Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för ritningar och 3D-modeller

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har byggt skateboard-ramper i 20 års tid. Oftast helt utan ritningar men när det handlar om större grejer, det behövs bygglov eller man på bästa sätt behöver planera för ett givet utrymme, en yta (t.ex. en hall) med flera ramper, då kan det vara bra att ha något på papper. Såhär långt har vanliga pennor, suddgummin och linjaler använts, typ, men jag har alltmer börjat fundera över vad man lämpligen (och vanligen) använder för programvara om man istället vill göra det i datorn.

En annan schyst grej vore att skapa 3D-modeller (och då syftar jag främst på bilder föreställande sådana). Bland annat för att på ett mera lättförståeligt sätt kunna presentera ett förslag för andra -- en platt översiktsbild säger inte så mycket.

Finns det kanske rent av några integrerade program där man exempelvis från ritningen och med alla mått angivna kan låta datorn generera en modell?

Finns det nån här som sysslar med sånt här?

Gärna nåt för OS X, som man har en rimlig chans att lära sig använda och som inte kostar $10 000 plus.

Det här kanske kan va nåt.
SketchUp

Verkar ju grymt coolt! Spana in den här demovideon (2,6 MB). Varning för jobbig amerikansk dialekt bara

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-29 16:24

Har pillat lite med ett program som heter "Image modeller" Där du utifrån fotografier av objekt i olika vinklar kan skapa 3D modeller hyfsat smärtfritt...

Men det är ju mest om du redan har byggt din ramp... Hmm...

Annars funkar väl vilken 3D programvara som helst?

Testa Maya PLE, finns att tanka ner gratis hos Alias Wavefront

• Avstängd
  • 2003-05-29 16:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Jag har byggt skateboard-ramper i 20 års tid. Oftast helt utan ritningar men när det handlar om större grejer, det behövs bygglov eller man på bästa sätt behöver planera för ett givet utrymme, en yta (t.ex. en hall) med flera ramper, då kan det vara bra att ha något på papper.

Du skulle nog höra av dig till Ungdomsföreningen i Skåne-Tranås
Det behöver byggas skateramper här.

www.skanetranas.com.

Vi kör barnen till Malmö "Bryggeriet"
Från Onslunda/Skåne-Tranås

Tack så långt!

Det verkar onekligen som att det är till sånt här man använder såna där CAD-program, som jag själv har noll erfarenhet av.

Fick tips om nåt som heter AutoCAD (www.autodesk.se) som tydligen ska vara väldigt vanligt bland proffs. Både enligt min källa och (surprise!) deras egen hemsida. Dock kostar det typ 50 lax och verkar förresten bara finnas för PC.

Fick sedan fram nåt som heter ArchiCAD (www.graphisoft.com) som verkar bra och det finns för Mac OS X. Någon som har erfarenhet av det?

Maya är ju grymt men jag har inte behov av att skapa särskilt verklighetstrogna animationer, bara tredimensionella streckmodeller typ.

SketchUp kanske kan vara nåt.

Finns det ingen här som jobbar med sånt här?

Pirre: Vidarebefordra jättegärna mitt namn. Jag ställer gärna upp i mån av tid.

Tillsvidare väntar jag och hoppas på fler kommentarer. Vad skulle man göra utan 99mac?

• Medlem
  • 2003-05-29 18:31

ArchiCad är väldigt dyrt.

SketchUp är extremt trevligt, men också extremt begränsat. Exempelvis har jag inte lyckats exportera varken till 2D, eller 3D för att bearbeta i andra program. När man skapar bilder direkt från programmet blir de riktigt fula.

Cinema 4D är ganska trevligt och mångsidigt, men det har ingen riktigt bra moduleringsdel. Det är svårt att snabbt skissa fram något.

Jag vet inte vilket program som skulle lämpa sig bäst, men ladda ned demos och jämför.

Läste någon annanstans om studentlicenser av SketchUp (och att det dessutom skulle finnas på svenska vilket inte skadar) men återförsäljaren tycks ha den fula ovanan att inte skriva ut några priser på sin hemsida. Någon som har koll på det?

Och vad menas egentligen med student i det här fallet? Förutsätter det att man läser till arkitekt eller duger vad som helst, tro?

Ytterligare synpunkter på ämnet uppskattas!

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-06-02 01:39

Måste säga att jag tycker du ska testa sketchup, de finns ju ett demo som man får testa i några dagar!

Satt och lekte med det för ett halvår sen, efter tio minuter så var man igång och se var skitskoj att arbeta i! resultatet av mitt lekande var att en kompis fick en bild av hur sitt hur kommer att se ut när han byggt färdigt.

Skitskoj program

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-06-02 03:58

Gjorde denna på 10min, inte mycke men fort gick det!

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av stfm
[B]ArchiCad är väldigt dyrt.

Archicad är väldigt billigt - gratis. Man kan erhålla en gratis studentversion som är snudd på snarlik med ordinarie version.
Den är gjord för OSX dessutom. Surfa in på http://www.lasercad.se/ för mer information. Jag har precis börjat ta mig an det, det är grymt.

STREET66, kolla dina privata meddelanden.

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-06-04 03:13

biffen e sak!

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-06-19 20:49

Har inte Cadatt på några år.
Men ett program som vi använde och som fungerade bra var MiniCad.
Både 2d och 3d. Men var främst ett 2d program.
Detta har utvecklats mycket. Hört att detta trevliga maciga program blivit bättre.
nu heter det VectorWorks.
kolla dessa sidor. Jag har kvar en gammal MiniCad6 el 7. Den är inte X anpassad.
Kostar runt $900.

http://www.programpaketet.se/
http://www.nemetschek.net/index.html

Studentversionerna är billiga men det brukar följa med en text på utskriften/plottningen där det står att det är en student/demo version. rakt över.

SketchUp är ett skissprogram för arkitekter och inte ett CAD-program och dessutom för dyrt i förhållande till vad det kan (i Sverige).

ArchiCAD duger inte till friformmodellering.

Cinema4D, Maya och liknande modelleringsprogram duger absolut inte till att göra ritningar.

VectorWorks är ett mycket bra alternativ.

Svenska TouchCAD är också ett suveränt alternativ i detta fall då man både kan modellera komplexa former med mycket exakt kontroll och sedan breda ut panelerna till platta ark. Perfekt för både formar och om du gör ramper av paneler (ex plywood).

Info om VectorWorks och TouchCAD finns på:

http://www.touchcad.com

Claes Lundström

1
Bevaka tråden