Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fult att köpa och sälja iPhone

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-08-13 08:49

Jag stod i kön och dom framför mig köpte 2 var & naturligtvis tog telefonerna slut när det var min tur. Retligt som an, men samtidigt är jag nöjd för att jag inte hoppat på en ny 2års deal. 4'an kommer jag köpa kontant alt. försöka få den som jobbtelefon, komer inte skriva på mer avtal med djävulen

Jag tycker det är smart att tjäna pengar på andras dumhet. Om man nu verkligen måste ha en iphone och inte kan vänta 3-4 veckor tills den finns i bra mängder på marknaden. Då har man säkert råd att lägga ut de 2000-3000 :- det kostar extra.

Själv tycker jag det är löjligt att man inte kan vänta bara för att man ska ha den före alla andra.

  • Medlem
  • 2010-08-14 14:28
Ursprungligen av sociality:

Jag tycker det är smart att tjäna pengar på andras dumhet. Om man nu verkligen måste ha en iphone och inte kan vänta 3-4 veckor tills den finns i bra mängder på marknaden. Då har man säkert råd att lägga ut de 2000-3000 :- det kostar extra.

Själv tycker jag det är löjligt att man inte kan vänta bara för att man ska ha den före alla andra.

Jag tycker att det är fel att tjäna pengar på andras dumhet. (Det är till och med olagligt, tror jag.) Däremot är det rätt att tjäna pengar på folks sug efter att köpa något.
Köp tidigt - betala dyrt!
Köp sent - betala mindre!
Den som köper dyrt kanske inte är dum...

  • Medlem
  • 2010-08-14 14:26

Ni som vill ha ransonering: Är detta en princip man skulle kunna applicera på alla produkter?
Säg att det handlade om vattenmeloner. Skulle det vara fel att köpa på sig alla vattenmeloner? Det finns ju en massa andra meloner att köpa, och ganska mycket annan mat för den delen.
Den som köper på sig lager av melon/iPhone gör en investering, dvs ligger ute med pengar som annars skulle kunna växa nån annan stans, den tar en risk i och med att det inte är säkert att man gör större vinst på iPhonehandel än på andra sätt (det är inte ens säkert att man får tillbaka investerade pengar), man måste lägga tid på försäljningen, eventuellt betala någon för att marknadsföra den (tex Blocket, Tradera) osv.
Är det då fel att handla med en vara för att försöka sälja med förtjänst? Jag häpnar över vad som skrivs.

Att sälja en iPhone och tjäna pengar på det medan det fortfarande går är väl inte konstigare än att butikerna rear ut varor som inte blivit sålda i början på säsongen. Vill man vara först får man betala mer, kan man vänta tills suget blivit mättat kan man komma undan lite billigare. Och de som tycker att det är fult att folk säljer dyrt kan ju själva åka och handla där det går. Det står ju alla och envar fritt att pysa till England eller beställa ett dussin lurar via Borderlinx. Eller så kunde de ställa sig i kö halva natten för att vara först när butikerna började sälja. Det handlar ju inte om att någon utnyttjar en eventuellt starkare ställning för egen vinnings skull.

ser inga problem med det, folk hade ju inte gjort det om de inte räknat med att få sålt telefonerna dyra och eftersom det finns personer beredda att betala onödigt mycket så varför inte?

Självklart är det OK att importera ngn produkt, göra ett trevligt påslag och sedan sälja.
Det är väldigt mycket affärer som bygger på det.

Det börjar dock lukta lite skit om det hela när EN person köper på sig en hög med ngt som för oss andra är en ransonerad vara och sedan utnyttjar situationen å det grövsta.

Typ: Köpa en (1) var i kön, så att alla som köat i 14 timmar nu i ösregn kan få varsin. Då springer Rutger och fixar till sig 12 stycken som han kränger för ungefär tredubbla priset till sina rika polare.
I det läget har Rutger framgångsrikt kandiderat för en käftsmäll. Det är min åsikt.

  • Medlem
  • 2010-08-16 15:59

Men hallå! Det är en mobiltelefon, vettja...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-16 22:21
Ursprungligen av Baron:

Men hallå! Det är en mobiltelefon, vettja...

Ja, men principen gäller mycket annat. Man får gärna importera varor och sälja till vilket pris man vill. När man tar en vara från ett land, till ett annat land där den inte finns är det en sak, man ger folk det de vill ha. Men att köpa fler iPhones och konsertbiljetter än man själv behöver, före alla andra i kön, och sen sälja till den som står bakom, är att lösa ett problem som man själv skapar.

Det är som jag nämnt tidigare; som att jag köper den sista mjölken på ICA för att jag ser att du är på väg mot den, bara för att sälja den tillbaka till dig utanför butiken för dubbla priset. Man kan tycka att är smart, men det är bara elakt.

Ursprungligen av ibish:

Ja, men principen gäller mycket annat. Man får gärna importera varor och sälja till vilket pris man vill. När man tar en vara från ett land, till ett annat land där den inte finns är det en sak, man ger folk det de vill ha. Men att köpa fler iPhones och konsertbiljetter än man själv behöver, före alla andra i kön, och sen sälja till den som står bakom, är att lösa ett problem som man själv skapar.

Det är som jag nämnt tidigare; som att jag köper den sista mjölken på ICA för att jag ser att du är på väg mot den, bara för att sälja den tillbaka till dig utanför butiken för dubbla priset. Man kan tycka att är smart, men det är bara elakt.

Det är svartabörshandel. Sådana är sällan populära....

Hursom. Din liknelse haltar lite, tycker jag. Den gnutta värde dom tillför marknaden tycker jag du bortser från. Nämligen att den nya "kön" kan bildas efter ekonomisk förmåga, och inte tur-i-kön/tid-att-köa. Det förhållandet kan tyckas stötande om det vore frågan om ett hjärtbyte, men knappast om en nya mobil (som man vill ha 4 veckor tidigare...)

Jag ser nog ner på svartbörshandlare (liksom majoriteten) men jag tror att utanför vår nördiga 99-krets så väcker höga-priser-på-iphone-4 på andrahandsmarknaden lika mycket sympati som det skulle uppdagas att dom fyrdubblade priset för att vaska skumpa under Båstadsveckan... Jag tror helt enkelt inte det skulle bli en kraftfull förstamajbanderoll. "Vi som är kränkta av att betalt 1000 spänn extra för en iPhone 4 för att vi inte kunde vänta i några veckor till"

  • Medlem
  • Finspång
  • 2010-08-24 00:39

Tycker ni det är okej för mig att sälja min jag kommer få från borderlinx snart då? Min situation ser ut såhär: Beställde hos tre och telia några minuter efter release. Beställde även via borderlinx den 4:e augusti då jag började bli otålig. Har precis fått min skickad från tre så den borde jag ha i handen imorgon. iPhonen från UK lär anlända inom kanske 5-10 dagar. Då ska de väl vara ok att sälja den för 8000 så jag slipper sitta med två stycken?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-24 07:52

Varför skulle inte det vara ok? Klart det är.

Lyssna på Calle Norléns spaning ...
http://itunes.apple.com/us/podcast/spanarna-i-p1/id302534854
... för att få lite insikt om att rätten att ha världens bästa mobil den första veckan kan te sig aningen obegriplig utanför vår bubbla

Bevaka tråden