Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyheter i iTunes 10

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte vi kunde ha en tråd som avhandlar vad som är nytt i tian förutom utseendet och ikonen. Här är en riktigt sjysst funktion som jag hade missat:

Little known iTunes 10 benefit… | 9 to 5 Mac Little known iTunes 10 benefit… | Apple Intelligence

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-07 21:25

Det är i alla fall något bra i iTunes 10 vilket många ville ha. Tyvärr är det inte mycket och de som ville ha den funktionen vill nu kunna flytta på musik från iPhonen till en datorn utan att behöva synka med datorn först.

Förutom utseendet så tycker jag att den största buggen är att inte kunna flytta på playlists.

//Rob

Senast redigerat 2010-09-07 21:35
Ursprungligen av Robo-X:

Det är i alla fall något bra i iTunes 10 vilket många ville ha. Tyvärr är det inte mycket och de som ville ha den funktionen vill nu kunna flytta på musik från iPhonen till en datorn utan att behöva synka med datorn först.

Förutom utseendet så tycker jag att den största buggen är att inte kunna flytta på playlists.

//Rob

Vi kan väl försöka hålla oss till trådens syfte, d v s inte vad vi önskar att iTunes kunde, eller buggar, utan vad som faktiskt är nya eller förändrade funktioner.

Det här ser nytt ut, med ny knapp för visning samt under program ändra storleken.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-07 21:52

Då blir den här tråden väldigt kort.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Då blir den här tråden väldigt kort.

//Rob

Det är mycket möjligt!

Främsta anledningen till att jag startade tråden var nyheten jag länkade till först, och då tänkte jag att det kanske fanns fler nya funktioner som man inte lagt märke till.

Skapar du en tråd med buggar/problem i iTunes 10 blir den bergis längre!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-07 22:27

OK jag hittade en sak. Jag synkade iPhone 4 för första gången med iTunes 10 och nu står det mer utförligt vad den gör. Creating backup (Step 1 of 6), transferring app (Step 2 of 6) osv.

//Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-07 22:27

När du lyssnar på ett album, klicka på albumarten längst ner till vänster. Numera finns det reglage för uppspelning i detta fönster.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-07 22:48

iTunes fryser inte när man börjar synkning med telefonen, förut var man tvungen att vänta i några sekunder innan man kunde återgå till att välja låtar osv, det slipper man nu.

Någon som vet hur man får bort den rödmarkerade kolumnen på bilden (Den är ny)? Jag vill använda mig av den grönmarkerade istället.

Ursprungligen av kainen:

Någon som vet hur man får bort den rödmarkerade kolumnen på bilden (Den är ny)? Jag vill använda mig av den grönmarkerade istället.

Finns kanske smidigare sätt, men de siffrorna i rödarutan får du annars bort genom högerklick på låten > visa info > välj fliken info > ta bort spår numret under spår.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-07 23:20
Ursprungligen av Användarnam:

Finns kanske smidigare sätt, men de siffrorna i rödarutan får du annars bort genom högerklick på låten > visa info > välj fliken info > ta bort spår numret under spår.

Nej det är omständigt och tar du bort det så kommer låtarna att inte vara sorterade.

Jag tror faktiskt det är en bug eftersom det finns ingen header som förklarar att det är spår nummer. Kommer säkert att fixas i nästa uppdatering,

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Nej det är omständigt och tar du bort det så kommer låtarna att inte vara sorterade.

Jag tror faktiskt det är en bug eftersom det finns ingen header som förklarar att det är spår nummer. Kommer säkert att fixas i nästa uppdatering,

//Rob

Håller med dig helt. Det är omständigt men verkar inte gå dölja på annat sätt.

Mastervolume i Airplay och att man kan ha olika volym på express högtalare är nytt. Skitbra, helt enkelt att kunna styra volymen bättre ifrån iTunes.
Ny ikon också i högra nedre hörnet, för visst är den väl ny?

Ursprungligen av Användarnam:

Finns kanske smidigare sätt, men de siffrorna i rödarutan får du annars bort genom högerklick på låten > visa info > välj fliken info > ta bort spår numret under spår.

Nej, det tipset var väl inte så bra, kanske.

Jag håller med Kainen, och skulle också vilja slippa den kolumnen. Vi får väl se fram emot en 10.0.1-uppdatering.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

.Vi får väl se fram emot en 10.0.1-uppdatering.

Lär ju knappast komma med någon 10.0.1-uppdatering, det kan jag lova redan nu. Den kolumnen har aldrig varit något valfri alternativ för användarna själva kunna visa/dölja och hade varit värdens enklaste att göra det möjligt om apple hade velat det.

Dock är det inte omöjligt att de i framtiden kanske väljer göra även den kolumnen som ett valfri alternativ men tvivlar starkt på det kommer att ske inom de närmaste åren.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-08 10:12
Ursprungligen av Användarnam:

Lär ju knappast komma med någon 10.0.1-uppdatering, det kan jag lova redan nu. Den kolumnen har aldrig varit något valfri alternativ för användarna själva kunna visa/dölja och hade varit värdens enklaste att göra det möjligt om apple hade velat det.

Dock är det inte omöjligt att de i framtiden kanske väljer göra även den kolumnen som ett valfri alternativ men tvivlar starkt på det kommer att ske inom de närmaste åren.

Den kolumnen har inte funnits tidigare. Rättare sagt så har dom bytt funktion på den, den gamla numrerade ALLA låtar i hela den vy man har framme från 1, 2, 3... till sista låten som kanske har nr 1500. I den nya så visar den tracknr som är inställt i id3 taggen. DVS du kan har 35 spår med nr 3.

Ursprungligen av kainen:

Den kolumnen har inte funnits tidigare. Rättare sagt så har dom bytt funktion på den, den gamla numrerade ALLA låtar i hela den vy man har framme från 1, 2, 3... till sista låten som kanske har nr 1500. I den nya så visar den tracknr som är inställt i id3 taggen. DVS du kan har 35 spår med nr 3.

Spårnummer-kolumnen har funnits där i alla fall de versioner jag kört. Började köra itunes med version 7 tror jag det var. Svårt att se vilken version detta är men även här finns kolumnen http://lions-wing.net/lessons/beginner/itunes_mac20060912.jpg

itunes 7
http://www.blogcdn.com/www.tuaw.com/media/2006/09/itunes7list.jpg

Förövrigt synd att det blivit massa OT när det är vad som är nytt i itunes 10 som tråden avser. Så för visa Capeman lite respekt kanske vi ska återgå till ämnet.

Senast redigerat 2010-09-08 10:51
  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-08 07:58

Fast om jag gör som ni föreslår så försvinner ju numrena i den gröna rutan också!

Ursprungligen av kainen:

Fast om jag gör som ni föreslår så försvinner ju numrena i den gröna rutan också!

Ja, det är ju sant så då går inte göra så heller om du samtidigt vill ha kvar den kolumnen. Finns nog ingen vettig lösning på detta tyvärr.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-08 12:22

Jag har inte lagt märke till att den skulle funnits där tidigare men av bilderna att dömma är det så.
Idiotiskt att ha dubbla kolumner för detta.
Aja, back to topic då detta inte är en nyhet i iTunes 10.

Man kan inte få tillbaka färgerna till iTunes 10, men man kan höja kontrasten:

High contrast mode in iTunes 10 - Mac OS X Hints

Ursprungligen av Capeman:

Man kan inte få tillbaka färgerna till iTunes 10, men man kan höja kontrasten:

High contrast mode in iTunes 10 - Mac OS X Hints

Färgerna ska gå att få tillbaka med lite hack enligt Så får du nya iTunes att se ut som förut - IDG.se som i sin tur länkar till ett formsinlägg;

Citat:

För att få tillbaka de färgade ikonerna i vänsterspalten kan man ladda ner en fil från Macrumors forum och följa instruktionerna.
http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=10975176&postcount=22

Detta är ju då inte så mycket egentligen om "vad som är nytt i 10" utan bara "hack".

Det går väl i denna version inte heller dölja/visa vänstermenyn på något smidigt sätt? Hade ju varit perfekt för få en lite större överblick och slippa skrollen längst ner i tex itunesstore.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-09 20:04
Ursprungligen av Användarnam:

Det går väl i denna version inte heller dölja/visa vänstermenyn på något smidigt sätt? Hade ju varit perfekt för få en lite större överblick och slippa skrollen längst ner i tex itunesstore.

Under Inställningar > Affär kan du välja "Använd hela fönstret för iTunes Store". Då försvinner vänsterkolumnen när du klickar dig in i affären.

Jag läste det här annorstädes: "I och med version 10 av iTunes stöds inte längre DAAP-protokollet, något som fått många användare att gå i taket, något som innebär att det inte längre går att använda NAS-enheter för att strömma musik till eller från iTunes."

Stämmer detta? Har ingen koll på vad DAAP innebär, men funderar på införskaffning av NAS-server.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-12 00:19

Några intryck om nyheterna i itunes: Trafikljuset placering, som någon nämnt tidigare, är inte alls bra ur användarsynvinkel. Hur tänkte dom? Göra saker och ting mindre konsistent? Dags att anställa Don Norman igen? Norman designprinciper

Sen, en fråga om en eventuellt nyhet (kanske är nåt fel i mitt system men jag har kört igenom onyx ett par varv utan skillnad). Itunes startar av sig sjävt? Jag stänger ner den startar, jag stänger ner den startar.... har hörlurar ikopplade, kan det vara så att den känner av det och vill vara snäll och startar upp itunes för att den tror min avsikt är att lyssna musik? Låter för långsökt med tanke på spotify, filmtitt, med mera... störande var ordet i alla fall.

Ursprungligen av Niks:

...Trafikljuset placering, som någon nämnt tidigare, är inte alls bra ur användarsynvinkel...

Det finns redan en tråd där det nya utseendet diskuteras. Eftersom vi nu har två separata, men närliggande, trådar - så kan vi väl försöka hålla isär dem.

http://www.99.se/itunes/280307-nya-utseendet-pa-itunes-10-a.html

/Mod

Ursprungligen av Niks:

...Itunes startar av sig sjävt? Jag stänger ner den startar, jag stänger ner den startar...

Det där är ingen ny funktion. Det är ett lokalt problem i din dator, så det tar vi i en annan tråd. Jag bryter ut frågan till en ny tråd.

http://www.99.se/itunes/280563-itunes-startar-om-sig-sjaelv.html

/Mod

Något jag har stört mig är att man inte kan välja att avmarkera alla album/artister som syncar mot iphonen. Nån som vet om denna funktion är flyttad eller är den idiotiskt borttagen?

Ursprungligen av willhaven1980:

...inte kan välja att avmarkera alla album/artister som syncar...

Cmd-klick för att markera alla, eller avmarkera alla. Har alltid fungerat så.

Bevaka tråden