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-10 21:48
Ursprungligen av zappee:

Du kör SE och Nokia-headset till en iPhone. Har du testat Apples egna?
Tror knappast SE och Nokia optimerar sina headset för iPhone.

Nej det har jag inte eftersom jag inte hade nån lust och handla ett till headset då jag redan hade två stycken "på hyllan"

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-01-22 12:06

Jag har testat Jabra 250, Apples eget, Contour Metal och SEs bilhandsfree HCB700 (tror jag...), både med 1G och 2G, funkar utan problem.

Jag har använt samsung wep200 samt apples egna och jag har precis samma problem, folk jag pratar med hör inte mig, det klipper och jag "fadas" tydligen ut i slutet av meningar.
Det är helt otroligt irriterande då jag är yrkeschaufför och behöver prata med kollegor och kunder i telefon, och jag fastnar bara i saker när jag använder de medföljande hörlurarna.

Är det någon som har någon aning om vad man kan göra? Bytte ut apple-headsetet i tron om att det var trasigt, men det nya har precis samma problem. Helt sjukt om en annars helt grym telefon inte ska fungera att använda med bluetooth-headset!?

Tilläggas bör är att jag hör bra, och jag trivs jättebra med apples egna headset då det har bra passform etc.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-25 02:13
Ursprungligen av Obsidian:

Jag har använt samsung wep200 samt apples egna och jag har precis samma problem, folk jag pratar med hör inte mig, det klipper och jag "fadas" tydligen ut i slutet av meningar.
Det är helt otroligt irriterande då jag är yrkeschaufför och behöver prata med kollegor och kunder i telefon, och jag fastnar bara i saker när jag använder de medföljande hörlurarna.

Är det någon som har någon aning om vad man kan göra? Bytte ut apple-headsetet i tron om att det var trasigt, men det nya har precis samma problem. Helt sjukt om en annars helt grym telefon inte ska fungera att använda med bluetooth-headset!?

Tilläggas bör är att jag hör bra, och jag trivs jättebra med apples egna headset då det har bra passform etc.

Byt ut det igen/Återställ telefonen?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-07 22:58

Jag köpte Apples original BT-headset för en dryg månad sen och är grymt missnöjd med det. Motparten ber mig hela tiden ringa upp igen för jag hörs dåligt. Är det något som åtgärdas via en service eller är det meningen att det ska vara såhär krasst?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-03-09 21:39

Alltså är det ingen mening att köpa ett apple headset heller då, jag blir rent ut sagt förbannad på det här. Om man inte kan använda bluetooth till nåt annat än headset, varför i hela fridens namn kan inte ens det funka som det ska då.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-10 23:54

Nä det suger. Jag gillar designen och komforten på det, grymt trevligt. Sen att du har headsetets batteristatus direkt i iPhonen är ju en oerhörd smidig lösning men som sagt, motparten klagar alltid på när jag pratar i det. Ska gå tillbaka till Officestore med det och kolla om det kan skickas in på uppdatering eller nåt.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-03-11 22:09

Jo, har hört att ett visst plantronicsheadset ska vara bra som den till iphone, men jag tänker då inte betala närmare tusenlappen för och få det bekräftat. För om det inte funkar så har jag isf 4st obrukbara headset som inte funkar med iphonen. Sladdheadset är inte ett alternativ, för jag blir så ini-h-vete förbannad på sladden som jag hela tiden trasslar in mig i. Fattar inte varför apple väljer att rent ut sagt försöra en kanonprodukt genom att ha så sjukt dålig bluetooth. Vilken billig skitmobil som helst har fungerande bluetooth.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-03-13 13:14

Jag har samma problem med två olika S-E headset, som båda fungerar perfekt med
min gamla lur.

Håller med föregående inlägg, iPhone är en fantastisk maskin, men det är otroligt att
inte en sån enkel sak som bluetooth inte fungerar.

En annan fundering är varför man inte kan lyssna på musik i BlueTooth-headset ?

Synd på en så, annars, fantastisk maskin.

Vad att göra ?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-03-14 16:11
Ursprungligen av Pasay:

Jag har samma problem med två olika S-E headset, som båda fungerar perfekt med
min gamla lur.

Håller med föregående inlägg, iPhone är en fantastisk maskin, men det är otroligt att
inte en sån enkel sak som bluetooth inte fungerar.

En annan fundering är varför man inte kan lyssna på musik i BlueTooth-headset ?

Synd på en så, annars, fantastisk maskin.

Vad att göra ?

Ja det är ju med fantastiskt dåligt, iphone kunde ju likagärna vara utan bluetooth eftersom den inte går att använda till nånting vettigt.

Ursprungligen av An3Azz:

Jo, har hört att ett visst plantronicsheadset ska vara bra som den till iphone, men jag tänker då inte betala närmare tusenlappen för och få det bekräftat. För om det inte funkar så har jag isf 4st obrukbara headset som inte funkar med iphonen. Sladdheadset är inte ett alternativ, för jag blir så ini-h-vete förbannad på sladden som jag hela tiden trasslar in mig i. Fattar inte varför apple väljer att rent ut sagt försöra en kanonprodukt genom att ha så sjukt dålig bluetooth. Vilken billig skitmobil som helst har fungerande bluetooth.

Har ett Plantronics 925, ett Jabra någonting. Funkar riktigt dåligt, helt oanvändbart.
Var likadant innan 3.0-uppgradering. Har för mig dock att min 2G-telefon var ok med BT-headset...

Har ingen lust att skicka in telefonen till Telia i en månad för att eventuellt få tillbaka den i oförändrat skick - problemet verkar ju ganska allmänt.

Suck.

Jag försökte använda headset idag med en Iphone 4. Hade liknande problem som beskrivs i denna tråd. (Dåligt ljud hos motparten). Kvarstår problemet ännu, ett år senare?!:mad:

Headsetet är "Peltor WS4" (hörselskydd med blåtandsanslutning) funkat bra tidigare ihop med en windowstelefon:tveksam:

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-25 19:37
Ursprungligen av granberg054:

Jag försökte använda headset idag med en Iphone 4. Hade liknande problem som beskrivs i denna tråd. (Dåligt ljud hos motparten). Kvarstår problemet ännu, ett år senare?!:mad:

Headsetet är "Peltor WS4" (hörselskydd med blåtandsanslutning) funkat bra tidigare ihop med en windowstelefon:tveksam:

Testa något annat headset.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-03-24 10:14

Läste lite ang. 3.0, ser ut som att det skall implementeras bluetooth stereo, kanske man kan lyssna på musik i sitt BT Headset.....

Hoppas att BT fixas till i 3.0 !

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-03-24 21:47

3.0 är det själva mjukvaran dom menar då? Som kan installeras på en iphone 3g alltså?

  • Medlem
  • 2009-03-25 10:47

Kan inte annat än instämma med alla klagomål. Jag köpte ett Jabra JX10 på rekommendation av personalen i Telia-butiken men väldigt ofta hör motparten mig dåligt. Att starta om headsetet fungerar ibland, men efter ett tag är kvaliteten usel igen.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-03-26 16:14

Måste bara komma med en positiv update här i debatten, vi fick plantronics headset via jobbet (blåtand) och dom funkar faktiskt klockrent med iphone av nån anledning. Plantronics 370 heter modellen, kostar runt 300:- på onoff.

  • Medlem
  • 2009-04-27 14:08
Ursprungligen av An3Azz:

Måste bara komma med en positiv update här i debatten, vi fick plantronics headset via jobbet (blåtand) och dom funkar faktiskt klockrent med iphone av nån anledning. Plantronics 370 heter modellen, kostar runt 300:- på onoff.

Om jag förstått det rätt har du haft precis samma problem som jag, dvs att mottagaren har svårt att höra dig? Hur länge har du kört med Plantronics?

  • Medlem
  • 2009-04-27 14:03

Jag har fått mitt Jabra JX10 utbytt av deras support men har samma problem med det nya. Funderar på att gå till butiken där jag köpte det och reklamera. Eller ska man våga hoppas på att 3.0 löser problemet?

  • Medlem
  • 2009-04-28 14:23

Var inne på Telia-butiken där jag köpt både telefon och headset och beklagade mig. De sa att det inte är något som helst fel på Jabras produkt, det är iPhone som är problemet. Så gott som alla headset strular med iPhone. Jag fick rådet att vänta till version 3.0 som enligt Telia skulle lösa problemen. Fan trot, men det är bara att vänta och se

Bevaka tråden